Dépôt DSpace

An investigation of the factors accounting for second-year english students' writing difficulties at Farhat Abbas University of Setif

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author Moussaoui, samira
dc.date.accessioned 2019-05-16T09:51:52Z
dc.date.available 2019-05-16T09:51:52Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://dspace.univ-setif2.dz/xmlui/handle/123456789/1289
dc.description.abstract This work reports the results of a study conducted at the Setif University English Department. The aim of the study was two-fold: to explore the factors accounting for undergraduate students’ writing difficulties and investigate the effect of strategy training on enhancing their writing performance and positive affect. To achieve this aim, it was hypothesised that students’ writing difficulties can be attributed to one or more factors: (meta-) cognitive, linguistic, and/ or affective. It was also hypothesised that strategy training can have positive effects on these students’ writing performance and affect. The participants of the study were second-year English students, among whom a group of 24 participated in a training writing course as an experimental group, and a control group was used for comparison. To collect the data for this research, a combination of instruments was used. A pre-test and a pre-questionnaire were used to collect data on the participants’ writing background and affective factors. A post-test, a post-questionnaire, and a think-aloud procedure were employed to obtain information on the participants’ progress, if any, in their writing performance and affect level, as well as examine their processes and strategy use to confirm the post-study results, qualitatively. The data were analysed quantitatively and qualitatively, and a comparison was carried out to examine the differences between the experimental and control groups as well as between high-and low-achieving participants in terms of the degree of progress they made. The exploratory study findings demonstrated that the participants’ writing difficulties were attributed mainly to the (meta-) cognitive, followed by the linguistic and, to a lesser extent, the affective factors, mainly writing apprehension and self-efficacy levels. Moreover, a comparison of the pre- and post-test results of the experimental and control groups has shown that the participants in the former group have improved considerably and with varying levels in their writing performance, strategy use, and affect level, compared to the latter. These results have yielded to the conclusion that explicit writing strategy training contributes to the students’ writing development and progress if applied effectively and at a long-term level. ...................................................................................................................................يقدم هذا العمل نتائج دراسة استكشافية وتجريبية في قسم اللغة الانجليزية بجامعة سطيف، والهدف منها مزدوج: استكشاف العوامل المتعلقة بصعوبات الكتابة (الإنشاء) للطلبة الجامعيين، وتأثير التدريب الاستراتيجي على أدائهم الكتابي. ولتحقيق هذا الهدف، تم الافتراض أنه يمكن إيعاز الصعوبات في الكتابة لدى الطلبة إلى عامل أو أكثر، منها عوامل معرفية و لسانية ونفسية. وتم كذلك الافتراض أنه يمكن أن يكون للتدريب الاستراتيجي تأثيرات ايجابية على أداء الكتابة لدى هؤلاء الطلبة. ويعد الطلبة المشاركين في الدراسة كمجموعة تجريبية من طلبة السنة الثانية إنجليزية، ومن بينهم مجموعة مكونة من 24 طالب ممن شاركوا في دروس الكتابة التدريبية. وقد تم الاستعانة بمجموعة مراقبة للمقارنة. ولتجميع البيانات لهذا البحث تم استعمال مجموعة من الوسائل. فقد تم استعمال اختبار واستبيان مسبقين لجمع البيانات عن أداء الكتابة لدى المشاركين وكذا خلفية الكتابة لديهم والإنفعال. وكما استخدم كل من الامتحان المسبق والاستبيان المسبق وعملية التفكير بصوت عال لتحصيل معلومات حول التقدم المحرز من طرف المشاركين، إن وجد، في أدائهم الكتابي وكذا لدراسة منهجهم واستراتجياتهم لتأكيد نتائج ما بعد الدراسة بطريقة نوعية. كما تم تحليل البيانات بطريقة كمية ونوعية، وكما تم إجراء مقارنة لفحص نقاط الاختلاف بين مجموعة الاختبار ومجموعة المراقبة وكذا بين الطلبة ذو الإنجاز الراقي والإنجاز المتدني فيما يخص درجة التقدم المحرز بين المشاركين في كلتا المجموعتين. وأظهرت نتائج الدراسة الاستكشافية أن الصعوبات الكتابية للمشاركين ترجع أساسا إلى العامل المعرفي، متبوعا بالعامل اللساني، وبصورة أقل إلى العامل النفسي، خاصة التوجس من الكتابة و الكفاﺀة اﻟﺬﺍﺗﯿﺔ. وعلاوة عن ذلك، أظهرت مقارنة الاختبار والاستبيان المسبقين لكل من مجموعتي الاختبار والمراقبة أن المشاركين في المجموعة الأولى تحسن مستواهم بشكل معتبر وبمستويات متفاوتة في الأداء والاستراتجيات المستعملة، مقارنة بالمجموعة الثانية. وقد أسفرت النتائج إلى خلاصة مفادها أن التدريب على إستراتيجية كتابة واضحة يساهم في تطوير الكتابة لدى الطلبة وفي إحراز تقدم إذا تم تطبيقه بفعالية وعلى المدى الطويل. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject Affective factors, EFL learners, strategy training, writing difficulties, writing performance, writing process/ strategy (ies). en_US
dc.subject عوامل نفسية، طلبة الانجليزية لغة ﺃﺠﻧﺑﯿﺔ ، التدريب الاستراتيجي، صعوبات الكتابة، أداء الكتابة، عملية/ إستراتيجية الكتابة. en_US
dc.title An investigation of the factors accounting for second-year english students' writing difficulties at Farhat Abbas University of Setif en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte