Dépôt DSpace

دور ثقافة المؤسسة في تحقيق الجودة الشاملة

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author غضاب, يمينة
dc.date.accessioned 2018-06-17T13:16:56Z
dc.date.available 2018-06-17T13:16:56Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://localhost/xmlui/handle/123456789/1063
dc.description.abstract تسعى هذه الدراسة لتحديد كيفية مساهمة ثقافة المؤسسة في تحقيق الجودة الشاملة، لاعتبار أن الجودة الشاملة من أهم سمات المؤسسات المعاصرة لما تتميز به من خصائص تجعل المؤسسة قادرة على التنافس وجلب أكبر عدد من العملاء والزبائن مما يمكنها من كسب حصة سوقية كبيرة، وهذا ما جعل المؤسسات تحرص على تحقيقها وتسعى للحصول على شهادة الايزو كدليل مادي ملموس تثبت به مصداقية جودتها، غير أن هذا لا يتأتى إلا من خلال إنشاء ثقافة مؤسساتية قوية وايجابية قادرة على توجيه سلوكات العاملين وتوحيد جهودهم رغم تنوع ثقافاتهم وغرس ثقافة الجودة فيهم من خلال التركيز على أهم الأسس والمبادئ المشكلة لثقافة المؤسسة والتي لها تأثير مباشر في تحقيق الجودة الشاملة. ولتغطية مختلف أبعاد هذا الموضوع فقد تطرقنا في الجانب النظري لمفاهيم ثقافة المؤسسة، الجودة الشاملة والمؤسسة الاقتصادية ومختلف العناصر المتعلقة بهم، وفي الجانب الميداني تم تحليل البيانات المتحصل عليها من ميدان الدراسة ومجتمع البحث بواسطة الاستمارة كأداة منهجية رئيسية والمقابلة كأداة ثانوية مكملة لجمع البيانات، قصد التأكد من صدق وتحقق الفرضيات المقدمة في بداية الدراسة. ..................................................................................................................................................... The aim of this study is to determine how the culture of the institution contributes to achieving the total quality, To consider that the total quality of the most important features of contemporary institutions because of the characteristics that make the institution able to compete and bring the largest number of customers and consumers, enabling them to gain a large market share, This is what made the institutions keen to achieve and seek to obtain the certificate of ISO as a tangible evidence to prove the credibility of quality, However, this can only be achieved through the establishment of a strong and positive institutional culture capable of directing the workers' behavior and unifying their efforts despite the diversity of their cultures and instilling a culture of quality in them by focusing on the most important foundations and principles of the culture of the institution which have a direct impact on achieving the total quality. In order to cover the various dimensions of this topic, we have dealt with the theoretical aspect of the concepts of the culture of the institution, And on the field side, the data obtained from the field of study and the research community were analyzed using the questionnaire as a major methodological tool and the interview as a complementary tool for data collection, In order to ascertain the veracity and verifications of the hypotheses presented at the beginning of the study. en_US
dc.subject المؤسسة ، الجودة الشاملة en_US
dc.title دور ثقافة المؤسسة في تحقيق الجودة الشاملة en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte