Dépôt DSpace

فعاليات برنامج تدريبي لتنمية مهارات السلوك التكيفي لدى الاطفال المعاقين عقليا

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author خاضر, عبد القادر
dc.date.accessioned 2021-10-14T14:47:24Z
dc.date.available 2021-10-14T14:47:24Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://dspace.univ-setif2.dz/xmlui/handle/123456789/1915
dc.description.abstract تهدف الدراسة الحالية إلى تحسين مهارات السلوك التكيفي للأطفال المعاقين عقليا من خلال تطبيق برنامج تدريبي للدكتورة أسماء العطية عبد الله، حيث يتم الكشف عن الأطفال الذين لديهم مستوى متدني من السلوك التكيفي من خلال تطبيق مقياس فينلاند للسلوك التكيفي، وبطارية كلومبيا للنضج العقلي، حيث تم الاعتماد على المنهج التجريبي بإعتباره الأنسب لموضوع الدراسة وفق تصميم المجموعة الواحدة قياس قبلي وبعدي وتتبعي، وعينة الدراسة هم أطفال ذوي إعاقة عقلية والتي تتراوح نسبة ذكائهم مابين(38/65) درجة حسب بطارية كلومبيا و أعمارهم الزمنية مابين (11 إلى 14سنة) والبالغ عددهم(10اطفال) المتواجدين في المراكز النفسية البيداغوجية بالجلفة، حيث تم اختيار العينة قصديا، للتأكد من صحة الفرضيات المقترحة تم إستخدام الأساليب الإحصائية التالية: اختبار ويلكوكسن وإختبار ت لدلالة الفروق بين المتوسطات، و المتوسط الحسابي، والانحراف المعياري، كما تمت معالجة البيانات ببرنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية نسخة 25spss وبرنامج الهريدي لقياس حجم الأثر، توصلت الدراسة إلى: وجود فعالية منخفضة وبحجم تأثير كبير، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات قيم القياس القبلي والقياس البعدي في تنمية مهارات التواصل لدى الأطفال المعاقين عقليا ولصالح القياس البعدي، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين قيم متوسطات القياس القبلي والقياس البعدي في تنمية مهارات الحياة اليومية لدى الأطفال المعاقين عقليا ولصالح القياس البعدي، توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين قيم متوسطات القياس القبلي و القياس البعدي في مهارات التنشئة الاجتماعية لدى الأطفال المعاقين عقليا ولصالح القياس البعدي، توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين قيم متوسطات القياس القبلي و البعدي في تنمية مهارات السلوك التكيفي لدى الأطفال المعاقين عقليا ولصالح القياس البعدي، توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين قيم متوسطات القياس البعدي والقياس التتبعي في تنمية مهارات السلوك التكيفي لدى الأطفال المعاقين عقليا، ومنه أن للبرنامج المقترح دور في زيادة مستوى السلوك التكيفي للاطفال المعاقين عقليا. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////The current study entitled The Effectiveness of a Training Program for the Development of Adaptive Behavior Skills in Mentally Handicapped Children aims to improve the skills of adaptive behavior for mentally disabled children through the application of a training program for Dr. Asma Al-Attiyah Abdullah, where children with a low level of adaptive behavior are detected through the application of the Finnland Adaptive Behavior Measure, and the Columbia Mental Maturity Battery, where the experimental approach was relied on as the most appropriate for the study by the design of the study tribal, after-and-track measurement, and the sample of the study are children with mental disabilities whose intelligence ranges from (38/65 degrees battery) their âges between 11-14 Years they were 10 children from Djelfa centers. The sample was selected on purpose, to confirm the validity of the proposed statistical methods, the following statistical methods were used: Wilcoxon test, test t , average arithmetic, standard deviation, and data were processed in the social science package program version 25pspss and the hardy program to measure the size of the impact, the study found. : Low efficiency and significant impact size, and There are statistically significant differences between the averages of the values of the pre-measurement and the post-measurement in the development of communication skills of mentally disabled children in favor of the post-measurement, and there are statistically significant differences between the values of the averages of the pre-measurement and the post-measurement in the development of daily life skills of mentally disabled children in favor of the post-measurement. There are statistically significant differences between the values of the averages of the pre-measurement and the post-measurement in the socialization skills of mentally disabled children, in favor of the post-measurement, there are statistically significant differences between the values of the pre and post measurement averages in the development of the adaptive behavior skills of the mentally disabled children in favor of the post-measurement. Statistically significant differences between the mean values of the post-measurement and the tracer measurement in developing the adaptive behavior skills of mentally disabled children, including that the proposed program has a role in increasing the level of adaptive behavior of mentally disabled children. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject الفعالية- برنامج تدريبي- السلوك التكيفي- الطفل المعاق عقليا en_US
dc.subject efficacy, adaptive behaviour, mentally handicapped child en_US
dc.title فعاليات برنامج تدريبي لتنمية مهارات السلوك التكيفي لدى الاطفال المعاقين عقليا en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte