Dépôt DSpace

فاعلية برنامج إرشادي (معرفي-سلوكي) للتخفيف من السلوك العدواني لدى تلاميذ المرحلة الثانوية وفقا لحاجاتهم الإرشادية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author جموعي, بلعربي
dc.date.accessioned 2018-12-05T07:57:19Z
dc.date.available 2018-12-05T07:57:19Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.uri http://localhost/xmlui/handle/123456789/1192
dc.description.abstract هدفت الدارسة الحالیة إلى تجريب فاعلية برنامج إرشادي (معرفي– سلوكي) للتخفيف من السلوك العدواني لدى تلاميذ المرحلة الثانوية من خلال الكشف عن حاجاتهم الإرشادية، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي للكشف عن الحاجات الإرشادية للتلاميذ العدونیین والمنهج التجريبي بتصميم المجموعة الواحدة بقياس قبلي وقياس بعدي للتأكد من فعالية البرنامج الارشادي في التخفيف من السلوك العدواني. استخدم الباحث استبيان للحاجات الإرشادية اشتمل على (39) عبارة تندرج ضمن ثلاثة أبعاد (حاجات نفسية، حاجات اجتماعية، حاجات دارسیة) ومقیاس السلوك العدواني اشتمل على (40) عبارة تندرج ضمن أربعة أبعاد (العدوان الجسدي، العدوان اللفظي، الغضب، العداوة)، وبرنامج إرشادي معرفي-سلوكي اشتمل على (12) جلسة إرشادیة (12) جلسة مبنیة في ضوء تقدیر واقعي للحاجات الإرشادیة للتلامیذ العدوانیین. وأجریت الد ارسة على عینة اشتملت على (94) تلميذ وتلميذة استخرجت منهم (34) تلميذا ذوي عدوانية في المرحلة الثانوية، وعلى عینة اشتملت على (12) تلمیذا وتلمیذة ذوي سلوك عدواني مرتفع. توصلت نتائج الد ارسة إلى وجود (13) حاجة إرشادیة للتلامیذ العدوانیین بدرجة كبیرة من مجموع (39) حاجة إرشادیة، حیث كانت الحاجة "التغلب على الضغوط النفسیة داخل المؤسسة التربویة وخارجها" في على المرتبة الأولى بوسط مرجح 2.55 وزن نسبي (85%)، و"تنتابني مشاعر القلق بشكل دائم ومستمر" في المرتبة الثانیة بـ 2.50 ووزن نسبي 83.33%، و"أشعر بالك ارهیة والحقد تجاه زملائي وأساتذتي" بـ 2.47 وو ز ن نسبي 82.33%. كما توصلت الد ارسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائیة بین القیاسین القبلي والبعدي في السلوك العدواني، وفي أبعاده الأربعة (العدوان الجسدي، العدوان اللفظي، الغضب، العداوة) عند مستوى الدلالة 0.01. وأكدت النتائج على فعالیة البرنامج الارشادي المعرفي-السلوكي في التخفیف من السلوك العدواني بحجم أكثر كبیر في السلوك العدواني وفي بُعد العدوان اللفظي (0.85)، وبحجم أثر متوسط في أبعاد العدو ان الجسدي (69,0)، و الغضب (51,0)، و العداوة (65,0). ......................................................................................................................................................... The objective of the current study is to test the effectiveness of a cognitive-behavioral program to decrease the aggressive behavior of secondary school students by revealing their counseling needs. The researcher used the descriptive approach to reveal the indicative needs of the aggressive pupils. The current study relied also on the experimental approach through the pretest and posttest to make sure of the effectiveness of the extension Program in decreasing the aggressive behavior. The researcher used a questionnaire for guiding the counseling needs that included (39) items that fall within three dimensions (psychological needs, social needs, study needs) and the measure scale of the aggressive behavior which included 40 items that fall within four dimensions (physical aggression, verbal aggression, anger, hostility) and a cognitive-behavioral counseling program consisting of (12) orientation sessions and (12) sessions based on a realistic assessment of the counseling needs of the aggressive students. The study was conducted on a sample population that included 94 male and female students, 34 of whom were aggressive students in the secondary school stage, and a sample of 12 students with high aggressive behavior. The results of the study found that there were (13) instructional needs for aggressive students among a large amount of (39) counseling needs. The need to "overcome the psychological pressure inside and outside the educational institution" was ranked the first with an average of 2.55 and a relative weight (85%); "the feeling of anxious in a constant way was ranked in the second order with an average of 2.50 and a relative weight 83.33%. "I feel hatred towards my colleagues and teachers" at 2.47 and a relative weight of 82.33%. The study also found statistically significant differences between the pretest and posttest in the aggressive behavior, and in its four dimensions (physical aggression, verbal aggression, anger, enmity) at the level of significance 0.01. The results confirmed the effectiveness of the cognitive-behavioral counseling program in the mitigation of the aggressive behavior with a much larger size effect of aggressive behavior and verbal aggression dimension with an average of (0.85), and with the average effect size in the dimensions of physical aggression with (0.69), anger (0.51) and hostility 0.65). en_US
dc.subject فعالية، برنامج إرشادي، سلوك العدواني، الحاجات الإرشادية، التعليم الثانوي ، effectiveness, instructional program, aggressive behavior, extension needs, secondary education en_US
dc.title فاعلية برنامج إرشادي (معرفي-سلوكي) للتخفيف من السلوك العدواني لدى تلاميذ المرحلة الثانوية وفقا لحاجاتهم الإرشادية en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte