ميرزة, شهرزاد2017-06-282017-06-282017https://dspace.univ-setif2.dz/handle/123456789/821Researchers suggest that successful implementation of the CBA leads to the creation of different types of mediated socio-educational interactions that support the collaborative process of knowledge construction. However, the existing literature does not indicate whether the qualities of socio-educational interactions, as well as the affordances of use of the CBLT by teachers in Algeria offer the social and cognitive support necessary for the collaborative knowledge construction process to take place. The aim of the present study is to examine the extent to which classroom discussions, mediated by the affordances of the scaffolding of teachers and the new program, reach high levels of collaborative knowledge construction. This thesis develops two methodological frameworks for the presentation of structural patterns of classroom interactions and the analysis of the impact of the affordances of teachers’ efforts to implement the CBLT on learners’ learning opportunities from a socio-constructivist perspective. This study examines through interviews with inspectors and teachers and video recordings of classroom lessons, the quality of training, teaching, and learning experiences of two different middle school groups of learners of English in Algerian schools, taught by two different teachers with different teaching backgrounds. Results show that teachers provide different types of scaffolded interactions which lead to the creation of different patterns of classroom interactions and exchanges that affect differently learners’ engagement in the collaborative knowledge construction process. Trained teachers have a better understanding of the learning principles of the CBLT. They could create interactions with positive affordances for learners to perform different interactive and negotiation roles for active engagement in the collaborative knowledge process. However, results show that untrained teachers failed at providing their learners with the socio-cognitive support they needed to create ZPD for collaborative knowledge construction. Besides, results show that teachers’ teaching styles, task design and size of classes play an important role in supporting the collaborative knowledge construction process. ...................................................................................................................................................................... تمثل كل من الإصلاحات البيداغوجية والبرامج التعليمية رؤى جديدة للتعليم بالجزائر، والتي تعتمد على منظور سوسيوبنائي يتجسد في المنهج التعليمي بالكفاءات، والذي ينظر إلى الفرد كنعصر فعال يقوم ببناء المعارف، إذ أن البناء العقلي للمعارف ما هو إلا محصلة النشاط الفكري للفرد، هذه المعارف التي تتحول بدورها إلى كفاءات. إلا أن الأبحاث الحالية سجلت نقصا في تطبيق منهج التعليم بالكفاءات من المنظور السوسيو بنائي. لذا تسعى الدراسة التي بين أيدينا إلى تسليط الضوء على ما يقدمه المُنظّر السوسيوبنائي للتعليم الخاص باللغات في الوسط الدراسي بالجزائر. حيث تهدف الدراسة إلى معاينة تأثير تطبيق المنهج من قبل الأساتذة على عملية بناء المعارف لدى التلاميذ. ولجمع المعطيات اللازمة لفهم واقع تطبيق هذه المناهج فقد تم تسجيل فيديوهات لمجموعتين مختلفتين من التلاميذ المتلقين للغة الانجليزية، إلى جانب ذلك القيام بحوارات مع الأساتذة ومفتشي التربية والتعليم، وقد هدفت الحوارات إلى اختبار مدى فهمهم لأساسيات هذا المنهج، فتطبيق مثل هذه الإصلاحات في ظل غياب فهم الأساتذة لأساسيات هذا المنهج يهدد لا محالة حسب رأيي بفشل هذه البرامج. وقد أظهرت النتائج نجاح الأساتذة المستفيدين من التكوين في تطبيق المنهج على عكس ممن لم يستفيدوا منه، فطلبة الأساتذة ذوي التكوين قد استفادوا من صقل الأساتذة لعملية بنائهم الجماعية للمعارف.The implementation of Competency Approach in Algerian Foreign Language Classroom: The Impact of Social Interactions on Knowledge Construction Process and the Development of Learning CompetencesThesis