Dépôt DSpace

Using Problem-Based Learning Instructions in Stimulating Business Students’ English Speaking Skills: A Case of Management Students at Commerce and Management Department -Setif 1 University-

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author Boudinare, Soumia
dc.date.accessioned 2021-01-26T07:51:53Z
dc.date.available 2021-01-26T07:51:53Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://dspace.univ-setif2.dz/xmlui/handle/123456789/1599
dc.description.abstract As the rest of the globe, English for Specific Purposes (ESP) has gained considerable importance in the Algerian Higher Education, specifically in the License- Master-Doctorate (LMD) system as a compulsory module in all the academic years. However, the results of Needs Analysis (NA) of Human Resources Management (HRM) First year Master students in the Department of Management Sciences at the level of Commerce, Economics, and Management Sciences Faculty at Farhat Abbas Setif -1- University indicated the absence of a relevant ESP course, the inappropriate teaching methodologies and the lack of specialised teachers. Besides, the majority of (45) participants yielded for a relevant Business English (BE) course that would fit and meet their needs, with the predominant emphasis on speaking skills and related professional content. A quasi-experimental design was adopted to investigate the role of integrating PBL instructions in stimulating speaking skills of HRM Master one students. Henceforth, the participants were divided into a control group (n=22) and an experimental group (n=23). The major findings revealed that the integration of PBL instructions in BE course proved to be effective in stimulating the HRM Master one students' speaking skill and sub-skills. Finally, the results of Course Experience Questionnaire demonstrated the participants’ positive perceptions towards the integration of PBL instructions in BE course to promote their speaking skills and meeting their requirements. To conclude, this study recommended a radical re-consideration in ESP teaching situation in Algeria. Particularly, integrating innovative pedagogies such as PBL in ESP and BE courses that could enable learners to acquire the most important skills of the 21st century such as critical thinking, problem-solving, self-directed learning, communication skills and collaboration with the ability to demonstrate these skills when using English in the target situations.////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////كسائر بلدان العالم، اكتسبت اللغة الإنجليزية لأغراض خاصة أهمية كبيرة في التعليم العالي في الجزائر، وتحديداً في نظام (ل م د) كمقياس إلزامي في جميع السنوات الأكاديمية. بالرغم من هذا، فان نتائج تحليل الاحتياجات لطلبة إدارة الموارد البشرية السنة الأولى ماستر في قسم العلوم الإدارية و التسيير على مستوى كلية التجارة والاقتصاد والعلوم الإدارية بجامعة فرحات عباس سطيف -1- أشارت إلى عدم توافق مقياس اللغة الإنجليزية لأغراض خاصة مع تخصصهم و احتياجاتهم ، بالإضافة الى غياب منهجيات التدريس المناسبة للمقياس مما ادى الى تحصيل متواضع. علاوة على ذلك، فإن غالبية الطلبة (45) اكدوا على ضرورة وجود مقياس اللغة الإنجليزية للأعمال ذات الصلة التي تناسب احتياجاتهم وتلبي متطلبات سوق العمل ، مع التركيز بشكل اساسي على مهارات التحدث والمحتوى المهني ذي الصلة. وبناءً على ذلك، فان البحث الحالي يهدف الى تقديم منهجية التعلم القائم على المشكلات كأسلوب تعليمي مبتكر في سياق تعليم اللغة الإنجليزية للطلبة لتلبية احتياجاتهم اللغوية. تم اعتماد تصميم شبه تجريبي لبحث دور توظيف منهج التعلم القائم على المشكلات في تحفيز مهارات التحدث لدى طلاب السنة اولى ماستر إدارة الموارد البشرية. و عليه ، تم تقسيم المشاركين إلى مجموعة تحكم (22) ومجموعة تجريبية (23). تم تدريس هذه الأخيرة في دورة دامت أكثر من اثني عشر أسبوعًا عن طريق التعلم القائم على المشكلات. و كشفت النتائج الرئيسية أن المنهج المتبع في تدريس اللغة الانجليزية أثبت فعاليته في تحفيز مهارات التحدث الاساسية و الفرعية للطلاب في إدارة الموارد البشرية. علاوة على ذلك ، أكدت النتائج المتحصل عليها من اختبار التقدم، التطور التدريجي للطلبة ومشاركتهم الإيجابية طوال فترة التعلم. بالإضافة ، أظهرت نتائج الاستبيان الاخير، الانطباعات الإيجابية للمشاركين تجاه دمج تعليمات التعلم القائم على المشكلات في دورة اللغة الإنجليزية لتعزيز مهارات التحدث لديهم وتلبية متطلباتهم. في الختام ، يوصي هذا البحث بأولوية اعادة النظر بشكل جذري في وضع تعليم اللغة الإنجليزية لأغراض خاصة في الجزائر. على وجه الخصوص، توظيف و دمج طرق تدريس مبتكرة تمكن المتعلمين من تلبية احتياجاتهم و من اكتساب أهم مهارات القرن الحادي والعشرين مثل التفكير النقدي وحل المشكلات و ومهارات الاتصال مع القدرة على إثبات هذه المهارات عند استخدام اللغة الإنجليزية . en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject English for Specific Purposes (ESP), Business English (BE) course, Problem Based Learning (PBL), stimulating, speaking skills. en_US
dc.subject اللغة الإنجليزية لأغراض خاصة، دورة اللغة الإنجليزية للأعمال، التعلم القائم على حل المشكلات، التحفيز، مهارات التحدث en_US
dc.title Using Problem-Based Learning Instructions in Stimulating Business Students’ English Speaking Skills: A Case of Management Students at Commerce and Management Department -Setif 1 University- en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte