Dépôt DSpace

تأثير نشاط الرسم كمظهر سيميولوجي في تحسين القراءة لدى التلاميذ عسيري القراءة

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author جنون, وهيبة
dc.date.accessioned 2018-09-02T10:51:52Z
dc.date.available 2018-09-02T10:51:52Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://localhost/xmlui/handle/123456789/1177
dc.description.abstract تسعى الدراسة الحالية إلى إظهار أهمية نشاط الرسم كنشاط معرفي يروم إلى تحسين القراءة، وهذا من خلال تحسين أهم العمليات المعرفية المتدخلة فيها: الوعي الفونولوجي والمعالجة البصرية والذاكرة العاملة والقدرة السيميولوجية، بالنظر لكون نشاط الرسم الذي يعتبر شكل من أشكال التعبير الفني من المنطلقات الأساسية في تعلم القراءة والكتابة. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي بتصميم مجموعة واحدة قياس قبلي وبعدي، تمثلت عينة الدراسة في تسع حالات تعاني من اضطراب عسر القراءة، استخدمت الدراسة عدة أدوات تمثلت في أدوات المعاينة التي اشتملت على شبكة الملاحظة واستمارتان موجهتان للأسرة وأخرى للفريق البيداغوجي واختبارا كلومبيا للذكاء والقراءة للعيس، وأدوات لجمع البيانات تمثلت في اختبارات: الوعي الفونولوجي لأزداو والذاكرة العاملة لبادلي والمعالجة البصرية لفالدوا وآخرون والقدرة السيميولوجية للعيس والكتابة لغلاب، وكذا برنامج الرسم من إعداد الباحثة، بالإضافة لأدوات التناول الإحصائي والمتمثلة بصورة خاصة في اختبار T-test. وأهم ما توصلت إليه الدراسة هو: للرسم دور في تحسين القراءة لدى الأطفال عسيري القراءة وهذا بالنسبة لميكانيزما القراءة معا –الفهم والتعرف على الكلمة- ................................................................................................................................The present study seeks to demonstrate the importance of drawing as a knowledge activity that aims at improving reading, by improving the most important cognitive processes involved: phonological awareness, visual processing, working memory and semiological capacity, considering that drawing activity, which is a form of artistic expression, is one of the reading and writing basic principles. The study is based on the experimental method in which a single pre and post-measurement group was designed. The study sample consists of nine cases of dyslexia. It uses many tools; sampling ones which includes: the observation network, two family-oriented questionnaires, a questionnaire for the pedagogic staff, and Layes’ Columbia test for intelligence and reading; data collection tools which includes the following tests: Azadaou’s phonological awareness, Baddeley’s working memory, Valdua’s & al. visual processing, Layes’ semiological capacity and Ghaleb’s reading as well as the drawing program prepared by the researcher; statistical processing tools in particular the T-test The most important point of the study is: drawing plays a role in improving reading in dyslexic children as far as both the reading mechanisms (understanding and word recognizing) are concerned. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject الرسم - القدرة السيميولوجية - القراءة -الفهم - التعرف على الكلمة - الوعي الفونولوجي - المعالجة البصرية - الذاكرة العاملة – الكتابة. en_US
dc.subject Drawing - Semiological Capacity - Reading - Understanding - Word Recognition - Phonological Awareness - Visual Processing - Working Memory - Writing. en_US
dc.title تأثير نشاط الرسم كمظهر سيميولوجي في تحسين القراءة لدى التلاميذ عسيري القراءة en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte