Dépôt DSpace

العنف في المجال المدرسي وانعكاسه على التفاعل في العملية التعليمية - دراسة ميدانية لعينة من أساتذة التعليم الابتدائي بالمقاطعة الثانية بلدية ورقلة

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author ريـاب, رابــح
dc.contributor.author قبشي, جميلة
dc.date.accessioned 2021-10-11T12:28:54Z
dc.date.available 2021-10-11T12:28:54Z
dc.date.issued 2020-06-30
dc.identifier.uri http://dspace.univ-setif2.dz/xmlui/handle/123456789/1782
dc.description.abstract تهدف دراستنا إلى معرفة انعكاسات العنف في المجال المدرسي وهذا بالتركيز على التفاعل في العملية التعليمية وما يشوبها من معوقات قد تنطلق من أي عنصر من عناصر العملية بدءا من المعلم كمرسل ووصولا إلى المتعلم كمتلقي. ولهذا فإننا نسعى إلى فهم أشكال العنف المدرسي بالمدارس الابتدائية وآليات إعادة إنتاجها من خلال تحليل بعض هذه العلاقات وطبيعة التفاعل بينها انطلاقا من الاتصال الإداري بين الأستاذ والمدير وبين الأستاذ والطاقم التربوي وصولا إلى تفاعله مع المتعلمين. وتضم هذه الدراسة فصلين أساسيين هما: الإطار المنهجي والإطار الميداني، ولقد أجرينا الدراسة الميدانية بالمقاطعة التربوية الثانية ببلدية ورقلة، اعتمدنا على المنهج الوصفي واستخدمنا تقنية استمارة مقابلة التي شملت 37 سؤالا وزعت على أربع محاور: بيانات تعريفية، أسئلة حول طبيعة الاتصال الإداري بين المدير والأستاذ، وبين الأستاذ والطاقم التربوي ثم الأستاذ والمتعلم وفي الأخير أسئلة عن العنف الممارس من قبل الأستاذ على المتعلمين، وبعد اختبار الفرضيات توصلنا إلى أن: - طبيعة الاتصال الإداري بين الأستاذ والمدير تساهم في إعادة إنتاج عنف على المتعلم. - تفاعل الطاقم التربوي مع الأستاذ لا يؤدي إلى إنتاج عنف ممارس على المتعلم. - تواجد الأساليب الاتصالية المثيرة من قبل المتعلم تؤدي إلى إعادة إنتاج عنف من الأستاذ إلى المتعلم. Our study aims to identify the repercussions of violence in the field of school and this by focusing on the interaction in the educational process and the obstacles that may arise from any element of the process from the teacher as a communicator to the learner as a recipient. Ther efore, we seek to understand the forms of school violence in primary schools and mechanisms to reproduce them through the analysis of some of these relationships and the nature of interaction between them from the administrative contact between the professor and the director and between the teacher and the educational staff and up to its interaction with learners. The study included two main chapters: the methodological framework and the field framework. We conducted the field study in the second educational district in Ouargla municipality. We relied on the descriptive approach and used the technique of an interview form which included 37 questions distributed on four axes: metadata, questions about the nature of administrative communication between the director and the professor , And between the professor and the educational staff and then the teacher and the learner and in the latter questions about the violence practiced by the teacher on the learners, and after testing hypotheses, we concluded that: - The nature of administrative communication between the professor and the director contributes to the reproduction of violence on the learner. - Interaction of the educational staff with the professor does not lead to the production of violence practitioner on the learner. - The presence of communication methods exciting by the learner leads to the reproduction of violence from the teacher to the learner. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject العنف، العنف المدرسي، التفاعل، العملية التعليمية، أساتذة التعليم الابتدائي. violence, school violence, interaction, educational process, primary school teachers. en_US
dc.title العنف في المجال المدرسي وانعكاسه على التفاعل في العملية التعليمية - دراسة ميدانية لعينة من أساتذة التعليم الابتدائي بالمقاطعة الثانية بلدية ورقلة en_US
dc.type Article en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte