Dépôt DSpace

فعالية الوحدات التعليمية المصغرة وأثرها على كفايات التقويم لدى معلمي المرحلة الإبتدائية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author خنيش, يوسف
dc.date.accessioned 2017-02-12T13:35:31Z
dc.date.available 2017-02-12T13:35:31Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/773
dc.description.abstract هدف هذا البحث إلى كشف فعالية الوحدات التعليمية المصغرة في تطوير كفايات التقويم لدى معلم المرحلة الابتدائية استنادا على احتياجاتهم في مجال التقويم.انطلق الباحث من مجموعة تساؤلات ومن مجموعة فرضيات، حيث تتمحور التساؤلات حول معرفة كفايات التقويم التي يحتاج إليها المعلمون وفي مجالات التقويم الثلاثة: الأولي، التكويني، النهائي.أما فرضيات البحث فالغرض منها معرفة فعالية الوحدات التعليمية المصغرة في تطوير كفايات التقويم لدى المعلم في مجالات التقويم الثلاثة: الأولي، التكويني، النهائي وذلك بدراسة الفروق بين الاختبارين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية التي اعتمد عليها الباحث، بالإضافة إلى قياس حجم أثر الوحدات التعليمية المصغرة. للإجابة عن تساؤلات البحث استعمل الباحث المنهج الوصفي من خلال رصد كفايات التقويم التي يحتاج إليها المعلمون باستعمال استبيان وزع على عينة تتكون من 93 معلما ومعلمة ينتمون إلى المقاطعتين التفتيشيتين بني ورتيلان 1، بني ورتيلان2.وللإجابة عن فرضيات البحث اعتمد الباحث على منهج شبه تجريبي بتصميم مجموعة واحدة والتي تتكون من 14 معلما ومعلمة ينتمون إلى مجتمع البحث من المقاطعة التفتيشية بني ورتيلان 1، حيث استفادت العينة من الوحدات التعليمية المصغرة وخضعت لقياس قبلي وبعدي بالاعتماد على اختيار موضوعي من نوع الاختيار من المتعدد.استعمل الباحث حساب طول فئة كل كفاية والأوزان النسبية لها لكشف الكفايات التي يحتاج إليها المعلمون، كما اعتمد على اختبار" t" لعينتين مرتبطتين لدراسة الفروق بين التطبيقين القبلي والبعدي للمجموعة التجربة .ولجأ إلى استعمال معادلة قياس حجم الأثر"ايتا2" لقياس وجود أثر للوحدات التعليمية المقترحة.كشفت نتائج البحث مجموعة من الكفايات التي يحتاج إليها المعلمون في مجال التقويم والبالغ عددها (18 كفاية) موزعة على المجالات الثلاثة.وهي الكفايات التي اعتمد عليها لتحديد أهداف ومحتوى الوحدات التعليمية وحولت إلى فقرات اختباريه للاختبار التحصيلي. كما كشف البحث وجود فروق بين التطبيقين القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي , وهو ما أفرزته الفرضيات المتعلقة بالفروق في كفايات التقويم الأولي، التكويني، النهائي، كشفت نتائج البحث فعالية الوحدات التعليمية المصغرة في تطوير كفايات التقويم. ويوصي بأهمية تدريب المعلمين وفقا لاحتياجاتهم وأساليب قائمة على الكفايات في صورة الوحدات التعليمية المصغرة. ....................................................................................................................................................................... This study aimed to reveal the effectiveness of educational mini-modules in the development of the evaluation of competencies among primary school teachers’ based on their needs in the area of evaluation.The researcher goes ahead from a set of questions and a set of hypotheses, where the questions are centralized around the evaluation of competencies needed by teachers in the three areas of the evaluation process: the initial, formative, and the final evaluation.The purpose of the hypotheses of the study, consisted of knowing the effectiveness of educational mini-units in the development of the teacher’s evaluation of competencies in the three areas of the evaluation process: the initial, formative, and the final, by studying the differences between pre-tests and post- tests of the experimental group, adopted by the researcher, in addition to that, measuring the effect size of the educational miini-units. To answer the questions of the study, the researcher used the descriptive approach through observing the evaluation of competencies needed by teachers through the use of a questionnaire distributed to a sample of 93 teachers belonging to the two inspection provinces BENI OURTILANE 1, and BENI OURTILANE 2. To test the research hypotheses, the researcher adopted a quasi-experimental approach with one group design composed of 14 teachers belonging to the study population of the province inspection BENI OURTILANE 1, where the sample benefited from the training by using the educational mini-units, also the group was given a pre-test and post-test measure through the use of a type of multi-choice objective test. The researcher used the calculation of the category length for every competency , and the proportional weights it has to uncover the competencies needed by the teachers, also the researcher adopted the paired t- test "t" to investigate the differences between the two pre-test and post-test applications related to the experimental group in the three evaluation areas: the initial, formative, and the final, while he resorted to the use of the equation effect "ETA 2" to measure the presence of the proposed educational units effect.The results of the study revealed a set of competencies that teachers needed in the evaluation (18 competencies) distributed over three areas., and these are the competency relied upon to determine the objectives and content of the proposed mini-educational units, transferred into the testing paragraphs of the achievement test.The study also revealed the existence of differences between the two pre-test and post-test applications pre and post in favor of the post-test application, And this result is conform with the assumptions related to the differences in the primary, formative, and final evaluation.The results of the study revealed the effectiveness of educational mini-units in the development of the evaluation of competencies.The researcher recommends the importance of the training of teachers according to their needs and methods based on competencies in the form of mini-modules. en_US
dc.subject الوحدات التعليمية المصغرة، الكفايات، كفايات التقويم، معلم المرحلة الابتدائية، modules, competencies, evaluation competencies, primary school teachers en_US
dc.title فعالية الوحدات التعليمية المصغرة وأثرها على كفايات التقويم لدى معلمي المرحلة الإبتدائية en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte