Le jour et la nuit, deux termes qui se présentent comme le symbole d’une lutte incessante entre vie et mort, espoir et déception, lumière et obscurité et se manifestent largement dans le contenu du roman : Ce que le jour ...
تهدف تعليمية اللغة إلى جعل الممارسة اللغوية ممارسة حية، بابتكار طر ائق وأساليب تدريسية حديثة ووضع المقرارات وتصميميها واعداد البر امج، ووضع الخطط الدر اسية، وكل ما يتعلق بالمعلم والمتعلم على .حد سواء - المقاربة ...
عزف على وتر الفكر النقدي المعاصر لحن النهايات/البدايات الذي أضحى السمة الرئيسية التي حكمت روح هذا الأخير. وقد كان من ثمار حديث النهايات, إعلان ميلاد النقد الثقافي مشروعا بديلا عن النقد الأدبي,وكأن النقد الأدبي بلغ كل ممكن ...
Poétique de l’oralité est une réflexion sur l’œuvre de Maissa Bey, qui tente de saisir les rapports entre le littéraire et le culturel à travers l’inscription de l’oralité dans l’écriture. Cette recherche s’attache à dégager ...
The overall aim of this descriptive study which took place at the department of management, at Mohamed Boudiaf University of M’sila is to attempt to ameliorate the teaching / learning of reading skill and the reading ...
This study aimed to explore foreign language (FL) anxiety experienced by university students in Algeria. Research has shown that affective variables do not operate independently of one another; instead, the causal relationships ...
The purpose of this study is twofold. Firstly, it aims to examine whether implementing Multiple Intelligences theory would enhance students' comprehension of the English teaching materials. Secondly, it strives to discover ...
The purpose of this descriptive classroom-centred research study is to improve the quality of interaction in the Algerian foreign language classes. Its primary aim is to identify the causes of the poor performance in the ...
It is believed that creating a motivating learning context in language classes has a positive effect on the learners’ motivation. The more this context is similar to the real world the more classroom activities are likely ...
Le discours était désormais défini comme toute production (verbale et non verbale) d'énoncés accompagnés de leurs circonstances de production et d'interprétation. C’est à partir de cette période que l’objet de l’analyse ...
اتجهت إستراتجية التفكيك لخلخلة/زحزحة كل فكر ميتافيزيقي متمركز حول ذاته,مدعيا امتلاك المعنى/الحقيقة,جاعلا منه مرجعا/أصلا يفرض من خلاله سلطته و هيمنته. هذا الفكر يستند في تشكيل منظومته المفاهمية,إلى منطق الثنائيات ...
تحاول هذه المقاربة أن تناقش مختلف الأفكار و الآراء التي طرحها الخطاب النقدي في القرن الرابع الهجري,مركزة على الأسس الجمالية باعتبارها أهم الركائز التي انبنى عليها هذا الخطاب .فقد كان خطابا جماليا صرفا,تجلت فيه معالم كثيرة ...
The present work aims at investigating the status of culture teaching in the Algerian program of teaching English in the secondary school and the teachers‟ conception and awareness regarding the significance of culture ...
ctuellement dans l’apprentissage du F.L.E au collège, la grammaire ne constitue pas une compétence mais un simple auxiliaire linguistique pour s’exprimer convenablement cependant, nous remarquons un grand nombre d’apprenants ...
تهدف هذه الدراسة على خلاف باقي الدراسات الأخرى التي تناولت الموضوع,إلى التعرف على مدى اثر التعليم التحضيري في تعلم اللغة العربية السنة الأولى ابتدائي نموذجا, على مستوى الملكة النصية و مبادئ اتساق النص و انسجامه,و قد تبين ...
المعجمات حصن العربية الحصين و خير ما ثقفت عليه العقلية اللغوية عملا بنفع الناس فيمكث في الأرض.ولئن كانت معجمات الألفاظ قمة التالف و البحث في العربية و طفرة نوعية فيهما’فان معجمات المعاني قد وجدت طريقا سالكة في حقوق الدلالة ...
بعد وقوف الدراسات اللسانية والنحوية طويلا عند مستوى الجملة – كأقصى ما توصلت إليه – ظهرت الحاجة إلى توسيع عينة الدراسة ،فاهتم الباحثون في هذا المجال بالنص ،سواء أكان مكتوبا أم شفويا ظهر نتيجة ذلك علم اتخذ من النص موضوعا له ...
The dissertation in hand scrutinizes classroom interaction as a jointly constructed process. That is, the foremost target behind conducting this study is to uncover the way classroom language interaction is achieved ...
This dissertation investigates the use of metacognitive language learning strategies for learning English as a foreign language. It starts with the premise that metacognitive language learning strategies are crucial for ...
A partir d’une approche interne de La Modification de Michel Butor, et en croisant des critères thématiques et des paramètres formels, tout en s’inscrivant dans le champ de la sémiotique textuelle, nous avons tenté de ...