Dépôt DSpace

أسئلة فلسفة الدين في كتابات عزمي بشارة: قراءة في الجزء الأول من كتاب الدين والعلمانية في سياق تاريخي

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author طيرشي, كمال
dc.date.accessioned 2021-10-11T12:34:29Z
dc.date.available 2021-10-11T12:34:29Z
dc.date.issued 2020-12-31
dc.identifier.uri http://dspace.univ-setif2.dz/xmlui/handle/123456789/1786
dc.description.abstract نسعى في هذه الدراسة تقديم نظرية عزمي بشارة في فلسفة الدين والمقدس، صحيح أن بشارة لم تكن نيته أن يكتب نظرية في الدين، أو كما تعرف في الفلسفة الغربية المعاصرة بفلسفة الدين، ولكنه وجد نفسه بينما كان يكتب مقدمة لمشروعه الضخم الدين والعلمانية في سياق تاريخي، ضرورة أن يُفرد جزء من الكتاب للتفصيل النظري في بعض المفاهيم التي سيحتاجها في مشروعه عن الدين والعلمانية، فكان كتاباً نظرياً بامتياز، ويمكن أن يصبح مرجعية لكل متخصص في فلسفة الدين المعاصرة ووفق منظور مفكر عربي، وهذا هو منحى الاستثناء ههنا، لهذا كان تعاملنا في هذا المقال منصباً بالأساس على الجزء الأول والذي نخالف فيه المؤلف ونعتبره كتاباً مستقلاً، وعملاً فريداً يُتناول بحثاً ودراسةً لوحده بعيداً عن الأجزاء التي تأتي بعده والتي تكون تفصيلاتها نحو تاريخ فكرة العلمانية (الذي أصبح نوعا من تاريخ الفلسفة الغربية منظورا إليه من زاوية الموقف من الدين) في المجلد الثاني، والعلمنة في المجلد الثالث، كما ساعرض تصورات بشارة حول التجربة الدينية والمقدس، العلاقة بين الدين والسحر، ماهية الأسطورة وعلاقتها بالدين، العلاقة بين الأخلاق والدين، في الدين والتدين والفرق بينهما. In this study we seek to present Azmi Bishara’s theory of religion and the sacred. It is true that Bishara did not intend to write on the theory of religion, or (the philosophy of religion, as the subject is known in contemporary Western philosophy), but he found himself doing precisely this while writing the first volume, which was meant to serve as an introduction to his major work entitled Religion and Secularism in a Historical Context. The first volume of Bishara’s work can and should be treated as self-standing piece of work which merits independent study, despite the fact that it is put to use in the subsequent parts of the work. This part of his work, which is theoretical, should serve as a reference work by an Arab thinker on the subject of the philosophy of religion. The present article focuses on the first volume of Bishara’s work, where it will be suggested pace Bishara, that it is an independent book, and a unique work that deals with research and theory alone, in contrast to the subsequent volumes which deal with the history of the idea of secularism (in the second volume of he work) and the process of secularization (in the third volume). The article will also present Bishara's conception of religious experience and the sacred, the relationship between religion and magic, the essence of myth and its relationship to religion, the relationship between morality and religion, and the contrast between religion and religiosity. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject الدين، التدين، التجربة الدينية، المقدس، الأسطورة، السحر، الأخلاق. religion, religiosity, the sacred, magic, myth, morality. en_US
dc.title أسئلة فلسفة الدين في كتابات عزمي بشارة: قراءة في الجزء الأول من كتاب الدين والعلمانية في سياق تاريخي en_US
dc.type Article en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte