سعدي, نور الدين2022-12-042022-12-042022https://dspace.univ-setif2.dz/handle/123456789/2248تسعى هذه الدراسة إلى معرفة الأبعاد الايديولوجية التي يتضمنها الخطاب التربوي،والمعبر عنها في مناهج المواد الاجتماعية (التربية المدنية، التربية الإسلامية التاريخ والجغرافيا)، للسنة الخامسة من التعليم الإبتدائي، وكذلك معرفة ترتيب نسب تواجد هذه الأبعاد تبعًا لنوع الكتاب المدرسي. وبعد تطبيق الإجراءات المنهجية لهذا البحث والتي تتمحور حول تطبيق اسلوب تحليل المحتوى والاستعانة بأداة المقابلة، استطاع الباحث أن يعرض ويحلل أهم البيانات المستخلصة من المناهج الدراسية ومناقشة نتائجها تبعًا لتساؤلات الدراسة، وفي ضوء نتائج الدراسات السابقة. * حيث أنهت الدراسة على أن الخطاب التربوي الممارس في المدرسة الابتدائية؛ يحمل إيديولوجيا معلنة وأخرى خفية في مناهج المواد الاجتماعية؛ الأولى ذات مرجعية وطنية وعلنية تهدف إلى تكريس مقومات المجتمع الجزائري، كالّدين واللغة والموروث الثقافي...، والثانية عالمية وخفية تسعى من خلالها إلى تكريس الأبعاد العالمية ، كالدفاع عن الحريات الأساسية لحقوق الإنسان والديمقراطية والعدالة والمساواة وغيرها... * كما كشفت نتائج الدراسة؛ أن حوصلة الأبعاد الايديولوجية بمختلف أنواعها التي تضمنتها كتب محل الدراسة، تتمثل في؛ البعد الوطني، والبعد الإجتماعي، والبعد السياسي والبعد الإقتصادي، والبعد الثقافي، والبعد العالمي، والبعد الديني. * وأن هناك تفاوت في ترتيب نسب تضمين الأبعاد الايديولوجية الرئيسة بين الكتب الدراسية، إذ جاء في المرتبة الأولى البعد الوطني بنسبة 24.89% ثم يأتي بالمرتبة الثانية البعد الثقافي بنسبة 21.45%، ثم يليها بالمرتبة الثالثة البعد الاقتصادي بنسبة 16.13%، ثم يليها بالمرتبة الرابعة البعد العالمي بنسبة 12.74%، ثم يليها بالمرتبة الخامسة البعد السياسي بنسبة 9.44%، ثم يأتي بالمرتبة السادسة البعد الديني بنسبة 8.59% ثم نجد بالمرتبة السابعة والأخيرة البعد الاجتماعي بنسبة 7.02%. *وأن هناك تفاوت في ترتيب كتب محل الدراسة، تبعًا لمتغير نسب تضمين الأبعاد الأيديولوجية إذ نجد منهاج الجغرافيا بالمرتبة الأولى بنسبة30.81% ليليه في المرتبة الثانية كتاب التاريخ بنسبة (30.12%)، في حين جاء كتاب التربية المدنية في المرتبة الثالثة بنسبة (26.21%)،وفي الأخير كتاب التربية الإسلامية بنسبة (12.86%). /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////This study seeks to know the ideological dimensions included in the educational discourse, and expressed in the curricula of social subjects (civic education, Islamic education, history and geography), for the fifth year of primary education, as well as knowing the order of the proportions of these dimensions according to the type of textbook. After applying the methodological procedures of this research, which revolve around the application of the method of content analysis and the use of the interview tool, the researcher was able to present and analyze the most important data extracted from the curricula and discuss its results according to the questions of the study, and in the light of the results of previous studies. * Where the study concluded that the educational discourse practiced in the primary school; He carries a declared ideology and a hidden one in the curricula of social subjects. The first has a national and public reference that aims to consecrate the foundations of Algerian society, such as religion, language, and cultural heritage... The second is global and hidden, through which it seeks to consecrate global dimensions, such as defending basic freedoms of human rights, democracy, justice, equality, and others... * As revealed by the results of the study; The outcome of the ideological dimensions of all kinds included in the books under study is; The national dimension, the social dimension, the political dimension, the economic dimension, the cultural dimension, the global dimension, and the religious dimension. * And that there is a discrepancy in the arrangement of the percentages of including the main ideological dimensions among textbooks, as the national dimension came in the first place with a percentage of 24.89%, then the cultural dimension came in the second place with a percentage of 21.45%, then the economic dimension came in the third place with a percentage of 16.13%, then it was followed by the fourth dimension Global with a rate of 12.74%, followed by the political dimension with a rate of 9.44%, then the religious dimension with a rate of 8.59%, then the social dimension with a rate of 7.02%. * And that there is a discrepancy in the arrangement of textbooks, according to the variable of percentages for including ideological dimensions, as we find the geography curriculum in the first place with a rate of 30.81%, followed by the history textbook in the second place with a rate of (30.12%), while the civic education book came in the third place with a rate of (26.21%). Finally, the Islamic Education Book with a percentage of (12.86%).otherالخطاب التربوي؛ الإيديولوجيا؛ المدرسة الابتدائية؛ الجزائر.Educational discourse; Ideology ; Primary education; Algeriaالخطاب التربوي و الايديولوجيا في المدرسة الابتدائية بالجزائرThesis