Dépôt DSpace

المصطلح السردي في الخطاب النقدي عند السعيد بوطاجين

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author اعمارة, ربيحة
dc.date.accessioned 2021-06-28T09:47:24Z
dc.date.available 2021-06-28T09:47:24Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://dspace.univ-setif2.dz/xmlui/handle/123456789/1649
dc.description.abstract سعت الدراسة إلى مساءلة العوالم النقدية للسعيد بوطاجين بالبحث في خطاب المصطلح السردي، والتنقيب في بنياته ودلالته وفق مقاربة مصطلحية مرنة تتناسب ومعطيات المدوّنة، مستندةً في تفكيك الخطابات إلى آليات منهجية متعددة تقوم في جزء منها على إجراءات نقد النقد الذي يضطلع بالبحث في خطابات المرجعية والمنهج والمصطلح، فضلا عن إجرائيتي الوصف والإحصاء -الجزئي- والتأريخ لبعض المسائل المتجذرة في دواخل المدونة التي كشفت عن جهوده المبذولة والمقدّمة في ميدان المصطلحية النقدية السردية، مع التبئير على بعض القضايا التي تشكّل في نظرنا أعمدة المصطلحية لدى بوطاجين: كالمرجعية، وطبيعة المصطلحات والتأصيل، وفقه المصطلح والصناعة المفهومية التي تَعرِض للمصطلحات المستحدثة، والتسمية وآليات التعريف وأنماطه، وقضايا الترجمة التي شملت المصطلحات والمسارد، وغيرها من المسائل الأخرى التي تجاوزناها بغية ترك المجال مفتوحا لمزيد من الاجتهادات التي تُبنى على الحلقية وتُكمِل المسار في دراسة المشروع السردي والسيميائي للناقد. ولم تكن هندسة بناء الدراسة ولا تصنيف قضاياها اعتباطية، بل قُسِّمَت مَدَاخِلها انطلاقا من البنية المصطلحية التي تقوم على التسمية والمفهوم والميدان والتعريف، فضلا عن البنيات والأبعاد الأخرى المستخلصة والمُستفادة من المصطلح، لهذا تعَامَلنا بمرونة كبيرة معها تقديما وتأخيرا لنرسم المعالم والحدود العامة والخاصة بناءً على مختلف الأبعاد، وعبر منافذ متعالقة مكمّلة لبعضها البعض، جمعنا فيها القضايا المنتقاة وقمنا بتوصيفها ومُدراستها وفق نسق تراتبي محدد، جاء فيها المدخل موضّحا لأهم عنصر تقف عنده الدراسة ألا وهو المصطلح السردي، تلاه الفصل الأول مفصِّلاً لخطاب المرجعيات المصطلحية والمنهاجية، وبعد ذلك تدرجنا في عرض القضايا في الفصول اللاحقة كنوع من التتمة، فعرضنا طبيعة المصطلح السردي والتأصيل، ثم ميكانيزمات بناء المفهوم والمصطلح السردي، لنَصِل إلى التسمية والتعريف كأوجهٍ مكتملة للعمليات السابقة، ثم وقفنا عند الترجمة كمقوّم تأسيسي للمصطلح، لنختم بإشكالية المصطلح النقدي التي جمعنا مسائلها عبر فصول الدراسة.////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////The study sought to questioned the critical worlds of Saïd Boutadjine, by examining the narrative discourse of the term, and by looking at its structures and its significance in a flexible terminological approach that is consistent with the corpus' data, based on the deconstruction of discourses on multiple methodological mechanisms, based in part on the criticism of literary criticism procedures that conduct research into reference discourses, methods, and terminology. In addition to the descriptions and –partial- statistics, and fixing the date of some issues rooted in the corpus input which revealed his efforts in the field of the narrative terminological critic, with a focalization on some of the issues that in our view constitute the pillars of terminology for him: As a reference, the nature of the terms and mainstreaming, the terminology and the concept making that presents the created terms, the designation and the identification mechanisms and its patterns, translation issues that included terminology, the glossaries, and other issues that we have passed in order to leave the field open for further interpretation based on the cyclicality and completes the course of Saïd Boutadjine narrative and psychological project study. The architectural construction of the study nor the classification of its issues were arbitrary, but rather divided its inputs built upon the terminological structure, concept, field, and definition, as well as other structures and dimensions extracted and learned from the term; that is why we dealt with great flexibility with it such in delaying, providing an advance or a delay for the drawing of general and specific parameters and borders based on various dimensions ; through interrelated outlets complementary to each other, we gathered the selected issues and described them and studied them, according to a specific ordinate pattern, in which the input was explained to the most important element in which the study stands: The narrative term, followed by the first chapter, which is a detailed description of the terminological and methodological discourse references. We then included in the presentation of the issues in subsequent chapters as a kind of sequel, presenting the nature of the narrative term and the mainstreaming, and then the concept-building as well as the narrative-terminology mechanics, to arrive at the designation and definition as complete aspects of previous operations, we then addressed translation as a constitutive of the term, to close the question of the critical term, which we had brought together its issues throughout the study chapters. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject مصطلح سردي- مفاهيم سردية- مرجعيات مصطلحية- تأصيل- ترجمة en_US
dc.subject Narrative term – narrative concepts – term references – authentic – translation. en_US
dc.title المصطلح السردي في الخطاب النقدي عند السعيد بوطاجين en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte