département de philosophie
Permanent URI for this community
Browse
Browsing département de philosophie by Author "بن قاسم, سلسبيل"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item سؤال في رسم معالم التفلسف عند طه عبد الرحمن(2023) بن قاسم, سلسبيلتهدف هذه الدراسة إلى رصد آليات وتقنيات التفلسف عند طه عبد الرحمن، ومعرفة الوسائل المنهجية المقدمة في الورشة الفلسفية من أجل تربية العقل و كذا النفس على مجاوزة طرائق النظر التقليدية لمسالك التفلسف المحاكية سواء للنموذج اليوناني أو الغربي، والإجتهاد على كشف شروط التفلسف للانتقال من استعمال الفلسفة إلى رتبة صنع الفلسفة، وذلك بمنهج فقه الفلسفة، وهو منهج تكاملي يجمع بين الأدوات العلمية والعملية والأخلاقية ، لذا كان إعمال هذا المنهج في هذه الدراسة في مباحث العلوم الإجتماعية، للتفقه في مفاهيمها والتدقيق في تعاريفها وأدلتها، لأن بهذا المنهج يمكن معالجة كل الإشكالات الفلسفية المتداولة، الأخلاقية والسياسية والإعلامية، ليكون المتفلسف محيطا بكل المقاصد والآليات الظاهرة المدروسة، فالمنهج ليس مجموع وسائل وطرق وآليات بل هو روح أي قيم ومعاني ورؤى .................................................................................................................................................................... This study aims to monitor the mechanisms and techniques of philosophizing according to Taha Abdurrahmanand to know the methodological means presented in the philosophical workshop in order to educate the mind as well as the soul to bypass the traditional methods of philosophizing methods simulating the Greek or Western modeland strive to reveal the conditions of philosophizing to move from the use of philosophy to the level of philosophy-making through the approach of the jurisprudence of philosophy, which is an integrative approach that combines scientific, practical, and ethical tools.As a result, the application of this approach in this study of social science themes is to understand their concepts and scrutinize their definitions and evidence because this approach can address all the philosophical problems circulating, whether ethical, political, or media-related, to enable the philosopher to take note of all the purposes and mechanisms of the phenomenon studied, so the curriculum is not the sum of means, methods, and mechanisms, but is the spirit of any values, meanings, and visions