Dépôt DSpace

فاعلية برنامج ارشادي لتنمية الذكاء الوجداني في خفض مستوى السلوك العدواني لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author عابد, سامية
dc.date.accessioned 2019-12-22T10:55:21Z
dc.date.available 2019-12-22T10:55:21Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://dspace.univ-setif2.dz/xmlui/handle/123456789/1414
dc.description.abstract تهدف هذه الدراسة إلى قياس مدى فعالية برنامج إرشادي في تنمية الذكاء الوجداني لدى تلاميذ المرحلة المتوسطةوالتعرف على تأثير هذا البرنامج في خفض حدة السلوك العدواني لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة الذكور،تم اختيار عينة الدراسة من تلاميذ السنة الرابعة متوسط من متوسطة (عمار المكي) بلدية بئر حدادة ولاية سطيف،تتراوح أعمارهم بين (14-15سنة)وذلك بطريقة عمدية وقد قسمت عينة الدراسة إلى مجموعتين ،مجموعة تجريبية تتكون من (13تلميذا من الذكور والتي طبق عليها البرنامج الإرشادي) ومجموعة ضابطة تتكون من(13تلميذا من الذكور لم يطبق عليه البرنامج الإرشادي) وقد استخدمت الباحثة مقياس السلوك العدواني ومقياس الذكاء الوجداني والبرنامج الإرشادي وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات رتب المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي على مقياس السلوك العدواني وأبعاده لصالح القياس البعدي، والى وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات رتب المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي على مقياس الذكاء الوجداني وأبعاده لصالح القياس البعدي، ووجود فروق دالة إحصائيا في السلوك العدواني بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق دالة إحصائيا في الذكاء الوجداني بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة لصالح المجموعة التجريبية.............................................................................................the study objective to Measuring the effectiveness of this guiding program in developing conscience intelligence in middle school students ,Knowingin impact of such program in decreasing the severs aggressive behavior at male in middle school students, The study sample is chosen from male in middle school students, in ( amar elmaki in bir hadada setif) at the age of (14-15) years old boys. The study sample is divided into two groups as follows: An experimental group: consisting of (13)male in middle school students , upon whom the program is applied, Astandard group: consisting of (13) male in middle school students , and those are not to be exposed to any kindof guidance or application of the guiding program. The researcher used a number of tools which are The Aggressive Behavior Scale, The Emotional Intelligence scale ,the Counselingprogram. The results of the study revealed. the following:There are differences with statistic indication among the average degree ranks of the experimental group both in the " before" and "after" scale of measurement , over the Conscience Intelligence scale – and its secondary dimensions – in favor of the " after "scale , here are differences with statistic indication among the average degrees rank of both the experimental and standard groups in the "after" scale – after applying the program – over the conscience Intelligence scale, in favor of the experimental group,There are differences with statistic indication among the average degrees ranks of the experimental group, both in the "before" and "after" scales of measurements. Over the Aggressive Behavior scale – and its secondary dimensions in favor of the "before"measurement, There are differences with statistic indication among the average degreesranks of both the experimental and standard groups in the "after" scale – after the application of the program – over the Aggressive Behavior Scale, in favor of the experimental group. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject السلوك العدواني-الذكاءالوجداني-تلاميذ المرحلة المتوسطة،البرنامج الإرشادي. en_US
dc.subject emotional intelligence- aggressive behavior-middle school students,Counseling program en_US
dc.title فاعلية برنامج ارشادي لتنمية الذكاء الوجداني في خفض مستوى السلوك العدواني لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte