Dépôt DSpace

مرجعيات القراءات المعاصرة للتراث النقدي العربي -أودنيس مصطفى ناصف، عبد العزيز حمودة- أنموذجا

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author هاجر, تقية
dc.date.accessioned 2021-04-06T10:31:23Z
dc.date.available 2021-04-06T10:31:23Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://dspace.univ-setif2.dz/xmlui/handle/123456789/1606
dc.description.abstract سعى هذا البحث في مجمله على استنطاق المشاريع النقدية التي أعادت قراءة التراث النقدي العربي، وأيضا تحديد الجدل الذي صبغ الساحة النقدية وتحديد أسبابه ونتائجه التي أدلت بدلوها على النقد العربي مع نهايات القرن التاسع عشر وحتى يومنا هذا، هذا الجدل نتج عنه بروز ثلاث اتجاهات كل اتجاه تبنى رؤية مغايرة عن الآخر،فمنهم من يسعى إلى قراءة التراث النقدي العربي بشكل يكرس قداسته، حيث يقوم ذلك عندهم على استبعاد الحداثة الغربية بنظرياتها النقدية وإجراءاتها المنهجية فكانت بذلك قراءة تحاول أن تبلور نظرية نقدية عربية مستقلة بذاتها، وفي المقابل هناك فريق لتبني الحداثة الغربية بنظرياتها ومناهجها وآلياتها القرائية، ويحاول بذلك الانتقاص من قيمة هذا التراث والتقليل من شأنه، في حين ظهر اتجاه ثالث يحاول الأخذ من كل طرف بنصيب،ومن هذا المنطلق اختار البحث ثلاث نماذج كانت كالتالي: عبد العزيز حمودة، أدونيس أحمد سعيد مصطفى ناصف يمثل كل واحد منهم واحدا من الاتجاهات لمقاربتهم ولمساءلتهم في منطلقاتهم الفكرية ومادتهم فكرا ومنهجا والنبش في خلفياتهم التي تتسر خلفها خطاباتهم، وتحديد البدائل التي اقترحوها لتُكَوِنَ نظرية عربية مستقلة بذاتها تنهض بالنقد العربي وتحقق له الخصوصية الثقافية والمعرفية.............................................................................................................................................................................................................. This research sought in its entirety to explore the critical projects that re-read the Arab critical heritage, and also to determine the controversy that dyed the critical arena and determine its causes and consequences, which indicated its expression on Arab criticism with the end of the nineteenth century and to this day, this controversy resulted in the emergence of three directions each direction Adopting a different vision from the other, Some of them seek to read the Arab critical heritage in a way that sanctifies its holiness, as this is based on them to exclude Western modernity with its critical theories and methodological procedures, so it was a reading that tries to crystallize an independent Arab critical theory on its own, and in return there is a team to adopt Western modernity with its theories, approaches and reading mechanisms. Undervaluing the value of this heritage and underestimating it, while a third trend has emerged that attempts to take from each party a share, From this standpoint, the research chose three models that were as follows: Abdel Aziz Hamouda, Adonis Ahmed Saeed, Mustafa Nassef Each of them represents one of the directions for their approach and for their accountability in their intellectual premises and their material intellect and methodology and raking in the backgrounds behind their speeches, and determining the alternatives that they proposed to form an Arab theory Independent in itself, it promotes Arab criticism and achieves cultural and knowledge specificity. en_US
dc.subject التراث النقدي، النقد العربي، المرجعية، القراءة، وظائف قراءة التراث، Critical Heritage,Arab criticism,Reading, reference Heritage reading functions en_US
dc.title مرجعيات القراءات المعاصرة للتراث النقدي العربي -أودنيس مصطفى ناصف، عبد العزيز حمودة- أنموذجا en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte