Dépôt institutionnel

Dspace est un dépôt institutionnel de l'universite Mohamed Lamine Debaghine Sétif 2.Cette base de données open access est ouverte à toutes les publications et documents produits par les chercheurs et professeurs de notre université

 

Communautés dans DSpace

Sélectionner une communauté pour parcourir les collections sous-jacentes.

home.recent-submissions.head

Item
الرمز الأسطوري بين"أحمد بخيت" و "ويليم بيلتر ييتس" دراسة مقارنة في ضوء النقد الأسطوري
(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2025) تومي حليمة
تَبَوَّأَت الأسطورة مكانةً داخل المَتن الشِعري المُعاصر، بِعَدِّها مُكَوِّنًا للفكر الإنساني، ولِما تزخر به من طاقات فنيّة أثْـرَت القصيدة، فَصَارَ توظيفها ظاهرةً فنيةً في النصوص الأدبية، إما بتوظيف رموز أسطوريّة، أو استحضار مواقف، أو اقتباس هياكل تتوارى خلفها دِلالات اجتماعية، وسياسية، وثقافية، بأساليب فنيّة حداثية أعادت تشكيل الأصل الأسطوري داخل المتن الأدبي. وسندرس في هذه الأطروحة الرموز الأسطورية الموظفة في النص الشعري للشاعر "أحمد بخيت" والشاعر "ويليم بيتلر ييتس" من خلال تتبع تجلّيات الأسطورة على مستوى البنية السطحية والعميقة داخل النص، بالعودة إلى الأصل الميثولوجي وتتبع التغيرات الطارئة إثر عمليات المطاوعة الأسطورية، التي قصد من خلالها الشاعران تحطيم المسافة الفاصلة بين الوضع الأسطوري والمحمول الدلالي؛ ليُشِعَّ النص الشعري بإيحاءات رمزية عَـبَّـرَت عن الواقع، ثم تقصي مدى تطويع الشاعرين للرموز الموظفة وفقا لرؤيَتَيْهما الشعرية، ومن خلال الرموز الأسطورية المشتركة بينهما، وذلك بالاستعانة بالنقد الأسطوري وتتبع خطواته الإجرائية كما حددها "بيار برونيل". وقد توزعت الدراسة على: فصل نظري وضحنا فيه أهم المفاهيم كمفهوم الرمز، والأسطورة، والعلاقة بين الرمز والأسطورة، والنقد الأسطوري، وخصصّنا الفصل الثاني لدراسة بعض الرموز الأسطورية لدى الشاعر "أحمد بخيت" الموظفة في قصائده، أما الفصل الثالث فخُصِّصَ لرصد التجليات الأسطورية في نصوص الشاعر ويليم بيتلر ييتس، واختتمنا الدراسة بفصل رابع عن المؤتلف والمختلف في توظيف الرموز الأسطورية في نصوص الشاعرين. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Myth has assumed a significant position within contemporary poetic discourse, regarded as a fundamental component of human thought and a rich reservoir of artistic potential that has profoundly enriched modern poetry. Its integration into literary texts has emerged as a prominent artistic phenomenon, manifesting through the employment of mythological symbols, the evocation of scenarios, or the adaptation of structures imbued with social, political, and cultural connotations. These connotations are reconfigured through modernist techniques that reshape the myth per se within the literary text. This study examines the mythological symbols employed in the poetry of Ahmed Bakhit and William Butler Yeats. It traces the manifestations of mythological elements at both the surface and deep structures of their poetry by revisiting the mythological origins and analyzing the transformations they underwent through the process of mythological adaptation. This adaptation aimed to dissolve the boundaries between the mythological framework and its semantic implications, enabling the poetic text to convey symbolic undertones that resonate with contemporary realities. The study also investigates how each poet adapted these symbols in line with their poetic vision, with a particular focus on the shared mythological symbols between them. The analysis is guided by mythological criticism, following the methodological steps outlined by Pierre Brunel. The study is organized into the following sections: Introductory Chapter: An exploration of key concepts such as symbols, myth, the relationship between symbols and myth, and mythological criticism. Chapter Two: An analysis of selected mythological symbols in the poetry of Ahmed Bakhit. Chapter Three: A study of the manifestations of mythological elements in the poetry of William Butler Yeats. Chapter Four: A comparative analysis of the convergences and divergences in the employment of mythological symbols in the works of both poets.
Item
سيمائية الموازيات النصية في روايات أيمن العتوم
(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2025) بوعزيز أسيا
اهتمت الدراسات النقدية الحديثة بالموازيات النصية، بوصفها نصوصا توازي النص الرئيس وتساهم في إنتاج دلالاته؛ فالموازيات النصية بمثابة بوابات للولوج إلى النص، واقتحام عوالمه، وفهم أسراره، فهي لا تقل أهمية عن المتن. تناول البحث الموازيات النصية في روايات أيمن العتوم، ولقد اخترت هذه الأعمال الإبداعية لما تتميز به من تجديد وجمالية، وستقف الدراسة عند الموازيات النصية التالية: الغلاف والعنوان والإهداء والتصدير والبداية والنهاية والهوامش والملاحق وغيرها من الموازيات التي نتخطاها لمعرفة كُنْهِ النصوص الروائية وخصوصيتها. ///////////////////////////////////////////////////////////////////////// Contemporary literary studies has focused on exploring textual parallels, which are supplementary textes that run parallel to the main narrative and contribute significantly to its interpretation. These parallels serve as pathways for accessing the narrative, exploring its thematic domains, and grasping its fundamental intents, making them equally important as the primary text. This study examines specific textuel parallels such as the cover, title, dedication, preface, exposition, denouement, annotations, appendices, and other elements to uncover the core essence and uniqueness of these novels.
Item
Evaluating the Effectiveness of ESP Course Content in the Algerian University in Terms of its Relevance to the Students’ Needs The Case of Ouargla University
(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2025) Doufene Madjid
تتناول هذه الدراسة الصعوبات التي تواجه مادة "الإنجليزية للأغراض المتخصصة" في كلية البترول، الطاقات المتجددة، وعلوم الأرض والكون، بجامعة ورقلة في الجزائر. وفي إطار مسؤوليتها لتحسين جودة التعليم، تعمل جامعة ورقلة على إعداد الطلبة بشكل أفضل لسوق العمل حتى يتمكنوا من أداء وظائفهم بكفاءة. وتهدف هذه الدراسة إلى تقييم المقرر من خلال تحليل احتياجات الطلبة. ولتحقيق ذلك، تم اعتماد منهج ديموغرافي يركز على الواقع المزدوج لمجموعتين من المعنيين في هذه المؤسسة، وهم الطلبة والمدرسون. تكشف النتائج إلى حد كبير عن فشل مقررات المقدمة لطلبة البكالوريوس في تخصصات البترول، الطاقات المتجددة، وعلوم الأرض، وذلك بسبب عدم ملاءمتها. وبمعنى آخر، تثبت الدراسة أن هناك رأياً سلبياً سائداً بين الطلبة حول مقررات التي يتلقونها. كما تشير البيانات إلى أن الطلبة بحاجة إلى تطوير المهارات اللغوية الأربع مجتمعة، مع إعطاء الأولوية للقراءة، والتحدث، والكتابة. ويؤكد ذلك أن الوضع داخل الجامعة بشكل عام، وعلى مستوى الكلية والفصول الدراسية بشكل خاص، يعاني من العديد من الصعوبات، مما يعيق فعالية مقررات بصيغتها الحالية. وتقترح الدراسة بعض الإجراءات والممارسات الملائمة التي يجب تطبيقها في تدريس داخل الجامعة بشكل عام، وفي الكلية بشكل خاص، من أجل تحقيق جودة المقرر وتلبية احتياجات الطلبة المستهدفة. كما تقدم الدراسة مجموعة من التوصيات بخصوص إجراء تحليل شامل للاحتياجات كخطوة أساسية قائمة على الأدلة في جميع مراحل تطوير المقرر، مع تحديد أهداف واضحة ومفهومة، واختيار وتنظيم المحتوى بناء على احتياجات الطلبة. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Cette étude examine les difficultés rencontrées par le cours d’anglais à des fins spécifiques (ESP) à la faculté des Sciences de la Terre, de l’Univers, du Pétrole et des Énergies Renouvelables de l’Université de Ouargla, en Algérie. Dans le cadre de sa mission d’amélioration de la qualité de l’enseignement, l’Université de Ouargla s’efforce de mieux préparer les étudiants à l’emploi afin qu’ils puissent s’intégrer efficacement dans le monde professionnel. Cette étude a pour objectif d’évaluer le cours à travers une analyse des besoins des étudiants. Pour ce faire, une approche démographique a été adoptée, en se concentrant sur la double réalité de deux groupes d’acteurs au sein de cette institution : les étudiants et les enseignants. Dans l’ensemble, les résultats révèlent l’échec des cours d’ESP inadaptés proposés aux étudiants de premier cycle en pétrole, énergies renouvelables et sciences de la Terre. En d’autres termes, l’étude met en évidence une opinion négative des étudiants concernant leurs cours d’ESP. Les données indiquent également que les étudiants ont besoin de développer les quatre compétences linguistiques, en accordant une priorité à la lecture, à l’expression orale et à l’écriture. Cela confirme qu’au sein de l’université en général, au niveau de la faculté et dans les salles de classe, la situation est négative avec de nombreuses difficultés, ce qui nuit à la pertinence des cours d’ESP tels qu’ils sont actuellement dispensés. L’étude propose ainsi des mesures et des pratiques adéquates à mettre en œuvre dans l’enseignement de l’ESP à l’échelle de l’université en général et de la faculté en particulier, afin d’assurer la qualité des cours et de répondre aux besoins cibles des étudiants. Elle recommande également la réalisation d’une analyse approfondie des besoins comme pratique fondée sur des données probantes pour toutes les étapes du processus de développement du cours, en spécifiant des objectifs clairs et compréhensibles, ainsi qu’en sélectionnant et organisant les contenus en fonction des besoins des étudiants. ///////////////////////////////////////////////////////////////// The study investigates the difficulties facing the English for Specific Purposes (ESP) course in the faculty of Petroleum, Renewable Energies and Earth and Universe Science, at the University of Ouargla, in Algeria. As a part of their responsibility for improvement of quality education, the University of Ouargla is working to better prepare students for employment so that they may function well in workplace. It is the aim of this study to conduct an evaluation of the course using a needs analysis of the students’ wants and necessities. To achieve