سكاي, نبيلة2023-07-112023-07-112023https://dspace.univ-setif2.dz/handle/123456789/2402يروم موضوع البحث مساءلة ثنائية التراث والحداثة في أعمال النافد المغربي محمد مفتاح، محاولا الكشف عن الكيفية التي وظفها بها، وما إستراتيجيته في التعامل معها؟منطلقا في ذلك من أطروحة التماثل التي يدافع عنها، ومفادها أن ما يجمع بين الثقافات الإنسانية هو أكثر مما يفرق بينها، لاسيما تلك المتعلقة بثقافات البحر الأبيض المتوسط في الفترة التي سبقت عصر النهضة، حيث لم يكن هناك مجال للحديث عن الاختلافات بين الشرق والغرب. وقد سحب الناقد هذه الفلسفة على مجالات عدة نظرا لثقافته الموسوعية، إلا أن البحث خص منها ما ارتبط بالحقل المفاهيمي النصي، مركزا في ذلك على قضايا النص والاتساق والانسجام والتناص. ...................................................................................................................................................................... The present research paper aims to question the duality of heritage and modernity in the works of the famous Moroccan critic, Muhammad Meftah, attempting to reveal how he employed this duality, and what strategy does he use when dealing with it? Starting from the symmetry thesis that he defends, according to which what unites human cultures is more than what sets them apart, especially those related to the Mediterranean cultures in the period prior to the Renaissance, when there was no room to talk about the differences between East and West. In the same line of thought, the critic used this philosophy in several areas of his works due to his encyclopedic culture, however this research only deals with that related to the textual conceptual field, focusing on the issues of text, coheroncy, cohesion and intertextuality.التراث؛ الحداثة؛ محمد مفتاح؛ النص؛ الاتساق؛ التناصheritage ; modernity ; Muhammad Meftah ; text ; cohesion ; intertextualityجدلية التراث والحداثة عند محمد مفتاحThesis