Bouirane, Ahlam2015-03-082015-03-082011https://dspace.univ-setif2.dz/handle/setif2/35This dissertation investigates the use of metacognitive language learning strategies for learning English as a foreign language. It starts with the premise that metacognitive language learning strategies are crucial for students of English as a foreign language, to learn effectively, and that there are differences in terms of gender in the use of these strategies. The theoretical issues with relation to the area of metacognitive language learning strategies in particular, and language learning strategies in general, and review of the research about the area are discussed. The practical research is carried in the English language department at Farhat Abbes University, Sétif, Algeria, with third year students learning English as a foreign language. It is hypothesized that the more the learners use metacognitive language learning strategies, the more successful they will be in language learning. The study is divided into two main parts following a qualitative design. The first part uses the Metacognitive Language Learning Strategies Questionnaire to account for differences in the reported frequency of metacognitive strategies use across all the students, and across gender differences. The second part uses interviews to account for the use of these strategies at the individual level, in their relation to the students’ gender and achievement in language learning. The results of the first part revealed significant use of metacognitive strategies across all the students, and significant differences between male students and female students in the frequency of use of these strategies. Moreover, the results of the second part reflected more significant differences in the use of metacognitive strategies at the level of gender and learning achievement. The dissertation concludes by bringing together key findings and some suggestions for further research........................................................................................................................................................ تتحرى ھذه الأطروحة استعمال استراتیجیات التعلم اللغویة ما فوق المعرفیة لتعلم اللغة الانجلیزیة كلغة أجنبیة. تبدأ الأطروحة بمسلمة مفادھا أن استراتیجیات التعلم اللغویة ما فوق المعرفیة حاسمة لدى طلاب اللغة الانجلیزیة كلغة أجنبیة، بغرض تحقیق تعلم أكثر فعالیة، و بأن ھنالك اختلافات من ناحیة الجنس في استخدام ھذه الاستراتیجیات. تناقش الأطروحة في جانبھا النظري استراتیجیات التعلم اللغویة ما فوق المعرفیة خصوصا، و استراتیجیات التعلم اللغویة عموما، بالإضافة الى استعراض مجال البحث. أما جانبھا العملي، فقد أنجز على مستوى معھد اللغة الانجلیزیة بجامعة فرحات عباس- سطیف، الجزائر، مع طلبة السنة الثالثة لغة انجلیزیة. تقوم الأطروحة على ضوء الفرضیة التي تنص على أنھ كلما ارتفع مستوى استعمال استراتیجیات التعلم اللغویة ما فوق المعرفیة من طرف الطلبة، ارتفع مستوى التحصیل اللغوي لدیھم. وتنقسم ھذه الدراسة الى جزئین رئیسیین. الجزء الأول كمي ویستخدم فیھ استبیان استراتیجیات التعلم اللغویة ما وراء المعرفیة لتفسیر الاختلافات في التردد الوارد في استراتیجیات التعلم اللغویة ما وراء المعرفیة، عبر كل الطلبة، وكذا بالنظر الى اختلافات الجنس. أما الجزء الثاني فھو دراسة كیفیة استعملت فیھا المقابلة لتفسیر استعمال ھذه الاستراتیجیات في المستوى الفردي، بالموازاة مع علاقتھا بالجنس وتحصیلھم اللغوي. كشفت نتائج الجزء الكمي عن تردد ھام لاستعمال استراتیجیات التعلم اللغویة ما وراء المعرفیة عبر كل الطلبة، و اختلافات بین الطلاب والطالبات في تردد استعمال ھذه الاستراتیجیات. علاوة على ذلك، عكست نتائج الجزء النوعي اختلافات أكثر أھمیة في استراتیجیات التعلم اللغویة ما وراء المعرفیة في مستوى الجنس والتحصیل اللغوي. تختتم الأطروحة بملخص لأھم النتائج الرئیسیة وبعض الاقتراحات في میادین البحث.gender differences, metacognitive language learning strategies , learning English, oral expressionThe effect of self-questioning (reflective metacognitive learning) On learning- the case of third year oral expression students At farhat abbas university- sétif1Thesis