Département de langue et littérature anglaises
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Département de langue et littérature anglaises by Author "Ayet aissa, Mouloud"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item The role of phonological a wareness of tamazight in promoting the oral performance of english secondary school learnes –the case study of second year students in the secondary school of barbacha bejaia-(2010) Ayet aissa, MouloudThe influence of the native language in learning a foreign language is certainly indispensable. This influence can either be positive or negative. In order to observe the circumstances under which the influence is positive or negative, this study was conducted on the phonological aspects of the native language –Tamazight- and the target language –English-. This research highlights the problems and difficulties that Tamazight speakers may encounter when learning / pronouncing English sounds, it compares the phonological system of Tamazight with that of English and sorts out similarities and dissimilarities at segmental and suprasegmental levels in the teaching- learning situation at Algerian secondary school. The present study focuses on contrastive units between Tamazight and English in the sound system and how these contrastive units cause difficulties. That is to say, how English sound features from simple to complex levels are pronounced by learners of Tamazight speakers. All the sample population is algerian teachers and learners of English. The results suggest that the sample population has difficulties in pronounce sounds which do not exist in their mother tongue such as: the consonant sound / η / and especially vowels like diphthongs and triphthongs. In addition to complex syllable structure, the study suggests that some sounds have been found to pose some difficulties due to the differences with the native language, and that difficulty is attributable to the native language influence. Other sounds were produced with much less difficulty due to the fact that they are already present in the native language. This study provides insights and assists foreign language teachers with some teaching strategies in pronunciation regarding the influence of the native language. It aims also through some recommendations to reduce or eliminate future problems and achieve good English pronunciation............................................................................................................................................ إن تأثير اللغة الأصلية في مسار تعليم اللغة الأجنبية بالغ الأهمية حيث يكون ايجابيا أو سلبيا. ومن اجل رصد الظروف التي بموجبها يكون التأثير سلبيا أو ايجابيا. تم إعداد هذه الدراسة في مجال النظام الصوتي للغة الأصلية التي هي الأمازيغية واللغة الأجنبية و التي هي الانجليزية. هذه الدراسة تسلط الضوء على الصعوبات و المشاكل التي يمكن أن تعترض مستخدمي اللغة الأمازيغية أثناء تعلم النظام الصوتي للغة الانجليزية وتوظيف قواعدها الصوتية. وذلك عبر مقارنة بين النظامين الصوتين قصد الوقوف على أوجه التشابه و الاختلاف في موضع تعليم اللغة الانجليزية في المدرسة الجزائرية – الطور الثانوي – هذه الدراسة ركزت أكث على أوجه الاختلاف التي يفترض أن تكون مصدر الصعوبات في التعليم. ومن أجل الوقوف على هذه الأهداف تم الاعتماد على وسيلة الاستبيان. الاستبيان الأول خصص للتلاميذ بهدف التعرف على مواقفهم المتعلقة بصعوبات تعلم اللغة الانجليزية ومدى علاقته بتأثير لغتهم الأصلية، الاستبيان الثاني فوجه للأساتذة بهدف التعرف على الصعوبات التي تواجههم في تعليم اللغة الانجليزية ومدى مساهمة اللغة الأصلية في خلق هذه الصعوبات. أظهرت تحليل نتائج الدراسة إن التلاميذ و الأساتذة يواجهون صعوبات في تعلم وتعليم بعض الوحدات الصوتية التي تختلف أو تنعدم تماما في النظام الصوتي للغتهم الأصلية بينما الوحدات الصوتية المتشابهة فلا توجد أي صعوبات تذكر و إن وجدت ضعيفة التأثير. وقد خرجنا في هذه الدراسة بجملة من الاقتراحات و التوصيات تطمئن أساتذة اللغة الانجليزية فيما نخص تجاوز الصعوبات الناجمة عن اللغة الأصلية وذلك من أجل التخفيف أو القضاء عليها و الاقتراب من توظيف اللغة الأجنبية توظيفا صحيحا.