تومي حليمة2025-06-122025-06-122025https://dspace.univ-setif2.dz/handle/123456789/2870تَبَوَّأَت الأسطورة مكانةً داخل المَتن الشِعري المُعاصر، بِعَدِّها مُكَوِّنًا للفكر الإنساني، ولِما تزخر به من طاقات فنيّة أثْـرَت القصيدة، فَصَارَ توظيفها ظاهرةً فنيةً في النصوص الأدبية، إما بتوظيف رموز أسطوريّة، أو استحضار مواقف، أو اقتباس هياكل تتوارى خلفها دِلالات اجتماعية، وسياسية، وثقافية، بأساليب فنيّة حداثية أعادت تشكيل الأصل الأسطوري داخل المتن الأدبي. وسندرس في هذه الأطروحة الرموز الأسطورية الموظفة في النص الشعري للشاعر "أحمد بخيت" والشاعر "ويليم بيتلر ييتس" من خلال تتبع تجلّيات الأسطورة على مستوى البنية السطحية والعميقة داخل النص، بالعودة إلى الأصل الميثولوجي وتتبع التغيرات الطارئة إثر عمليات المطاوعة الأسطورية، التي قصد من خلالها الشاعران تحطيم المسافة الفاصلة بين الوضع الأسطوري والمحمول الدلالي؛ ليُشِعَّ النص الشعري بإيحاءات رمزية عَـبَّـرَت عن الواقع، ثم تقصي مدى تطويع الشاعرين للرموز الموظفة وفقا لرؤيَتَيْهما الشعرية، ومن خلال الرموز الأسطورية المشتركة بينهما، وذلك بالاستعانة بالنقد الأسطوري وتتبع خطواته الإجرائية كما حددها "بيار برونيل". وقد توزعت الدراسة على: فصل نظري وضحنا فيه أهم المفاهيم كمفهوم الرمز، والأسطورة، والعلاقة بين الرمز والأسطورة، والنقد الأسطوري، وخصصّنا الفصل الثاني لدراسة بعض الرموز الأسطورية لدى الشاعر "أحمد بخيت" الموظفة في قصائده، أما الفصل الثالث فخُصِّصَ لرصد التجليات الأسطورية في نصوص الشاعر ويليم بيتلر ييتس، واختتمنا الدراسة بفصل رابع عن المؤتلف والمختلف في توظيف الرموز الأسطورية في نصوص الشاعرين. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Myth has assumed a significant position within contemporary poetic discourse, regarded as a fundamental component of human thought and a rich reservoir of artistic potential that has profoundly enriched modern poetry. Its integration into literary texts has emerged as a prominent artistic phenomenon, manifesting through the employment of mythological symbols, the evocation of scenarios, or the adaptation of structures imbued with social, political, and cultural connotations. These connotations are reconfigured through modernist techniques that reshape the myth per se within the literary text. This study examines the mythological symbols employed in the poetry of Ahmed Bakhit and William Butler Yeats. It traces the manifestations of mythological elements at both the surface and deep structures of their poetry by revisiting the mythological origins and analyzing the transformations they underwent through the process of mythological adaptation. This adaptation aimed to dissolve the boundaries between the mythological framework and its semantic implications, enabling the poetic text to convey symbolic undertones that resonate with contemporary realities. The study also investigates how each poet adapted these symbols in line with their poetic vision, with a particular focus on the shared mythological symbols between them. The analysis is guided by mythological criticism, following the methodological steps outlined by Pierre Brunel. The study is organized into the following sections: Introductory Chapter: An exploration of key concepts such as symbols, myth, the relationship between symbols and myth, and mythological criticism. Chapter Two: An analysis of selected mythological symbols in the poetry of Ahmed Bakhit. Chapter Three: A study of the manifestations of mythological elements in the poetry of William Butler Yeats. Chapter Four: A comparative analysis of the convergences and divergences in the employment of mythological symbols in the works of both poets.otherالرمز، الأسطورة، أحمد بخيت، ويليم بيتلر ييتس، النقد الأسطوري. Symbol, Myth, Ahmed Bakhit, William Butler Yeats, Mythological Criticisالرمز الأسطوري بين"أحمد بخيت" و "ويليم بيلتر ييتس" دراسة مقارنة في ضوء النقد الأسطوريThesis