Browsing by Author "Borkani, Om saed"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item The effect of strategic reading on the learners’ proficiency Case study: fourth year management students At mohamedboudiaf university-m’sila(2011) Borkani, Om saedThe overall aim of this descriptive study which took place at the department of management, at Mohamed Boudiaf University of M’sila is to attempt to ameliorate the teaching / learning of reading skill and the reading comprehension strategies used by fourth year students. Out of 210 , 42 subjects (students) was the selected sample, distributed in four branches : Management, Finance , Accounting ,and Marketing . The ability to read in English language is a vital skill since it is regarded an instrument through which those students could comprehend specialised documents related to their field of studies (lessons, texts, and tasks). Throughout this present study, we have tried to diagnose ,describe ,and show the core factors and the source of problems which made and brought those students to be poor and less-effective readers, so that to come up at the end , with a petition of some suggestions and recommendations that would appear to extenuate their difficulties and to enhance their abilities. To this respect, we have opted for interviews and basically questionnaires as data collection tools to get access to the students’ needs, problems in English language in general, and reading courses in particular, their experiences, and their propositions. The findings of this humble research reveal that the psychological factors have a tremendous effect on this low language proficiency of those students. Lack of intrinsic and extrinsic motivation which in turn resulted from other problems as lack of self-confidence, lack of interest, more reliance on the teacher, and some negative attitudes towards English module are amongst the prominent factors and conditions for that difficult situation. Results of students’ and their teacher’s interviews and questionnaires indicate toughly that reading comprehension, though important, is a real hurdle for both of them. The teacher herself finds a big difficulty in the appropriate teaching of the reading sessions. In light of this, and after identification of the problem, we have suggested that taking into account students’ needs, using all stimulant means to boost students’ interest, students’ self-confidence and self- reliance, and training them to exploit the reading comprehension strategies with the good selection of texts would resolve to some extant their problems, hence to improve the teaching / learning of reading comprehension. The possibility to carry on further researches in the field of reading strategies remains open to include copious subjects such as the effect of strategic reading on learners’ proficiency................................................................................................................................................. تهدف هذه الدراسة الوصفية التي أجريت حصريا في قسم التسيير بجامعة محمد بوضياف (المسيلة ) إلى تحسين تعليم/ تعلم استراتيجيات القراءة لدى طلبة السنة الرابعة. من مجموع 210 طالب، كانت العينة المختارة 42 طالب موزعين على أربعة فروع: إدارة الأعمال و مالية و سويق و إحصاء. إن القدرة على القراءة باللغة الانجليزية مهارة أساسية إذ تعتبر الوسيلة التي بواسطتها يستطيع هؤلاء الطلبة فهم واستيعاب الوثائق المرتبطة بمجال دراستهم (دروس ونصوص و تطبيقات) حاولنا – من خلال هذه الدراسة- تشخيص و إبراز الأسباب و المصادر الرئيسية (الجوهرية) التي أدت إلى تدهور المستوى و جعلت من هؤلاء الطلبة أكثر ضعفا وأقل فاعلية، لنصل في النهاية إلى لائحة لبعض الاقتراحات و التوصيات التي قد تذلل أو تزيل من صعوباتهم. لهذا الصدد، اخترنا الحوارات و الاستجوابات خاصة كوسيلة لجمع المعلومات و معرفة احتياجات هؤلاء الطلبة في اللغة الإنجليزية عموما، وفي دروس القراءة خصوصا، مشاكلهم وتجاربهم واقتراحاتهم. توضح نتائج هذا البحث أن العوامل النفسية (السيكولوجية)، لها الاثر البالغ في تدهور المستوى عند هؤلاء الطلبة. نقص تحفيز الانا (الذاتي) و التحفيز الخارجي الذي نتج بدوره عن مشاكل أخرى كنقص الثقة بالنفس، نقص الاهتمام، الاعتماد أكثر على الأستاذ، وبعض المواقف السلبية اتجاه مادة اللغة الانجليزية، من العوامل البارزة لهذه الوضعية الصعبة(المؤسفة) . نتائج الحوارات و الاستجوابات التي قدمت للأستاذة و للطالب توضح وبشدة أن القراءة رغم أهميتها هي عقبة حقيقية لكل منها. فالأستاذة هي الاخرى تجد صعوبة كبيرة في التريس الأمثل لحصص القراءة. على ضوء هذا، وبعد تحديد المشكل اقترحنا أن أخذ احتياجات الطلبة بعين الاعتبار واستعمال كل المحفزات لزيادة اهتمامهم وتعزيز ثقتهم بأنفسهم، وتمرينهم على استخدام استراتيجيات القراءة مع اختيار نعتبر للنصوص قد يساعد إلى حد ما في حل مشاكلهم، وبالتالي تحسين تعليم/تعلم القراءة. تبقى إمكانية التوسع في البحث مفتوحة لتشمل عدة مواضيع في مجال استراتيجيات القراءة منها مثلا اثر القراءة الاستراتيجية في فعالية الطالب.