Raha, Imen2015-03-082015-03-082011https://dspace.univ-setif2.dz/handle/setif2/31Much has been written in recent years about the positive aspects of the affective environment in the second/foreign language (S/FL) classroom. Such classrooms are ones in which anxiety levels are low and comfort levels are high. Learners are not afraid to take risks and use their second/foreign language. Students are encouraged and praised for their efforts to always use their S/FL in class. Students do not face ridicule, or negative criticism, do not feel threatened or intimidated. Middle school English teachers can adopt a number of pedagogical strategies for the sake of sustaining students‟ motivation and engagement, and for creating an affective relaxed classroom atmosphere conducive to learning. This can be achieved by effective use of humour which is more appreciated by learners. The present study aims at understanding the attitudes of English middle school teachers toward the use of humor as a teaching strategy that can help in creating such an affective classroom environment. We tried to figure out their perceptions about some effects of humour on students, classroom setting and teacher-student relationships. This study used qualitative research methods with the great expectations they would bring about the required results. A total of twenty participants of English middle school teachers of Ain Azel, Sétif participated in the interviews. The findings were not encouraging in that the majority of the teachers did not appreciate the use of humour as a teaching strategy. In fact, they showed their skepticism toward the use of humour as an effective teaching tool and toward the effects it has on the learning and teaching experiences. Different reasons and justifications were sorted out: lack of motivation, lack of self-confidence, lack of knowledge, lack of the sense of humour in the teachers‟ personality, the fear that humour might offend some students in the classroom, the disbelief in the seriousness of humour, the belief that humour is non-productive, chaos-creating and time-wasting were the major reasons why most teachers tend to resist the use of humour in teaching. On the basis of this, a series or recommendations were proposed to help them approach with more confidence „humour‟ and, how it can eventually help them create a classroom atmosphere conducive to learning................................................................................................................................................................. قمنا من خلال هذا البحث بدراسة وتحليل ظاهرة حس الدعابة(الفكاهة) كتقنية تدريسية فعالة في عملية التعليم و التعلم و التي يستطيع من خلالها الأساتذة خلق جو تحفيزي مريح و إيجابي داخل القسم. أجريت هذه الدراسة على 20 أستاذ للغة الإنجليزية في متوسطات مختلفة ببلدية عين أزال ولاية سطيف و يتعلق أساسا بالمواقف المختلفة بالنسبة لاستعمال حسن الدعابة أو الفكاهة كاستراتيجية تعليمية فعالة ومدى تأثيرها على تعلم الطالب و تحصيله. النتائج المحصلة عليها كانت غير متوقعة إذ أن أغلبية الأساتذة كان لديهم رد فعل سلبي في ما يخص استعمال حسن الدعابة أو الفكاهة في التعليم عموما وداخل القسم خصوصا ويجدر بنا الذكر أيضا أننا تطرقنا في هذه الدراسة إلى مختلف الأسباب التي يعتقد الاساتذة أنها وراء عدم تمكنهم من تبني حس الفكاهة أو الدعابة ضمن مختلف تقنيات التدريس الأخرى التي يستعملونها. لقد ختمنا هذا البحث باقتراحات من أجل محاولة تغيير هذه المواقف السلبية للأساتذة اتجاه استعمال الدعابة أو حس الفكاهة كطريقة تعليمية فعالة فيما يخص المنهجية المتبعة خلال هذه الدراسة فقد اخترنا وسيلة المقابلة لجمع المعطيات، التي أجريت مع 20 أستاذا. النتائج المحصل عليها أشارت إلى أن معظم الأساتذة عبروا عن قلقهم و شكوكهم حول حقيقة أن حس الدعابة يمكن أن يكون له تأثيرا إيجابيا على التلميذ في عملية التحصيل و التعلم و هذا راجع حسب تصريحاتهم لأسباب عديدة و مختلفة.foreign language classroom environment, humour, learning , motivation, pedagogical strategiesThe attitudes of english middle school teachers toward the use of humour as a teaching strategy The case of english middle school teachers in ainazel -setifThesis