Browsing by Author "Bouguerne aicha"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item The Effect of Experiential Education on EFL Students’ Learning Development The Case of First-Year LMD Students in the Department of English Language and Literature at Setif 2 University(2024) Bouguerne aichaإن الحاجة المتزايدة لنقل التعليم العالي من مجرد إلقاء المحاضرات والدروس إلى تطوير عمليات تعلم الطلاب تعني التحول العاجل إلى نهج تعليمي يعزز المرونة والتعلم المستقل. لذلك يُعتبر التعليم التجريبي ونموذج المطابقة الديناميكي كأفضل دليل منطقي وعملي وواقعي لإجراء هذا التحول وتحقيق المزيد من الأهداف التنموية في التعليم العالي. نتيجة لذلك، تهدف هذه الدراسة إلى التحقيق في فعالية التعليم التجريبي في تعزيز تنمية تعلم الطلاب كما يتضح من قدرات التعلم والمرونة. لذلك ، تم اعتماد تصميم المنهج المختلط شبه التجريبي الذي شمل عينة مختارة بشكل ملائم من 38 طالبًا في السنة الأولى في قسم اللغة والأدب الإنجليزي في جامعة محمد لمين دباغين سطيف 2. أخذت كل من المجموعة الضابطة (ن = 18) ومجموعة التجربة (ن = 20 (مقياس KLSI4.0 في مرحلة الاختبار المسبق. بعد ذلك، تم تطبيق اثنتي عشرة جلسة علاجية على المجموعة التجريبية التي أخذت أيضًا واجب التطبيق الشخصي لتقييم تقدم قدرات التعلم لديهم بعد جلسات التعلم التجريبية. بعد ذلك، تم إجراء الاختبار اللاحق لكلا المجموعتين. كشفت مقارنة اختبار t بين نتائج المجموعات في الاختبار القبلي والبعدي أن قدرات التعلم لدى المجموعة التجريبية ومرونتها قد تطورت بشكل ملحوظ بعد العلاج. تم أيضًا تكييف أنماط التعلم للمجموعات التجريبية لتتناسب بشكل أفضل مع متطلبات الدورة التدريبية وتم الحصول على مجموعة واسعة من أنماط الدعم. كما تم استخدام استبيان ما بعد العلاج ومناقشة جماعية مركزة مع المجموعة التجريبية لاستكشاف انعكاسات التعليم التجريبي على تعلم وأداء الطلبة أين تم تأكيد التأثير الإيجابي لهذا النوع من التعليم على تطور تعلمهم وأدائهم في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية المختلفة. نتيجة لذلك ، يوصى بالتعليم التجريبي لتطوير تعلم الطلاب في التعليم العالي. ///////////////////////////////////////////////////////// L’enseignement supérieur devrait mettre davantage l’accent sur le développement des processus d’apprentissage des étudiants. Cependant, une étude préliminaire impliquant des enseignants et des étudiants de première année du Département de langue et littérature anglaises de l’Université Mohamed Lamine Debaghine Setif 2 a révélé les difficultés des étudiants à adapter leur apprentissage aux exigences de leurs cours et a montré que l’accent était mis sur la présentation de contenu d’ EFL (l’anglais comme langue étrangère) plutôt que sur le développement de l’apprentissage des étudiants. Ainsi, parce que l’éducation expérientielle est largement recommandée pour l’enseignement supérieur, cette étude a tenté d’étudier son efficacité dans la promotion du développement de l’apprentissage des étudiants EFL telle qu’évaluée par le Kolb Learning Style Inventory4.0 (KLSI4.0). Par conséquent, un plan quasi-expérimental a été adopté impliquant un échantillon commodément sélectionné de 38 étudiants de première année d’EFL. Le groupe témoin (n=18) et le groupe expérimental (n=20) ont pris le KLSI 4.0 dans les phases pré-test et post-test pour évaluer leur apprentissage en fonction de leurs préférences de style, de l’utilisation des modes d’apprentissage, du niveau de flexibilité et des styles de sauvegarde. De plus, un traitement de douze séances utilisant le modèle d’appariement dynamique de l’éducation expérientielle a été appliqué au groupe expérimental qui a également pris le devoir de demande personnelle pour évaluer ses progrès d’apprentissage après les séances d’apprentissage par l’expérience. Les résultats du t-test ont révélé un développement significatif de leur apprentissage, comme indiqué par le KLSI4.0. De plus, un questionnaire post-traitement et une discussion de groupe ont été utilisés pour explorer les réflexions du groupe expérimental affirmant les effets positifs de cette méthode sur le développement et la performance des étudiants dans les différents cours de l’EFL. Par conséquent, l’éducation expérientielle a été recommandée pour développer les processus d’apprentissage des étudiants algériens. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// This research aims to investigate the effects of Experiential Education through the Dynamic Matching Model of teaching around the learning cycle on first-year EFL (English as a Foreign Language) students’ learning development as assessed by the Kolb Learning Style Inventory 4.0 (KLSI 4.0). For that reason, it started with exploring teachers’ and first-year students’ perceptions about learning styles and learning development at the Department of English Language and Literature at Mohamed Lamine Debaghine Setif 2 University. The data revealed the students’ difficulties with adapting their learning to the demands of their courses and showed a perceived focus on the delivery of EFL content rather than the development of students’ learning. The research proceeds then with a quasi-experimental stage that involved a conveniently selected sample of 38 first-year EFL students to test the effectiveness of Experiential Education in developing students’ learning. Both the control group (CG) (n=18) and the experimental group (EG) (n=20) took the KLSI 4.0 in the pre-test and post-test phases and a twelve-session treatment using the Dynamic Matching Model of was applied to the EG. The t-test results revealed a significant development in the EG’s learning modes’ use and flexibility level. Their learning styles were also adapted to better match the EFL demands with a wider range of backup styles. Moreover, a post-treatment questionnaire and a focus group discussion were used to explore the EG’s reflections affirming the positive effects of this method on students’ learning development and performance in the different EFL courses. As a result, this study suggests the implementation of Experiential Education through the Dynamic Matching in the EFL classroom to help learners develop their learning abilities, styles, and flexibility to better match their different courses’ demands. In addition, decision makers in the Algerian Higher Education are invited to create Experiential Learning Centers to provide both students and teachers with training opportunities to develop their Experiential Education knowledge and practices.