Dépôt DSpace

التعليم الجامعي بين رهانات الجودة و تحديات التنمية المستدامة

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author هارون, اسماء
dc.date.accessioned 2020-09-01T14:11:11Z
dc.date.available 2020-09-01T14:11:11Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://dspace.univ-setif2.dz/xmlui/handle/123456789/1426
dc.description.abstract قد تغير دور الجامعة من نقل المعرفة الى انتاج واعادة انتاج المعرفة وتكوين رأس مال بشري قادر على تحقيق معدلات انتاجية عالية والصمود أمام العولمة والتنافس الاقتصادي ، وتعتبر وظيفة ملخص خدمة المجتمع أكثرها تحقيقا لهذه الأهداف ،وهذا يتطلب تغييرا للأسس التقليدية التي يرتكز عليها التعليم الجامعي واستحداث برامج جديدة ومرنة تلبي متطلبات تطوير مهارات المورد البشري وفقا للظروف الاقتصادية والاجتماعية ، وحتى تصل هذه المؤسسة التعليمية لبناء نظام متكامل فقد عززت من جودة تعليمها برسم الأهداف التي من شأنها تطوير وتجديد وظائفها وفقا لمتطلبات التنمية المستدامة ، والجامعة العلمية بالأسس التطبيقية في العملية التعليمية لتتمكن من تلبية احتياجاتها التنموية ، وحتى تستطيع كسب رهان تطبيق الجودة الجزائرية على غرار باقي الجامعات وجدت نفسها أمام تحدي كبير ، وهو ربط الأسس يجب أن تحقق المواءمة بين مخرجاتها ومتطلبات التنمية المستدامة . واقع تطبيق جودة التعليم الجامعي في الجزائر ومدى تلبيته لاحتياجات التنمية المستدامة ، فانطلقت من سؤال مركزي مفاده: هل تطبيق نظام الجودة في التعليم الجامعي في ولقد جاءت هذه الدراسة التشخيص الجزائر يستجيب لمتطلبات التنمية المستدامة ؟ تفرعت عنه ثلاثة أسئلة فرعية تتمثل فيما يلي : l_ هل تؤدي معايير العملية التعليمية في الجامعة الجزائرية إلى تلبية احتياجات سوق العمل ؟ 2_هل يساهم تطور البحوث العلمية في الجامعة الجزائرية في زيادة التطوير المؤسساتي ؟ 3_ هل نجحت آليات ادارة الجامعة الجزائرية في توفير متطلبات المسؤولية المجتمعية ؟ للإجابة عن هذه التساؤلات اخترنا عينة من الأساتذة بجامعة 20 أوت 1955 سكيكدة و المقدرة ب 208 أستاذ من أصل 1040 وذلك بنسبة 20 % ، فعمدنا بذلك الى اختيار عينة عشوائية طبقية لإتاحة الفرصة للسحب من كل الطبقات بنسب متناسبة مع حجم كل طبقة ، ونظرا لطبيعة الموضوع فقد وظفنا المنهج الوصفي واستخدمنا مجموعة من الأدوات الميدانية منها الملاحظة المقابلة ، الاستمارة ، السجلات والوثائق ، وأساليب التحليل الكمي والكيفي لنتوصل من خلال هذه الدراسة إلى النتائج التالية: 1_ بالرغم من الموارد الموجهة لتحقيق جودة معايير العملية التعليمية بالجامعة ، إلا أنها لم تستطع أن تلبي احتياجات سوق العمل من اليد العاملة المؤهلة والقادرة على انجاح مشروع التنمية المستدامة . 2_بالرغم من الجهود المبذولة والامكانيات التي سخرتها الجامعة لتطوير البحث العلمي إلا أنه مازالت بعيدة عن مجتمعها ، فهي تعيش في عزلة عنه بسبب البعد الأكاديمي الذي غلب عليها على حساب البعد مؤسساته. الانتاجي الذي يعمل على تطوير مختلف 3_ الجامعة الجزائرية لم تصل بعد التحقيق التنمية المستدامة التي تحتاج الى بيئة ديناميكية فعالة مرنة في علاقاتها مع كل القطاعات الانتاجية و الخدماتية ، مما يدل على عدم تحقيق المواعمة لأوضاعها الأكاديمية والإدارية والمالية ومتطلبات تحقيق الجودة المرهون بالقيادة الاستراتيجية . مبادىء الجودة بما يسمح بتكامل وتضامن مكوناته وفقا للمعايير العالمية. لم يستطيع التعليم الجامعي في الجزائر أن يكون محور تحقيق التنمية المستدامة ، فلم يحقق نقلة نوعية في تطبيق ***************************************************************************************************** The role of the university has changed from transferring knowledge to reproducing knowledge and forming a human capital capable of achieving high productivity equations and withstand globalization and economic competition Community service is considered as one of the most fulfilling goals, which requires a change in the traditional foundations of university education by developing new and flexible programs that can meet the requirements of developing human resources skills according to economic and social conditions, and in order to reach an integrated system, the university has enhanced the quality of its education by setting goals that will renew its functions according to the requirements of sustainable development. Like the rest of the universities, the Algerian University found itself facing a major challenge that has to link the educational foundations with the applied foundations in the educational process to be able to meet its developmental needs, and in order to meet the quality challenge, its outputs need to be aligned with the requirements of sustainable development. This study comes to diagnose the reality of the application of higher educational quality in the Algerian university, and to what the extent it meets the needs of sustainable development. The study started from a central question: Does the application of the quality system in university education in Algeria respond to the requirements of sustainable development? Three sub-questions emerged: 1 Do the standards of the educational process at the Algerian University meet the needs of the labour market? 2 Does the development of scientific research at the Algerian University contribute in increasing the institutional development? 3 Have the Algerian university administration mechanisms succeeded in meeting the requirements of social responsibility? To answer these questions, we selected a sample of Skikda University professors, who are estimated to be 208 professors out of 1040, by 20%; it represents a stratified random sample to allow the drawing from all layers in compatible proportions to the size of each layer. Regarding the nature of our subject, we used the descriptive approach using a set of tools to collect field data including observation, interview, form, documents and records, in addition to methods of quantitative and qualitative analysis. In this study we have reached the following results: 1 In spite of the resources directed to the quality of the educational process at the university, it still has not been able to meet the needs of the labor market; in terms of qualified labor capable of carrying the sustainable development project. 2 Despite the efforts exerted by the university to develop scientific research, it is still far from its community, it lives in isolation because of the academic dimension that prevailed over the productive dimension that works to develop its various institutions. 3 The Algerian University has not yet been able to achieve sustainable development, that requires a dynamic, effective and flexible environment in its relations with all sectors of production and services, which indicates that it is still incapable of reaching the alignment of its academic, administrative and financial conditions with the requirements of achieving quality, which depends on what is called; strategic leadership 4 Education in Algerian university has not been able to be the focus of sustainable development, as it has not succeeded in achieving a qualitative leap in the application of quality principles to allow the integration and solidarity of its components in accordance with international standards en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject التعليم الجامعي – الجودة - التنمية المستدامة - سوق العمل - التطوير المؤسساتي – المسؤولية المجتمعية. en_US
dc.subject University Education – The quality-Sustainable development-Labor market - Institutional development- Social responsibility. en_US
dc.title التعليم الجامعي بين رهانات الجودة و تحديات التنمية المستدامة en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte