زرواق, فؤاد2023-07-182023-07-182023https://dspace.univ-setif2.dz/handle/123456789/2422تعتبر ظاهرة التراث والحداثة من الظواهر التي استرعت اهتمام الباحثين في مجال البلاغة، بحثا عن نموذج يُهِّيئ لهذه الأمة المواكبة وتحقيق نهضة ثقافية وعربية؛ من خلال تدارس التراث ومحاولة رفده بالجديد في ميدان الدراسات النقدية والبلاغية والفكرية، وهو المسوغ الذي حركنا للبحث في موضوع الأطروحة الموسوم بـ : الدرس البلاغي القديم في المقاربات النقدية العربية المعاصرة، فنحاول أن نتلمس أوليات البلاغة في التراث الأدبي العربي القديم؛ وفي كلام الإنسان العربي وما رافق ذلك من محاولات لوزنه واشتطاط طرائق في القول ضابطة، ثم نحاول رصد ما تفضل به المجتهدون الأوائل - من المحدثين- في مجال تطوير الدرس البلاغي القديم، مع رصد المسوغات العامة التي كانت بمثابة محركات لهم لتجديد الدرس البلاغي العربي القديم و للمعاصرين أنفسهم، مُنمذجين لذلك بالشيخ أمين الخولي صاحب كتاب( فن القول)، والأستاذ أحمد الشايب صاحب كتاب ( الأسلوب)، لنصل إلى المجتهدين المعاصرين ومنهم الأساتذة محمد العمري، و حمادي صمود، وعبد السلام المسدي، ومحمد عبد المطلب كأصحاب لمشاريع رائدة في الميدان متسلحين بعدة منهجية ومعطيات جديدة؛ فنحاول – ومن خلال مساءلات نوعية- رصد الطرائق التي تمكننا من إحياء الدرس البلاغي العربي القديم في نظر هؤلاء النقاد، محاولة منهم لمنافحة هذا التراث الطيب وكشف المخبوء في أنواع الخطابات مستحضرين – في كل ذلك- الخلفيات المعرفية التي اعتمد عليها هؤلاء النقاد في ميدان تطوير الدرس البلاغي العربي القديم. والله نسأل في كل ذلك التوفيق إنه مجيب. .......................................................................................................................................................... The phenomenon of heritage and modernity considered one of the phenomena that has attracted the attention of researchers in the field of rhetoric, searching for a model that prepares this nation to accompany and achieve a cultural and Arab renaissance. Through studying the heritage and trying to supplement it with the new in the field of critical, rhetorical and intellectual studies, this latter motivated us to research the topic of the thesis under the title :” the old rhetorical lesson in contemporary Arab critical approaches”, so we try to spot the light on the primaries of rhetoric in the ancient Arabic literary heritage; And in the speech of the Arab person and the accompanying attempts to weigh it and elaborate methods of saying control, then we try to monitor the preferences of the early scholars - among the modernists - in the field of developing the old rhetorical lesson, as well as knowing the general elements that served as engines for them to renew the old Arabic rhetorical lesson and For the contemporaries themselves, we chose as a model Sheikh Amin al-Khouli, author of the book (The Art of Saying), and Professor Ahmed al-Shayeb, author of the book (The Method), reaching contemporary scholars, including Professors Muhammad al-Omari, Hammadi Samoud, Abd al-Salam al-Masdi, and Muhammad Abdul-Muttalib as owners of pioneering projects in the field of our inquiry depending on several new methodologies and data; So we try - and through qualitative inquiries - to know the methods that enable us to raise the ancient Arabic rhetorical lesson in the view of those critics, who attempt to highlight this good heritage and uncover the hidden of the types of discourses, invoking - in all of that - the backgrounds of knowledge that these critics relied on in the field of developing the old Arab rhetorical lesson. Finally we ask from Allah all success. ................................................................................................................................................................... Le patrimoine et la modernité sont des phénomènes qui ont attiré l’attention des chercheurs dans le domaine de la rhétorique en vue de la recherche d’un modèle que cette nation réalise sa renaissance culturelle arabe. Et ce, en étudiant le patrimoine et en essayant de l’enrichir par des études critiques, rhétoriques et intellectuelles, et c’est la raison pour laquelle nous avons opté pour le sujet de notre thèse intitulée : L’ancienne leçon rhétorique dans les approches critiques arabes contemporaines. Nous tentons de toucher les priorités de la rhétorique dans l’ancien patrimoine littéraire arabe ; dans la parole de la personne arabe et les tentatives qui l’accompagnent de la rythmer et la contrôler. Puis nous essayons de faire un aperçu sur les essais des anciens chercheurs dans le domaine du développement de l’ancienne leçon rhétorique en suivant les causes qui l’ont poussé à renouveler l’ancienne leçon rhétorique arabe ce qui s’applique également sur les modernes comme Sheikh Amin AL-Kholi, l’auteur de L’art de dire et le professeur Ahmed Al-Shayeb, l’auteur du Livre Le Style pour arriver enfin aux chercheurs contemporains y compris Mohamed AL-Omari, Hamadi Samoud, Abd Al-Salam Al-Masdi et Mohamed Abd Al-Mottalib en tant que détenteurs de projets pilotes sur le terrain armés de plusieurs nouvelles méthodologies et données. Nous essayons de suivre, à travers des questions qualitatives, les façons dont nous pouvons raviver l’ancienne rhétorique arabe aux yeux de ces critiques et de tenter de déceler ce bel héritage et d’exposer ce qui est caché dans les types de discours et, dans tout cela, les connaissances sur lesquelles se sont appuyées pour développer l’ancienne leçon rhétorique arabe. Nous prions Allah de nous accorder le success.الدرس البلاغي؛ النقد العربي القديم؛ البلاغة العربية؛ التجديد؛ النقد المعاصر؛ الحداثة؛ الحجاج؛ القناعةrhetorical lesson ;ancient Arabic criticism; Arabic rhetoric; renewal; contemporary criticism; modernity; pilgrims; ContentmentLeçon de rhétorique la critique arabe ancienne ; rhétorique arabe; renouvellement; critique contemporaine; la modernité; pèlerins; Contentementالدرس البلاغي في المقاربات العربية المعاصرةThesis