this, a demographic approach was undertaken focusing on the dual reality of two groups of stakeholders at this institution, students and instructors. Largely, the findings reveal the failure of ESP courses delivered to petroleum, renewable energies and earth science undergraduate students in the faculty. In other words, the study proves that there is a negative opinion among students about their ESP courses. Data also indicates that students’ need to develop the four skills altogether ranking reading, speaking and writing of prior importance. This confirms that within the university as a whole, at the faculty level and in classrooms, the situation is negative with many difficulties, and consequently, it inhibits the relevance of the ESP course as is currently taught in the faculty. It suggests some appropriate measures and practices to be implemented in ESP instruction at the university as a whole and faculty in particular in order to achieve ESP course quality and cope with students’ target needs. It also proposes a set of recommendations about conducting a comprehensive needs analysis as an evidence-based practice for all the stages of the course development process, specifying clear goals and understandable objectives, selecting and organising contents based on students’ needs.
Item
ضمانات حماية المتنافسين في مجال الصفقات العمومية
(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2025) بوالجدري محمد أمين
تعد اجراءات الابرام أهم مرحلة في الصفقات العمومية بالنسبة للمصلحة المتعاقدة وبصفة خاصة للمتنافسين لذا أولى المشرع الجزائري لموضوع حماية المتنافسين في مجال الصفقات العمومية عناية خاصة، وذلك من خلال سن قوانين جديدة تتعلق بالمنظومة القانونية للصفقات العمومية التي تهدف إلى إخضاع المصالح المتعاقدة في إبرامها للصفقة العمومية لجملة من الإجراءات المحددة مسبقا، لضمان حماية أكثر فعالية للمنافسة في الصفقات العمومية من جهة والوقاية من الفساد ومكافحته وضمان نجاعتها من جهة أخرى، وذلك بالتأكيد على تكريس مبادئ حرية الوصول للصفقات العمومية والمساواة في معاملة المرشحين وضمان شفافية الاجراءات، مع التركيز على الضمانات الاجرائية والرقابية التي تكرس حماية المنافسة الذي يعتبر القاعدة الأساسية في حماية المتنافسين في الصفقات العمومية. ضمن هذه الدراسة نكشف كيف تساهم الضمانات القانونية (الإجرائية والرقابية) التي كرسها المشرع الجزائري لحماية حقيقية وفعّالة للمتنافسين في مجال الصفقات العمومية، من خلال ضمان تكريس المنافسة في إجراءات ابرام ومنح الصفقات العمومية من جهة، وعدم التعارض مع حرية المصلحة المتعاقدة في التعاقد من جهة أخرى ضمن الضوابط القانونية المفروضة في المنظومة القانونية للصفقات العمومية؟ وذلك من خلال رصد وتحليل الضمانات القانونية المكرسة في عملية إبرام الصفقة العمومية والتي تساهم في حماية المتنافسين، وكذا تقصي مدى إسهام الرقابة الإدارية والمالية المسبقة ورقابة المجلس الوطني للصفقات العمومية في ضمان حماية المتنافسين من خلال تفعيل هذه الضمانات وتجسيدها. //////////////////////////////////////////////////////////////// Public procurement procedures represent the most important phase for contracting services and, in particular, for competitors. Thus, the Algerian legislator has paid special attention to the protection of competitors in the field of public procurement by adopting new laws related to the legal framework of public contracts. These laws aim to subject contracting services to a set of pre-established procedures when concluding public contracts, in order to ensure more effective protection of competition in public markets on one hand, and to prevent and combat corruption while ensuring effectiveness on the other hand. This is reflected in the affirmation of the principles of freedom of access to public markets, equality of treatment for candidates, and transparency of procedures, while emphasizing procedural and control guarantees that uphold the protection of competition, regarded as the fundamental rule for safeguarding competitors in public procurement. In this study, we highlight how the legal guarantees (procedural and control) established by the Algerian legislator contribute to real and effective protection for competitors in the field of public procurement. This is achieved through the assurance of competition in the procedures for awarding and assigning public contracts, on one hand, and without encroaching upon the contracting service's freedom to enter into contracts on the other, in accordance with the legal provisions imposed by the legal system of public procurement. We thus analyze the legal guarantees enshrined in the public procurement process that contribute to the protection of competitors, as well as the impact of prior administrative and financial control and the oversight of the National Public Procurement Council in ensuring this protection through the activation and realization of these guarantees.
Item
مادة تعليمية اللغة العربية
(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2025) أحمد سعيد مغزي