Kouachi, Rawiya2020-10-062020-10-062019https://dspace.univ-setif2.dz/handle/123456789/1476The article analyses Nawal El Saadawi’s Islamic feminism in Woman at Point Zero. It investigates whether the novel shows features of Islamic feminism or another version of Western feminism. Albeit El Saadawi is called an Islamic feminist, the analysis of her novel from an Islamic feminist perspective shows non-Islamic feminist practices in terms of disdaining daughters, female circumcision, molestation, preventing women from education, forced marriages, beating wives and prostitution. Consequently, El Saadawi’s novel is not an Islamic feminist work. Rather, it unconsciously bolsters Western stereotypes about Muslim women who are regarded as oppressed by both men and Islam. Hence, calling El Saadawi an Islamic feminist misguides her audience, especially international readers to believe that every single practice in the novel is relevant to Islamic feminism and Islam. Yet, the presented practices are cultural ones. Therefore, El Saadawi’s novel represents Arab feminism that is greatly influenced by Western feminism. ............................................................................................................................................................................... L’article tente d'analyser le féminisme islamique de Nawal El Saadawi dans son roman femme au point zéro. Il estime d’affirmer que le roman présente des caractéristiques du féminisme islamique ou autre forme du féminisme. Toutefois, il est à noter qu'en dépit du fait qu'El Saadawi soit catégorisée en féministe islamique, son roman révèle des pratiques féministes(sexistes) non islamiques à l'instar de la dénégation des filles, de l'excision, la violence, de prévention de l'éducation, le mariage forcé à un âge précoce, le harcèlement sexuel et la prostitution. Dès lors, il est clair que le roman d’El Saadawi, n'est au aucun cas une œuvre du féminisme islamique, bien au contraire, elle met en exergue des stéréotypes occidentaux, considérant les femmes musulmanes comme opprimées à la fois par les hommes et l'islam. El Saadawi désignant de féministe islamique met son lectorat dans un état d'égarement dans la mesure où toute son œuvre serait confinée dans un cadre restreint, celui du féminisme islamique et l’islam. Bien entendu, que les pratiques présentées sont culturelles. Pour cette raison, le roman d’El Saadawi représente le féminisme arabe fortement influencé par le féminisme occidental. ..................................................................................................................................................................................... تحلل المقالة النسوية الإسلامية عند نوال السعداوي في "امرأة عند نقطة الصفر" وتدرس ما إذا كانت الرواية تظهر خصائص النسوية الاسلامية أو نسخة أخرى من النسوية الغربية. على الرغم من أن السعداوي تدعى نسائية إسلامية، الا أن تحليل روايتها من منظور نسوي إسلامي يظهر ممارسات غير إسلامية من حيث ازدراء البنات، ختان الإناث، التحرش الجنسي، منع النساء من التعليم، الزواج القسري، ضرب الزوجات والبغاء. وبالتالي، رواية السعداوي ليست عملاً نسويًا إسلاميًا لإنها تعزز بشكل غيرمباشر الصور النمطية الغربية عن النساء المسلمات اللواتي يعتبرن مضطهدات من قبل الرجال والإسلام. ومن ثم، فإن تسمية السعداوي نسائية إسلامية يضلل جمهورها، ولا سيما القراء الدوليين، للاعتقاد بأن كل ممارسة واحدة في الرواية لها صلة بالنسوية الإسلامية والاسلام. لكن الممارسات المذكورة هي ممارسات ثقافية. وبذلك، فإن رواية السعداوي تمثل النسوية العربية المتأثرة بشكل كبير بالنسوية الغربيةArab feminism, Islamic feminism, non-Islamic practices, Western feminism, Western stereotypes , féminisme arabe, féminisme islamique, pratiques non-islamiques, féminisme occidental, stéréotypes occidentaux , النسوية العربية، النسوية الإسلامية، الممارسات غير الإسلامية، النسوية الغربية، الصور النمطية الغربيةAn Arab Feminist’s Indirect Perpetuation of Western Stereotypes about Muslim Women: Nawal El Saadawi’s Woman at Point ZeroArticle