Résumé:
هدفت الدراسة إلى معرفة العوامل التربوية التي ساهمت في اختلال الممارسات القيمية لدى التلاميذ من وجهة نظر أساتذة التعليم الثانوي، وذلك بالكشف عن الكيفية التي ساهمت بها كل من الإصلاحات التربوية الأخيرة (2003) من جهة والأعطاب الوظيفية التي تعاني منها المدرسة العمومية من جهة أخرى في اختلال هذه الممارسات، بالإضافة إلى ضعف التوافق التربوي بين مؤسسات التنشئة الاجتماعية والمؤسسة التربوية.
وقد اتضح من خلال نتائج الدراسة أن الإصلاح التربوي الجديد (2003) قد ساهم بدرجة كبيرة في تراجع الممارسات القيمية لدى التلاميذ، وتأكد وجود هوة عميقة بين الخطاب النظري حول القيم والتربية عليها في مكونات هذه الإصلاحات وأهدافها وبين الممارسة الفعلية لها في واقع التلميذ، كما كشفت النتائج عن أن ضعف التوافق التربوي بين مؤسسات التنشئة الاجتماعية والمدرسة العمومية الجزائرية قد ساهم في اختلال الممارسات القيمية لدى التلاميذ بدرجة كبيرة جدا، في حين تبين أن الأعطاب الوظيفية التي تعاني منها المدرسة العمومية الجزائرية قد ساهمت هي الأخرى في اختلال الممارسات القيمية لدى التلاميذ ولكن بدرجة متوسطة.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
The aim of the study is to find out the educational factors that contributed to the Imbalance of valuable practices among students from the view point of secondary school teachers, By revealing how each of the recent educational reforms (2003) on the one hand, and the functional disorders of the public school on the other have contributed to the disruption of these practices, In addition to the poor educational compatibility between socialization institutions and the educational institution.
The results of the study showed that the new educational reform (2003) had contributed significantly to the decline in value practices among students, It has been confirmed that there is a deep gap between the theoretical discourse on values and their education in the components and objectives of these reforms and the actual practice of them in the reality of the students, The results also revealed that poor educational compatibility between socialization institutions and the Algerian public school has contributed to the disruption of the value practices of students to a very large extent, it was found that the functional problems of the Algerian Public School also contributed to the Imbalance in the students evaluative practices, but with an intermediate degree.
Sujet:
المدرسة العمومية، القيم التربوية، التربية على القيم، الممارسات القيمية., public school, educational values, education on values, value practices.