ربيح, نعيمة2020-11-192020-11-192020https://dspace.univ-setif2.dz/handle/123456789/1554كانت الجامعة ولازالت مؤسسة علمية واجتماعية لإنتاج المعرفة، بما تحويه من ثروة بشرية مؤهلة تأهيلا عاليا فهي رائدة التقدم والإبداع والابتكار، وأداتها في ذلك الأستاذ الجامعي الذي يعتبر ركيزة الجامعة ومنبع الفكر والعلوم وأساس الإبداع، ولأنه لن يكون هناك تقدم للجامعة وللمجتمع في ظل غياب المؤهلات والإمكانيات التي تساعد الأستاذ الجامعي على البحث العلمي والإبداع، تناولنا في هذا البحث الموضوع الموسوم بـ:" معوقات الإبداع لدى الأستاذ في الجامعة الجزائرية - دراسة ميدانية بجامعة زيان عاشور بالجلفة" من أجل كشف أبرز وأهم المعوقات التنظيمية والنفسية والاجتماعية التي تحول دون إبداع الأستاذ في الجامعة، وعليه جاءت تساؤلات الدراسة والتي انطلق منها البحث كالتالي: 1- ماهي أهم المعوقات التنظيمية للإبداع لدى الأستاذ في الجامعة الجزائرية نسبة للجامعة كتنظيم يؤطر المهنة؟ 2- ما هي أهم المعوقات النفسية للإبداع لدى الأستاذ في الجامعة الجزائرية؟ 3- ما هي أهم المعوقات الاجتماعية للإبداع لدى الأستاذ في الجامعة الجزائرية؟ وبعد تحليل البيانات المتحصل عليها ومعالجة النتائج ومناقشتها بالفرضيات المقترحة توصل البحث للنتائج التالية : 1- هناك جملة من المعوقات التنظيمية التي تحول دون إبداع الأستاذ الجامعي. 2- هناك جملة من المعوقات النفسية التي تحول دون إبداع الأستاذ الجامعي. 3- هناك جملة من المعوقات الاجتماعية التي تحول دون إبداع الأستاذ الجامعي. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////The university was and still remains both scientific and social institution that aims at the knowledge production. This institution has highly qualified human resources in which it is a major leading institution in progress, creativity and innovation. The university professor is its basic tool to achieve those last three elements. The professor is considered as a pillar of the university, source of thoughts and basis of creativity. Since there would be neither progress nor improvernents for both, the university and the society especially with the lack of qualifications, capacities and possibilities that help the professor in scientific research and innovation, we have chosen to deal with this issue. In this humble research entitled as follow: "Creativity's barriers of the professor within the university". Case of study: Zian Achour University. The aim of this study is to disclose and reveal the most organizational, psychological and social barriers which inhibit the professor creativity in the university. Accordingly, the study's questions were as follow: 1- What are the most important organizational barriers of creativity faced by the professor within the Algerian university as a framing institution of the profession? 2- What are the most important psychological barriers of creativity faced by the professor within the Algerian university? 3- What are the most important social barriers of creativity faced by the professor within the Algerian university? After data analysis and discussing the findings in accordance with the proposed hypotheses, we find out the following results: 1- There are many organizational barriers which inhibit the professor's creativity within the university. 2- There are many psychological barriers which inhibit the professor's creativity within the university. 3- There are many social barriers which inhibit the professor's creativity within the university.otherالإبداع، معوقات الإبداع، الأستاذ الجامعي، الجامعة الجزائرية.Creativity -Barriers of creativity - University professor - Algerian Universityمعوقات الإبداع لدى الأستاذ في الجامعة الجزائريةThesis