Dépôt DSpace

Teacher and Student Perceptions of Motivational Strategies in the Foreign Language Classroom The Case Study of 1st Year Human Sciences Students at Souk-Ahras University Centre, Souk-Ahras

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author BOURAS, Haron
dc.date.accessioned 2017-05-07T09:39:07Z
dc.date.available 2017-05-07T09:39:07Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/792
dc.description.abstract The teacher’s use of motivational strategies is generally believed to play a crucial role in enhancing students’ motivation leading many researchers to investigate strategies which might impact students’ motivation in English Foreign Language classrooms. However, little research has investigated perceptions of both EFL teachers and students. Yet, this thesis probes EFL teachers and students views about a number of motivational strategies used in EFL classrooms to find out how important they considered them in fostering students’ motivation investigating any potential mismatches. A mixed methods approach was used to collect quantitative and qualitative data. Initially, a questionnaire concerning students’ and teachers’ perceptions of motivational strategies use was elaborated based on Dörnyei and Csizér’s 1998 landmark study. It contained 39 statements and administered to 200 first year university Human Sciences students during the academic year 2014/2015. The same questionnaire was administered to 21 university teachers. The final stage of the research involved individual in-depth semi-structured interviews with six EFL teachers and six students to further explore key issues from these participants’ viewpoints. The findings disclose that the role of teachers in motivating students in EFL classrooms is appreciated by both of them. However, there is a discrepancy in their beliefs about how the students should be motivated. Teachers believe strongly students are mainly motivated by strategies which make them active agents of their own learning. Therefore, they tend to focus on the strategies which emphasise learners’ responsibility for learning. Equally important, teachers stress on increasing students’ interest, using task and setting learning goals. Students, on the other hand, seem to be more motivated by strategies which relate to the behaviour of the teacher, learner autonomy, task, and the role of interest in the development of their L2 motivation. Students also appear to value strategies that promote self-confidence. A key implication of this research is teachers and students alike agreed to play down the role of the strategies that relate to: classroom climate, group work, language culture and reward. Therefore, more research should be fostered to investigate and in depth such findings which seem to run in the opposite direction of what has been endorsed in the literature and previous studies to develop a more balanced view about the L2 motivation and the strategies to be used in the FL classroom. ...................................................................................................................................................................... ان استخدام األستاذ لالستراتيجيات التحفيزية له دورا حاسما في تعزيز دافعية الطالب لتعلم اللغة االنجليزية كما أشار له العديد من الباحثين من خالل دراستهم لالستراتيجيات التي تولد الدافعية لدى الطالب في الفصول الدراسية و كيفية الحفاظ عليها. إال أن البحوث التي تدرس تصورات كل من األساتذة والطالب في فصول اللغة األجنبية تعتبر قليلة. توضح هذه األطروحة وجهات نظر األساتذة والطالب حول االستراتيجيات المحفزة المستخدمة في الفصول الدراسية للغة األجنبية من أجل معرفة االستراتيجيات التي تساعد أكثر في تعزيز دافعية الطالب و البحث في حاالت عدم التطابق المحتملة. لجمع البيانات الكمية والنوعية اعتمدنا عدة طرق. في البداية، تم إعداد استبيان خاص بتصورات الطالب واألساتذة حول استخدام هذه االستراتيجيات يتضمن 93 بندا باالعتماد على دراسة دورناي وكيزر لعام 8331 وتوزيعه على 022 طالب في قسم العلوم اإلنسانية بجامعة سوق أهراس خالل العام الدراسي .0282/0282 من جهة أخرى وزع نفس االستبيان على 08 أستاذ جامعي. قمنا ايضا بإجراء مقبالت فردية معمقة مع ستة أساتذة و ستة طلبة من بين الذين شملهم االستبيان من أجل الكشف بدقة عن النقاط الرئيسية من وجهات نظرهم باإلشارة إلى محتوى االستبيان واألسئلة البحثية. كشفت نتائج البحث أن دور األساتذة في تحفيز الطالب في الفصول الدراسية يأتي في المركز األول حسب رأي الطالب واألساتذة على حد سواء. إال أنهم اختلفوا في تحديد االستراتيجيات المحفزة. حيث يعتقد األساتذة أن االستراتيجيات التي تجعل من الطالب عناصر فاعلة في تعلمهم هي أساس الدافعية لديهم. وبالتالي فإنها تميل إلى التركيز على االستراتيجيات التي تؤكد على مسؤولية واستقاللية الطالب للتعلم مع التركيز أيضا و بنفس القدر من األهمية على النشاط التعليمي و فائدته في زيادة دافعيتهم، من ناحية أخرى يرى الطالب أن االستراتيجيات التي تتعلق بسلوك األساتذة وجهود الطالب وتعزيز الثقة بالنفس واستقاللية المتعلم لها دور كبير في تنمية الدافع للتعلم. االستنتاج الرئيسي في هذا البحث هو أن كل من األساتذة والطالب اتفقوا على التقليل من فاعلية االستراتيجيات المتعلقة بجو القسم، العمل الجماعي وثقافة اللغة. لذلك ينبغي تشجيع المزيد من البحوث في هذا السياق للتعمق في هذه النتائج التي تبدو مخالفة لما سبقها من الدارسات لتطوير رؤية أكثر توازنا حول الدافعية واالستراتيجيات المحفزة التي يجب استخدامها في الفصول الدراسية للغة األجنبية. en_US
dc.title Teacher and Student Perceptions of Motivational Strategies in the Foreign Language Classroom The Case Study of 1st Year Human Sciences Students at Souk-Ahras University Centre, Souk-Ahras en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte