Dépôt DSpace

أثر استخدام الاستراتيجيات المعرفية المتعلقة بالفهم القرائي للمسائل الرياضية اللفظية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author عواشرية, السعيد
dc.date.accessioned 2018-05-27T10:04:28Z
dc.date.available 2018-05-27T10:04:28Z
dc.date.issued 2004
dc.identifier.uri http://localhost/xmlui/handle/123456789/1018
dc.description.abstract هدف هذا البحث الإجابة على السؤال التالي: ما هو أثر استخدام الاستراتيجيات المعرفية – موضع الدراسة- في أداء حل المسائل الرياضية اللفظية؟ و قد صيغت فرضياته كما يلي: ينخفض مستوى استخدام تلاميذ و تلميذات السنة الثامنة والتاسعة أساسي و العينة الكلية للاستراتيجيات المعرفية – موضع الدراسة- إلى أقل من المتوسط. يؤثر مستوى استخدام الاستراتيجيات المعرفية – موضع الدراسة- في أداء حل المسائل الرياضية تأثيرا موجبا The aim of this research is to answer to the following main question : What is the effect of reading undersnding cognitive strategies use on solving lexical mathematical problems ? Hypotheses of the research have been made this way. A- The use of cognitive stategies decreases to less than half by pupils of eighth and ninhth topicof our survey. B- The level of using cognitive stategies has positive effect on solving lescical problem. The sample of research is represented by 448 pupils of eighth and ninth. To measure variables of research we used : To measure solving lexiacal problems (established by the researcher). To analyze the gross outputs we used the statitical methods that follow :Extracting averages,criteria deviation of individual and analyzing the simple slope. Results show : If the two hypothesis A and B are completely. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject الاستراتيجيات المعرفية، الفهم القرائي للمسائل en_US
dc.title أثر استخدام الاستراتيجيات المعرفية المتعلقة بالفهم القرائي للمسائل الرياضية اللفظية en_US
dc.type Article en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte