رحلي فتيحة2025-09-172025-09-172025https://dspace.univ-setif2.dz/handle/123456789/2907هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين الفعالية الذاتية وموقع الضبط لدى الطالب الجامعي بقسم علم النفس بجامعة المسيلة بالتحصيل الدراسي، ومعرفة مستوى الفعالية الذاتية وموقع الضبط السائد ومستوى التحصيل الدراسي، والكشف عن الدلالة الاحصائية للفروق في الفعالية الذاتية وموقع الضبط والتحصيل الدراسي التي تعزى لمتغير الجنس. ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدت الطالبة المنهج الوصفي التحليلي في دراستها وقامت بتصميم استبيانين، استبيان في الفعالية الذاتية وآخر في موقع الضبط وبعد التأكد من الخصائص السيكومترية لأداة الدراسة، تم توزيع الاستبيانين على طلبة السنة الثانية اللسانس علم النفس بقسم علم النفس كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة المسيلة، كمجتمع للدراسة بلغ عددهم (422) طالب وطالبة، حيث تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية البسيطة من مجتمع الدراسة وقد بلغ عددهم (268) طالب وطالبة أي بنسبة 63%، وبعد جمع البيانات وتفريغها تمت المعالجة الإحصائية باستخدام البرنامج الإحصائي للعلوم الاجتماعية ( SPSS ). حيث تم معالجة المستويات باختبار(كا) والعلاقة بالأسلوب الإحصائي فريدمان ومان وتني للدلالة عن الفروق. - وقد أفرزت الدراسة النتائج التالية: 1- مستوى الفعالية الذاتية لدى الطالب الجامعي بقسم علم النفس بجامعة المسيلة مرتفع. 2- موقع الضبط السائد لدى الطالب الجامعي بقسم علم النفس بجامعة المسيلة خارجي. 3- مستوى التحصيل الدراسي لدى الطالب الجامعي بقسم علم النفس بجامعة المسيلة متوسط. 4- توجد علاقة تفاعلية دالة إحصائيا بين الفعالية الذاتية وموقع الضبط (الداخلي- الخارجي) بالتحصيل الدراسي لدى الطالب الجامعي بقسم علم النفس بجامعة المسيلة. 5-توجد علاقة تفاعلية دالة إحصائيا بين أبعاد الفعالية الذاتية والتحصيل الدراسي لدى الطالب الجامعي بقسم علم النفس بجامعة المسيلة. 6-توجد علاقة تفاعلية دالة إحصائيا بين موقع الضبط (داخلي/خارجي) والتحصيل الدراسي لدى الطالب الجامعي بقسم علم النفس بجامعة المسيلة. 7- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الفعالية الذاتية لدى الطالب الجامعي بقسم علم النفس بجامعة المسيلة تعزى لمتغير (الجنس). 8- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في موقع الضبط(داخلي/خارجي) لدى الطالب الجامعي بقسم علم النفس بجامعة المسيلة تعزى لمتغير(الجنس). 9- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التحصيل الدراسي لدى الطالب الجامعي بقسم علم النفس بجامعة المسيلة تعزى لمتغير(الجنس). //////////////////////////////////////////////////////////////////////// The study aimed to reveal the relationship between the self- ef ficacy and locus of control of university student with academic achievement, knowing the level of self- efficacy, the prevailing locus of control and academic achievement, and revealing the statistical significance of the differences in self- efficacy, locus of control and academic achievement that are attributed to the gender variable. To achieve the objectives of the study adopted the descriptive analytical method in her research and designed two questionnes:a self- efficacy questionnaire and another on the shia website, and after verifying the psychometric properties of the study tool the questionnaire was distributed to second. year students in psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences at the university of M’sila, as a population for the study that numbered (422) Male and female students, where the study sample was selected, in a simple random way from the study population, it reached (268) male the and female students, I.e. 63% After and transcribing the data statistical processing was done using the statistical Program for the social Sciences (spss) where the levels were processed with a (k) test, The relationship to the Friedman, Mann Whitney statistical method to indicate differences. -The study reached the following results: 1the level of self-efficacy among university students in the Psychology Department at the university of M’sila is high.. 2-th prevailing control position of the university student in the Department of psychology at the university of M’sila is external. 3-The level of academic achievement of university students in the Department of Psychology at the university of M’sila. 4-There is a statistically significant interactive relationship between self-efficacy and the locus of control (internal-external) and academic achievement among university students in the Psychology Department at the university of M’sila. 5-There is statistically significant interactive relationship between the dimensions of self-efficacy and academic achievement among university students in the Psychology Department at the university of M’sila . 6-There is a statistically significant interactive relationship between the locus of control (internal - external) and the academic achievement of the university student in the Psychology Department at the university of M’sila . 7-There are no statistically significant differences in the self-efficacy of university students in the Department of Psychology at the university of M’sila attributed to the(gender). variable 8-There are no statistically significant differences in the locus of control (internal- external) for the university student the Department of Psychology at the university of M’sila attributed to the (gender). Variable. 9-there are no statistically significant differences in academic achievement for the university students the Department of Psychology at the university of M’sila’ attributed to the (gender).variableotherالفعالية الذاتية، موقع الضبط(داخلي/خارجي)، التحصيل الدراسي، الطالب الجامعي. s elf-efficacy, locus of control(internal/external), academic achievement, university student.الفعالية الذاتية و موقع الضبط لدى الطالب الجامعي و علاقتهما بالتحصيل الدراسي -دراسة ميدانية بقسم علم النفس بجامعة المسيلة-Thesis