رضوان جحنيط2024-01-112024-01-112023https://dspace.univ-setif2.dz/handle/123456789/2466يعتبر الاتصال الإجتماعي أحد الآليات المهمة لضبط السلوك في المجتمعات، سواء بتعديلها أو تغييرها، أو تثبيتها وفق ما يخدم الصالح العام للمجتمع، الذي يتكبد خسائر مادية وبشرية كثيرة جراء إنتشار السلوكيات الضارة والآفات الإجتماعية، وبناء على هذا الدور المهم الذي يلعبه الاتصال الإجتماعي في حماية وبناء مجتمع سليم وقوي، يعمل هذا النوع من الاتصال من خلال مجموعة من الأدوات والعمليات على تحقيق مجموعة من الغايات. وقد إعتمد في بدايته على الاتصال الشخصي، ثم استفاد من انتشار وسائل الإعلام الجماهرية في المجتمع، وصولا إلى الطفرة التكنولوجية التي نعيشها منذ ظهور الأنترنت وإلى غاية اللحظة. تسعى هذه الدراسة إلى معرفة التأثيرات التي أحدثها الإعلام الجديد بتطبيقاته وخصائصه على الإتصال الاجتماعي، من خلال دراسة حالة المنظمة الجزائرية لحماية وإرشاد المستهلك APOCE، الناشطة في ميدان توعية وتثقيف المجتمع والمستهلك من المخاطر والمشاكل التي قد يتعرض لها في حياته اليومية//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Social communication is considered one of the important mechanisms for regulating behavior in societies, whether by modifying, changing, or consolidating them in a way that serves the public interest. Society suffers many material and human losses as a result of the spread of harmful behaviors and social problems. Based on this important role played by social communication in protecting and building a healthy and strong society, this type of communication works to achieve a range of goals through a set of tools and processes. Initially, it relied on personal communication, then it took advantage of the mass media spread in society, and finally, it ended up with the technological breakthrough that we have been experiencing since the emergence of the internet until now. This study aims to identify the effects of new media with its applications and characteristics on social communication through a case study of the Algerian organization for consumer protection and guidance (APOCE), which is active in raising awareness and educating the community and the consumers about the risks and problems that they may face in their day to day lives.otherالتأثير، الإعلام الجديد، الاتصال الاجتماعي ، شبكات التواصل الإجتماعي. المجتمع. Effects, New Media, Social Communication, Social Networking Sites, Societyتأثير الإعلام الجديد على الإتصال الإجتماعي