Dépôt DSpace

تحديد مستوى معالجة المعلومات عند الإسترجاع أثناء التفكير الرياضي لدى أطفال صعوبات تعلم الرياضيات المرحلة الإبتدائية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author مخيبر, فايزة
dc.date.accessioned 2023-07-12T07:51:31Z
dc.date.available 2023-07-12T07:51:31Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://dspace.univ-setif2.dz/xmlui/handle/123456789/2414
dc.description.abstract هدفت الدراسة الحالية الى تحديد مستوى المعالجة المعرفية للمعلومات عند الإسترجاع أثناء التفكير الرياضي لدى عينة من أطفال صعوبات التعلم الرياضيات المتمدرسين بالصف الإبتدائي حجمها (ن=25)، تمّ اختيارها من أربع مؤسسات إبتدائية بمدينة سطيف. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي بطابع استكشافي من خلال تطبيق ثلاث أدوات دراسية وهي: مقياس تقدير التشخيصي لذوي صعوبات تعلم الرياضيات لـ (الزيات.2008)، اختبار رسم الرجل للذكاء مقياس تحديد مستويات معالجة المعلومات الموجه لذوي صعوبات تعلم الرياضيات (من تصميم الباحثة). وباستخدام الأساليب الإحصائية: اختبار(ت) لعينة واحدة لدلالة الفروق، معامل الإرتباط بيرسون تحليل الإنحدار البسيط عن طريق برنامج التحليل الإحصائي (SPSS.26) أسفرت النتائج عن ما يلي: 1) يعتمد تلاميذ السنة الرابعة من ذوي صعوبات التعلم الرياضيات على المستوى المعرفي السطحي (المعالجة الشكلية) من خلال الأداء على المقياس. 2) توجد فروق دالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة للأداء في المستوى السطحي عند التعرف وبين المتوسط النظري للمقياس. 3) توجد فروق دالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة للأداء في المستوى العميق عند التعرف وبين المتوسط النظري للمقياس. 4) لاتوجد فروق دالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة للأداء في المستوى الأعمق عند التعرف وبين المتوسط النظري للمقياس 5) توجد فروق دالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة للأداء في المستوى السطحي عند الإستدعاء وبين المتوسط النظري للمقياس 6) لا توجد فروق دالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة للأداء في المستوى العميق عند الإستدعاء وبين المتوسط النظري للمقياس 7) لاتوجد فروق دالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة للأداء في المستوى الأعمق عند الإستدعاء وبين المتوسط النظري للمقياس 8) توجد علاقة بين مستويات المعالجة المعرفية للمعلومات والتعرف لدى أطفال صعوبات تعلم الرياضيات. 9) لاتوجد علاقة بين مستويات المعالجة المعرفية للمعلومات والإستدعاء لدى أطفال صعوبات تعلم الرياضيات. 10) هناك تأثير ضعيف بين المستويات المعرفية للمعلومات والإسترجاع. وقد خرجت الدراسة بتوصيات منها: إعطاء مساحة أكبر للبحث ودراسة النشاط العقلي لذوي صعوبات تعلم الرياضيات، تكثيف البحث في مجال المستويات المعرفية لـ "كريك ولوكهارت" نظراً لأهميتها وانعكاسها على التعرف على العوامل المعرفية للأداء الذاكري والإستفادة من مبادئه وافتراضاته. ........................................................................................................................................................... The present study aimed to determine the level of processing information upon Retrieval during mathematical thinking in the fourth-year primary school pupils with Mathematics Learning Disability (MLD), effect sample (n=25) it was chosen from four primary schools in the city of Setif for the academic year 2020/2021. To achieve the purpose of the study it was followed the descriptive -analytical method of an exploratory nature.by applying three tools: Diagnostic assessment measure with math learning difficulties (EL.Zayyat.2008), GoodEnouth Drew Test men, A scale for Determining the levels of information processing for MLD (Designed by the Researcher) Using statistical methods: One-sample T -test, Pearson Correlation, Simple Linear Regression, via statistical analyses program (SPSS-26), the study conducted: 1. Fourth-year students with learning difficulties in mathematics depend on the superficial cognitive level (formal processing) through performance on the scale. 2. There are statistically significant differences between the middle grades of the sample study and test value of measurement in the Shallow level on recognition. 3. There are statistically significant differences between the middle grades of the sample study and test value of measurement in the deep level on recognition. 4. There are no statistically significant differences between the middle grades of the sample study and test value of measurement in the deepest level on recognition. 5. There are statistically significant differences between the middle grades of the sample study and test value of measurement in the Shallow level on recall. 6. There are no statistically significant differences between the middle grades of the sample study and test value of measurement in the deep level on recall. 7. There are no statistically significant differences between the middle grades of the sample study and test value of measurement in the deepest level on recall. 8. There is a statistically significant relationship between the levels of information processing and recognition. 9. There is a statistically significant relationship between the levels of information processing and recall. 10. There are low effect between level of processing information and Retrieval. The study came out with many recommendations, including: Given more space to research and study to activity mental pupils with mathematics learning disability and intensifying research in the levels of information processing model "Craick and Lockhart model" due to its importance and its reflection on identifying the cognition factors of mnemonic performance and benefiting from its principals and its assumptions. en_US
dc.subject مستويات المعالجة المعرفية، الإسترجاع، التفكير الرياضي، صعوبات تعلم الرياضيات en_US
dc.subject the level of processing information ، Retrieval ، mathematical thinking، mathematics learning disability en_US
dc.title تحديد مستوى معالجة المعلومات عند الإسترجاع أثناء التفكير الرياضي لدى أطفال صعوبات تعلم الرياضيات المرحلة الإبتدائية en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte