عطوي, نادية2023-10-302023-10-302023https://dspace.univ-setif2.dz/handle/123456789/2446هدفت الدراسة إلى التعرف عن مجموعة المحددات التي لها تأثير على العمالة النسائية خصوصا في المناطق الحضرية. وذلك بالوقوف على مجموعة المحددات السياسية، والاجتماعية وكذا النفسية، في ضوء نظرية الصراع المعاصرة عند كل من ( رالف داهندروف، لويس كوزر، راندال كولينز). وعلى ضوء ذلك تم استخدام المنهج الوصفي، وقد شملت عينة الدراسة (140) أستاذة تم اختيارهم بطريقة عشوائية طبقية، كما تم تصميم استمارة بحث لتحقيق أغراض الدراسة. لتخلص الدراسة في الأخير إلى أن الصراع النسائي ظاهرة حتمية في التنظيمات وهو ما يسمح لها بالتغيير المستمر. يتجلى هذا الأخير فيما يلي: السلطة والقوة في الوسط التربوي تمتد جذورهما خارج الفضاءات الرسمية الشرعية، وتحقيقها داخل المؤسسات التربوية يرتبط بمختلف المحددات والميكانيزمات التي تمتلكها الفئات النسائية. الوسط التنظيمي التربوي يشمل على مفاهيم: التنافس، التدرج الاجتماعي، المقاومة، العنف داخل الجماعات التربوية.تتشكل هذه المفاهيم بقوالب مختلفة ناتجة رغبة الفاعلين الاجتماعيين النسويين في الوصول إلى مواقع تسمح بالسيطرة وتحقيق الأهداف. مظاهر العنف في التنظيمات مرتبطة بمبدأ تحقيق الأهداف الشخصية كانت أو الجماعية. وتحقيق المكانة الاجتماعية في الوسط التربوي يسمح بتحقيق خفايا مصلحية بين مختلف الفاعلين الاجتماعيين النسويين. وعلى هذا الأساس تمثل الوحدة الاجتماعية الصراع الذي هو جوهر وأساس التفاعل الاجتماعي. ................................................................................................................................................................... The study aimed to identify a set of determinants that have an impact on women's employment, especially in urban areas that are experiencing continuous change in various aspects. By standing on the set of political, social and psychological blocks, and linking them to the contemporary conflict theory of (Ralph Dahndorf, Louis Koser, Randall Collins). In light of this, the descriptive approach was used, and the study sample included (140) female professors of secondary school subjects who were chosen randomly, and a research form was designed to achieve the purposes of the study. Finally, the study concludes that women's conflict is an inevitable phenomenon in organizations, which allows them to constantly change. The latter is manifested in the following: Authority and power in the educational milieu extend their roots outside the legitimate official spaces, and achieving them within educational institutions is linked to the various determinants and mechanisms possessed by women groups. The educational organizational milieu includes the concepts of: competition, social hierarchy, resistance, and violence within educational groups. These concepts are formed in different molds as a result of the desire of feminist social actors to reach positions that allow for control and the achievement of goals. Manifestations of violence in organizations are linked to the principle of achieving personal or collective goals. Achieving social standing in the educational milieu allows realizing secrets of interest between the various feminist social actors. On this basis, social unity represents the struggle that is the essence and basis of social interaction.محددات، العمالة النسائية، المناطق الحضريةdeterminants, female employment, urban areasمحددات العمالة النسائية في المناطق الحضرية بالجزائرThesis