بوبشطولة, بسمة2016-07-112016-07-112016https://dspace.univ-setif2.dz/handle/setif2/674تعد علامة التجارية كل إشارة أو دلالة قابلة للتمييز، بحيث تمكن المستهلك من التمييز بينها وبين غيرها من العلامات، وهي أهم وسيلة للتسويق والمنافسة المشروعة على المستويين المحلي والعالمي، وتخضع العلامة التجارية لحماية قانونية مزدوجة، حماية وطنية، وتشمل الحماية المدنية، سواء كانت العلامة مسجلة أم غير مسجلة، وحماية جنائية ويشترط فيها أن تكون العلامة مسجلة. لكن لما كانت الحماية الوطنية قاصرة في حدود إقليم الدولة ولا تتعداها، وبحكم المبادلات التجارية الحرة، أصبحت الحاجة ماسة لحماية دولية مكفولة بموجب الاتفاقيات الدولية، ولقد انضمت الجزائر لها كلها كاتفاقيات فرنسا واتفاقيات مدريد، باستثناء اتفاقية TRIPS المنظمة من طرف منظمة التجارة العالمية، التي ما تزال في إطار مفاوضات بشأنها. ...................................................................................................................................................................... Brand is every indication or signal valid to discrimination, so that the consumers can distinguish between them and the other signs, and which is the most important way of marketing, and legitimate competition, on the local and international level, Brand double subject to legal protection, National protection, it includes civil protection, whether the mark is registered or unregistered, and criminal protection is required to have a registered mark. But as soon as the national protection limited within the territory of the state, not beyond it, and by virtue of the free trade, it has become an urgent need for international protection, which is guaranteed under international convention, Algeria has joined her whole, like france and Madrid agreement except TRIPS agreement, that organized by the World Trade Organization, which is still in the framework of negotiations on them.ملكية فكرية، ملكية صناعية وتجارية، علامات تجارية،الحماية القانونية للعلامات التجاريةThesis