Dépôt DSpace

تصميم برنامج تدريبي لتنمية المهارات النفسية والبيداغوجية لدى معلمي أطفال مدارس الصم والبكم

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author عيدوسي, عبد الهادي
dc.date.accessioned 2022-06-29T09:20:51Z
dc.date.available 2022-06-29T09:20:51Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri http://dspace.univ-setif2.dz/xmlui/handle/123456789/2167
dc.description.abstract تهدف الدراسة الحالية إلى تصميم برنامج تدريبي موجه لتنمية المهارات النفسية والبيداغوجية لدى معلمي أطفال مدارس الصم والبكم والتحقق من فاعليته، في ضوء احتياجاتهم والمعايير الدولية المحددة الملمح الشخصي للمعلّم ذوي الصم والبكم. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم استخدام المنهج شبه التجريبي، حيث اعتمد الباحث على أداتين متمثلتين في مقياس تحديد الاحتياجات التدريبية، ومقياس تقييم الأداء للمهارات النفسية والبيداغوجية، بالإضافة إلى اقتراح برنامج تدريبي مكون من (36) جلسة تطبق مع معلمي الصم البكم للمرحلة الابتدائية. وقد تمثلت عينة الدراسة للبرنامج التدريبي المقترح في (10) معلمين موزعين على ابتدائيتين، تم خلالها تطبيق مقياس الاحتياجات التدريبية على عينة قصدية، وفي ضوء نتائجها تم البناء للبرنامج التدريبي في الشقين المتعلقين بالمهارات النفسية والبيداغوجية، والعمد إلى تطبيقه تاليا، على أفراد العينة بواقع خمس جلسات أسبوعيا، ولتتراوح مدة الجلسة ما بين (30-45) دقيقة، ثم أرفق الباحث بالتطبيق مقياس تقييم المهارات النفسية والبيداغوجية للتحقق من فاعلية البرنامج التدريبي في تنمية المهارات والتأكد من صحة الفروض. كما تمت الاستعانة باختبار تحليل التباين الأحادي (ANOVA) لتقصي دلالة الفروق (T-Test) بين متوسطات متغيرات الدراسة، وقد أسفرت نتائج الدراسة المتوصّل لها عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى للجنس والخبرة المهنية، بعد تطبيق البرنامج التدريبي، مع عدم تسجيل فروق ذات دلالة على متغير المؤهل العلمي. كما خلصت الدراسة إلى وجود فاعلية للبرنامج التدريبي المقترح لتنمية المهارات النفسية والبيداغوجية لدى معلمي أطفال مدارس الصم والبكم بالمرحلة الابتدائية، حيث أظهرت تحسنا في درجات المعلمين بالعينة للقياس القبلي والبعدي لصالح القبلي على مقياس الاحتياجات التدريبية، وبعد تطبيق البرنامج التدريبي واتباعه بمقياس تقييم الأداء للمهارات لتكون النتيجة لصالح البعدي وتتقلص احتياجات المعلمين ويظهروا تحسنا بأدائهم. .................................................................................................................. The current study aims to design a training program to develop the psychological and pedagogical skills of teachers of deaf and dumb schoolchildren and verify its effectiveness. In light of their needs and specific international standards, the personal profile of the deaf and dumb teacher. To achieve the objectives of the study, the researcher used the quasi-experimental approach, as he relied on two tools included in the scale of identifying training needs, and the measure of performance evaluation for psychological and pedagogical skills, in parallel with the proposal of a training program consisting of (36) sessions; devoted to teachers of deaf-mute primary school. The study sample for the proposed training program consisted of (10) teachers divided into two primary schools, during which the training needs measure was applied to a representative sample, and according to its results the training program for psychological and pedagogical skills was designed and applied to the sample members, and this is through five weekly sessions, the duration of which is estimated Between (30-45) minutes. Then the researcher attached the application to the evaluation scale of psychological and pedagogical skills to verify the effectiveness of the training program in developing skills and to confirm the validity of the hypotheses. An ANOVA test was used to investigate the significance of the differences (T-Test) between the averages of the study variables, and the results of the study obtained resulted in the presence of statistically significant differences attributable to gender and professional experience, after applying the training program, with no significant differences recorded. On the educational qualification variable. The study also concluded that there is an effectiveness of the proposed training program to develop psychological and pedagogical skills among teachers of deaf and dumb school children in the primary stage, as it showed improvement in teachers ’grades in the sample for pre and post measurement in favor of the tribal on the training needs scale, and after applying the training program and following it with the skill performance evaluation scale, to be the result. In favor of the dimension, the teachers' needs diminish and they show improvement in their performance. en_US
dc.subject البرنامج التدريبي ، التدريب والتنمية ، المهارات النفسية والبيداغوجية ، معلمي أطفال مدارس الصم والبكم ، المرحلة الابتدائية ، Training Program , Training and Development , Psychological and Pedagogical Skills , Teachers of Deaf and Dumb Schools , Primary School en_US
dc.title تصميم برنامج تدريبي لتنمية المهارات النفسية والبيداغوجية لدى معلمي أطفال مدارس الصم والبكم en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte