Dépôt DSpace

تعليمية تقنيات التعبير و التواصل في الجامعة الجزائرية جامعة الجزائر 2 أنموذجا

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author زوليخة, علال
dc.date.accessioned 2021-01-03T09:11:22Z
dc.date.available 2021-01-03T09:11:22Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://dspace.univ-setif2.dz/xmlui/handle/123456789/1569
dc.description.abstract يعد التعليم الجامعي آخر محطة تعليمية أكاديمية في حياة الطالب تسعى من خلالها الجامعة إلى الاستثمارفي رأس المال البشري، بإعداد الإطارات ذات الكفاءات العالية التي تسهم في تحقيق التوازن والتنمية المستدامة للأمم. نظام (ل.م.د) نظام تعليمي عالمي اعتمدته الجزائر في إطار الإصلاح الجامعي، يرتكز على المقاربة بالكفاءات وبيداغوجيا التواصل، يعطي المتعلم المركزية ، ويعطي الأستاذ الجامعي دور المرافقة والوساطة ، يهدف إلى إعداد مخرج تعليمي، فاعل، مبتكر ومبدع. تواجه تعليمية اللغة العربية في التعليم الجامعي تحديات كبرى، يطبعها الازدواج والتداخل اللغويين، شيوع اللحن، وضعف عام في قواعد النحو والصرف والمعجم، والقدرة التعبيرية والإخلال بالكثير من قواعد العربية الفصيحة، والتي تجعل الطالب يعيش عزلة لغوية، وذلك راجع لعقم طرائق التدريس، وضعف أساليب التقويم وأسباب أخرى. التحكم في تقنيات التعبير والتواصل ضروري، لأستاذ وطالب التعليم العالي ،لإنجاح العملية التعليمية والتواصلية، فهي أساس التفاعل الإيجابي ، والأخذ والعطاء بينهما ، ومن ثم الاندماج في عالم الشغل وفي الحياة الاجتماعية................................................................................................................... Higher education is the last learning level, that students have to go through, At this level universitiestry to produce highly competent students who will contribute to the balance and progress of human communities. The L.M.D educational system is an international system of education that algeria has adopted durring there for its universities.This system emphasizes competency-based learning and the padagogy of communication. It isalsoa learner-centred approach that consider steachers only as guides and facilitators of knowledge for better successful learning results. The didactics of arabic language at university levels face many challenges The challenges vary between weaknesses in oral and written expression,linguistic interference. The spead of error-making, and general grammar weaknesses. Allthese challenges and problems are the result of the unsuitable and unsuccessful teaching methods and the wrongways of assessment and evaluation in addition to that other factors. Mastering the different techniques of self-expression and communication isvery important, for both university teachers and studentsfor more successful teaching-learning process. It is the pila, for a positive teaching learning atMosphere and positive communication thus,Preparing learners to be successful future citizens. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject التعليم الجامعي، الإصلاح التربوي، نظام ل.م.د ، تقنيات التعبير، التواصل اللفظي، التواصل غير اللفظي. en_US
dc.subject Higher education,reform, LMD System, Expression Techniques, Verbal communication, Non-verbal communication en_US
dc.title تعليمية تقنيات التعبير و التواصل في الجامعة الجزائرية جامعة الجزائر 2 أنموذجا en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte