Dépôt DSpace

استخدام مواقع التواصل الاجتماعي في الحملات التصالية الإعلامية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author لقلوق, رقية
dc.date.accessioned 2023-07-12T07:58:00Z
dc.date.available 2023-07-12T07:58:00Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.uri http://dspace.univ-setif2.dz/xmlui/handle/123456789/2415
dc.description.abstract تحاول هذه الدراسة الموسومة بـ: "استخدام مواقع التواصل الاجتماعي في الحملات الاتصالية الإعلامية" (دراسة تحليلية لحملة فيروس كورونا عبر صفحة يونسيف UNICEF الجزائر)، معرفة أهم استخدامات مواقع التواصل الاجتماعي في الحملات الاتصالية الإعلامية، إضافة إلى معرفة مدى تحقيق إشباعات الجمهور ووصف وجهة نظره حول مضمون هذه الحملات من خلال تحديد طريقة تفاعله، تعليقاته وعدد مشاركاته لحملات التوعية الصحية حول فيروس كورونا –كوفيد 19- عبر صفحة الفيسبوك يونسيف uncife الجزائر عينة الدراسة. جاءت الدراسة من أجل الإجابة على الإشكالية التالية: "كيف تناولت صفحة يونسيف unicef الجزائر عبر الفيسبوك موضوع التوعية الصحية حول فيروس كورونا كوفيد- 19؟"، التي تفرعت عليها جملة من التساؤلات أهمها: - كم هي المساحة التي خصصتها صفحة الفيسبوك يونسيف unicef الجزائر لموضوع فيروس كورونا؟ - ما هو الأسلوب الغالب لعرض محتوى منشورات صفحة يونسيف uncife الجزائر عبر الفيسبوك لمواضيع التوعية الصحية حول فيروس كورونا؟ - كم تحدد معدل النشر لصفحة يونسيف uncife الجزائر عبر الفيسبوك لمواضيع التوعية الصحية حول فيروس كورونا في اليوم الواحد؟ - ما هي أهم المواضيع والقضايا الصحية التي تناولتها صفحة الفيسبوك يونسيف uncife الجزائر المتعلقة بحملات التوعية الصحية حول بفيروس كورونا؟ - ما هو أبرز شعار اعتمدته صفحة الفيسبوك يونسيف unicef الجزائر في حملات التوعية الصحية حول فيروس كورونا؟ - ما درجة تفاعل متابعي صفحة الفيسبوك ليونسيف uncife الجزائر مع منشورات حملات التوعية الصحية حول فيروس كورونا؟ اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وذلك من خلال وصف طريقة توظيف مواقع التواصل الاجتماعي في الحملات الاتصالية الإعلامية، تم إسقاط دراستنا على مجتمع البحث المتمثل في مجموع المنشورات المتعلقة بحملات التوعية الصحية حول فيروس كورونا عبر موقع الفيسبوك لصفحة يونسيف uncife الجزائر، آخذين من مجموع المنشورات المتعلقة بحملات التوعية الصحية حول فيروس كورونا عددا معتبرا كعينة قصدية للدراسة، والتي كانت قد نشرت عبر الصفحة في الفترة الممتدة من 30 جانفي 2020م إلى غاية 31 ماي 2022م. كما نشير إلى أن اختيارنا لموقع الفيسبوك كان قصدا بناء على الإهتمام الكبير لمستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي بموقع الفيسبوك منذ ميلاده إلى غاية يومنا هذا، وتخصيص الموقع حد ذاته مساحة خاصة لتناول الحملات الاتصالية الإعلامية الخاصة بالتوعية الصحية حول فيروس كورونا. أسرفت الدراسة على عدة نتائج أهمها: - أن صفحة الفيسبوك يونيسف uncife الجزائر تساهم في جميع أنحاء الدولة الجزائرية على لتوفير المعلومات الدقيقة وخلق الفرص للمشاركة في مواجهة ما يتعلق بفيروس كورونا (كوفيد-19)، حيث تخصص الصفحة مساحة كافية للمعلومات المتعلقة بالجائحة باللغة العربية وغيرها من اللغات التي يتحدث بها سكان المنطقة ومن ضمنها اللغة العربية العامية واللغتين الفرنسية والإنجليزية. - بالإضافة إلى ذلك، كان الأسلوب الغالب في النشر هو النصوص المرفقة بالروابط الإلكترونية وذلك يوضح أهمية الصفحة في العمل المشترك والوثيق مع منظمة الصحة العالمية ووزارة الصحة والسكان وإصلاح المستشفيات والشركاء الآخرين.. - نظرا للأهمية التي تقدمها خاصية الوصول الطبيعي عبر موقع الفيسبوك –معدل النشر- التي ترتبط بزيادة رفع عدد المتابعين والمعجبين، فإن صفحة uncife يونسيف الجزائر كان قد غلب عليها معدل النشر مرة واحدة في اليوم لمجموع 117 و 22 حملة بمعدل نشر مرتين في اليوم. - تناولت الصفحة مواضيع متنوعة حول الفيروس منها التي عرفت فيها الفيروس وذكرت أسباب انتشاره، قدمت حلول وسبل علاج الفيروس، نصائح وإرشادات تفادي خطر الفيروس.. - كما نشير إلى أن أبرز شعارات الصفحة حمل الكلمات التالية: معا_ضد_كوفيد_19. - وأخيرا توصلنا إلى أن درجة تفاعل الجمهور كانت متذبذبة تبعا لقوة انتشار الإصابات بالوباء وانخفاضها وكذلك حسب قوة كل موجة من موجات الفيروس الأربعة. ..................................................................................................................................................................... The present study entitled: The use of social networking sites in media communication campaigns: An analytical study of the Corona Virus campaign Via UNICEF Algeria page, attempts to find out the most important uses of social networking sites in media communication campaigns, through the use of various social networks in the design of campaigns related to health awareness in form and content. In