Chayoukh, Chadiya2015-03-082015-03-082011https://dspace.univ-setif2.dz/handle/setif2/41The dissertation in hand scrutinizes classroom interaction as a jointly constructed process. That is, the foremost target behind conducting this study is to uncover the way classroom language interaction is achieved throughout the construction of some components in teacher talk and learners’ language. This study is set up on the ground of research so far conducted, that ascertains the significance of getting learners involved into sustained courses of meaning negotiation throughout addressing questions to trigger the learners’ will to produce output, and addressing valuable feedback. Hence, offering feedback should occur without distorting the flow of oral communication and the necessity of the learners’ involvement in taking turns and responding to adjacency pairs. Theoretical issues connected with the arrangement of oral interaction mechanism are covered. With reference to its practical part, third year university students studying English as a foreign language in the English Department at Mohamed Saddik Ben Yahia University; Jijel, Algeria are involved next to the inclusion of third year university teachers of oral expression. The dissertation is based on the hypothesis that the more teachers of Oral expression drag their students in the construction of discourse, the more interactive process would be and thereby more successful. The study is subdivided into two foremost parts using qualitative research; first, it exposes theoretical issues associated with classroom interaction. In the practical side, questionnaires are used to collect data; oral expression lessons are observed and recorded, and transcripts are produced throughout the implementation of Conversation Analysis method. The results showed that interaction is more persistent in accordance with the types of questions, directed feedback and learners’ taking turns. Moreover, the results demonstrate that the structure of classroom interactional mechanism is characterized by the Initiation-Response-Follow up pattern. Pedagogical recommendations are offered by the end along with propositions for future fields of research........................................................................................................................................................ يتلخص هدف هذه الأطروحة، في دراسة خواص الخطاب البيداغوجي للأستاذ في معهد اللغة الإنجليزية من جهة، و خواص خطاب الطلاب من جهة أخرى، كما تركز هذه الدراسة على تحليل بعض الخواص لكل من خطابي الأستاذ والطالب، لمعرفة تأثير هذه الأخيرة على سير التفاعل الجاري في القسم بين الطلاب فيما بم، وبين الطالب والأستاذ أيضا، كما يهدف هذا البحث إلى معرفة العلاقة المباشرة بين أسئلة الأستاذ المطروحة داخل القسم، و منهجيته في تصحيح الأخطاء اللغوية المرتكبة من طرف الطلاب، وفعالية ونجاعة التفاعل الجاري في القسم. إضافة إلى محاولة معرفة مدى اندماج الطلاب في تركيب الخطاب البيداغوجي عن طريق تحليل كيفية و طبيعة الأدوار الموزعة فيما بينهم استنادا إلى تجزئة هذه الأخيرة. توضح الدراسات الجارية حاليا أن كل من أسئلة الأستاذ في خطابه الشفهي، كيفيات تقويم الاخطاء اللغوية للطلاب، وتداول الأدوار بين الطلبة، للتفاعل مستعملين في ذلك اللغة الإنجليزية كلغة الاتصال داخل القسم ، لها تأثير مباشر على نجاعة أو فشل اللغوي الهادف. و لمعرفة حقيقة ذلك اعتمدنا على نظرية التحليل المحادثة البيداغوجية، لأنها أكثر استعمالا في هذا النوع من الدراسات حاليا. تنقسم هذه الأطروحة إلى أربعة فصول : فصلان نظريان موجهان إلى دراسة المواضيع المتعلقة بدراسة الخطاب البيداغوجي داخل قسم تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، وخطاب الأستاذ ومكونات خطاب الطلاب ، أما القسم التطبيقي لهذه الأطروحة، فقد تم استعمال نظرية تحليل المحادثة داخل قسمين مختلفين مدرسين من طرف أستاذين مختلفين، للتحصل على معلومات اكثر بخصوص طبيعة الموضوع المعا معتمدين في ذلك على أخذ مقاطع من كلا خطابي (الأستاذ و الطالب) ، إضافة إلى تدعيم الدراسة باستجواب موزعين الطلبة و أساتذة سنة و أساتذة السنة الثالثة جامعي بجامعة – محمد الصديق بن يحي- جيجل. أثبتت النتائج المتوصل إليها مع نهاية الدراسة، أن خواص الخطاب لكل من الأستاذ و الطالب، لها علاقة وطيدة بإنجاح عملية الاتصال ،و التفاعل الشفهي، إذا أخذ الأستاذ بعين الاعتبار نوعية الأسئلة الموجهة وطرق تصحيح الأخطاء من جهة ، وإذا بادر الطلاب بأخذ الأدوار للمشاركة زادت فرض التوصل إلى نجاعة التفاعل الفعال، وبالتالي طلاقة استعمال اللغة الإنجليزية، كما تطرح هذه الدراسة في ختامها مواضيع لدراسات مستقبلية لها صلة وطيدة بموضوع الخطاب، والتفاعل داخل القسم. Sujet:classroom interaction, discourse, oral communication, teacher talkInteraction in teachers/learners and learners/learners’ Discourse: the case of third year oral expression students /teachers at mohamedsaddik ben yahia university-jijel.Thesis