addition, the purpose of the study is to know the extent to which the public’s gratifications are achieved, and describes hi s views on the content of these campaigns by specifying the manner of his interaction, his comments and the number of his participation in Health Awareness Campaigns about Corona Virus- Covid19.via UNICEF Algeria page, which was taken as a sample for the study. The main purpose of the study is to answer the questions of the following problematic: How did UNICEF Algeria Face- book page contribute to the development of health awareness about the Corona virus Covid-19? Which opened up a number of other questions of which the most important are: - How much space did UNICEF Algeria Face- book page allocate to the topic of Corona Virus? - What was the predominant way to display the content of UNICEF Algeria Face-book page publications on health awareness topics about the Corona virus? - How much do you determine the publishing rate of the Uncife Algeria page on Facebook for health awareness topics about the Corona virus per day? - What were the most important topics and health issues addressed by the UNICEF Algeria Face-book page related to Health Awareness Campaigns about Corona virus? - What is the most prominent slogan adopted by UNICEF Algeria Face- book page in health awareness campaigns about the Corona virus? - What was the degree of interaction of the followers of the Face- book page of UNICEF Algeria with the publications of health awareness campaigns about the Corona virus? The study adopted the descriptive analytical method by describing the method of employing –social media in media communication campaigns .The study examined the total number of publications related to UNICEF Algeria Face- book page concerning health awareness campaigns. We have chosen an intentional sample for our study that had been published on the page during the period between 30 January 2020 to 31 May 2022. We also point out that our choice of the face – book page; the intentional choice was due to the great Interest of users of social media networking sites on face- book, since its appearance to present day. Facebook itself set aside an important space for health awareness campaigns about Corona Virus. The most important results of the study shows: - That UNICEF Algeria Face- book page contributed a great deal to providing accurate information and created the opportunity for participation in confronting the corona virus – covid 19 –through out Algeria by allocating sufficient space for information related to the pandemic in Arabic and other used languages such as Algerian colloquial , French and English. - The predominant method of publishing was the use of texts attached to electronic links, which illustrates the importance of the page in joint and close work with the World Health Organization, the Ministry of Health and Population and Hospital’s Reform and others partners. - - Given the importance provided by the natural access feature via Facebook - the rate of publication - which is associated with increasing the number of followers and fans, the UNICEF Algeria page was dominated by the rate of publishing once per day for a total of 117 and 22 campaigns with a rate of publishing twice per day. - The page dealt with various topics about corona virus, such us giving definition of the virus and explaining the reasons of its spread. It also provided solutions and ways to prevent and treat it . - The page gave tips and instructions on how to avoid the dangers of the virus. - The most prominent logos of the page were: together_against_covid_19. - Finally we conclude that the degree of public interaction was fluctuating according to the strength of the spread and decrease of pandemic infections, as well as according to the strength of each of the four waves of the virus en_US
dc.subject الإستخدام، مواقع التواصل الاجتماعي (الفيسبوك)، الحملات الاتصالية الإعلامية، حملات التوعية الصحية، فيروس كورونا، يونسيف الجزائر en_US
dc.subject The use , social media , face-book, Media communication campaigns , Health awareness campaigns , corona virus , UNICEF Algeria en_US
dc.title استخدام مواقع التواصل الاجتماعي في الحملات التصالية الإعلامية en_US
dc.type Thesis en_US


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte