Browsing by Author "GHERZOULI, Ikhlas"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Action Research for Curriculum Development: An Alternative Approach in the Algerian Centralised Framework(Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2016-12) GHERZOULI, Ikhlasيتطرق الأدب في مجال المناهج إلى ما ينبغي على المدرسين أو ما يمكنهم القيام به قصد المشاركة في عملية تطوير المناهج التي يعتمدونها، لذا أصبحت المشاركة الفعّالة للمدرسين في سنّ المناهج جد ضرورية، فهم من يساهم في عملية تطوير المناهج الدراسية المعتمدة من خلال الممارسة التطبيقية لها، كما يوظفون نظريات المناهج في البحث العلمي، ويستغلون معارف المناهج، وعلاوة على ذلك فهم من يقوم بإنتاجها وتطويرها من خلال الممارسة. الدراسة هذه تسلط الضوء على مقاربة تتمحور حول مشاركة الأساتذة في إعداد البرامج والمتمثلة في "البحث العملي"، "البحث الإجرائي"، "البحث التدخلي" أو "البحث العملي الميداني". تهدف الدراسة إلى تحقيق هدف أساسي ينقسم إلى شقين؛ الأول: استعراض الأدب بخصوص "المناهج"، "تطوير المناهج" و"البحث الإجرائي" من ناحية؛ فيما يستعرض الشق الثاني التشديد على ضرورة مشاركة الأساتذة في إعداد البرامج، مع التركيز على إصلاح التعليم الثانوي بالجزائر الذي يخضع لمركزية تامة ورقابة شديدة. .................................................................................................................................................. La Littérature dans le domaine du curriculum s'interroge sur la mesure dans laquelle les enseignants devraient ou pourraient participer au processus de développement du curriculum qu'ils adoptent. Etant les praticiens, les enseignants sont ceux qui transmettent la théorie en pratique. Cependant, ils ne sont pas seulement des consommateurs de connaissances des ‘curriculums’, mais aussi des producteurs importants de cesderniers., mais aussi des producteurs importants de ce dernier. Ainsi, la participation active des enseignants principaux intervenants dans le processus d'élaboration des programmes est une nécessité. L’article décrit une approche pour la participation des enseignants à l'élaboration des programmes, ce qui est la recherche-action. L'objectif principal de cet article comporte deux volets: en premier lieu, il explore la littérature sur les curriculums, le développement du curriculum et la recherche-action; et en second lieu, il met en valeur la prédominance de la participation et de la recherche des enseignants dans l'élaboration des programmes, en accordant une attention particulière à la réforme de l'enseignement secondaire en Algérie, qui est très contrôlé et centralisé .................................................................................................................................................. Literature in the field of curriculum is debating the extent to which teachers should or could participate in the developmental process of the curriculum they enact. Being the practitioners, teachers are the ones who transmit theory into practice. However, they are not only consumers of curriculum knowledge, but also significant producers of it. Thus, teachers’ active participation as primary stakeholders in the curriculum development process is a necessity. The paper outlines one approach for teacher participation in curriculum development, which is action research. The main aim of this paper is twofold; first: it explores literature about ‘curriculum’, ‘curriculum development’ and ‘action research’; and second, it emphasizes the prominence of teachers’ involvement and research in curriculum development, paying specific attention to the Algerian secondary school educational reform, which is highly controlled and centralised.Item INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICT) IN HIGHER EDUCATION: A MATTER TO THINK OVER(Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2011-06) GHERZOULI, Ikhlasمن أهم ألطرق الناجعة لا نجاح عملية الإصلاح بالتعليم الجامعي هي الدمج بين تكنولوجيا المعلومات والاتصالات والاستراتيجيات المنهجية للتعليم والتعلم. في أيامنا ﻫﺫه، لا أحد يشك في ايجابيات دمج تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في عملية التعلم. في الجامعة، على سبيل المثال، تكنولوجيا المعلومات والاتصالات ذات أهمية بالغة لأنه من المؤكد أنها تشجع ثقافة التحصيل الذاتي والتعلم مدى الحياة. تكنولوجيا المعلومات والاتصالات ذات أهمية كبيرة ليس فقط لتحقيقها هذه الأهداف، وإنما أيضا من أجل تمكين حرية التعبير والتواصل. ليس هناك أفضل طريقة على الإطلاق لتعلم لغة أجنبية وذلك لأن طرق التحصيل تختلف من إنسان لآخر بالإضافة إلى ذلك فأن تكنولوجيا المعلومات والاتصالات لا تؤدي إلى نتائج سحرية في التدريس. يتناول ﻫﺫا المقال قسما نظريا يوضح تأثيرات تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في وسط التعليم والتعلم ويعرض أنواعا مختلفة لها، بالإضافة إلى بعض فوائدها. يمكن استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في التعليم بطريقتين مختلفتين: كموضوع (التعلم لاستخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات)، وكأداة (باستخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات لاكتساب ا لمعرفة). إن التزاوج بين التعليم العالي وتكنولوجيا المعلومات والاتصالات لا يحول دون أرضية خصبة بعيدة كل البعد عن مختلف الحواجز التي تعرقل الاستخدام الفعال لهته الأخيرة أخيرا وليس أخرا يتطرق ﻫﺫا المقال إلى دراسة الحالة الراهنة لتكنولوجيا المعلومات والاتصالات في جامعة سطيف. النتائج التي تم الحصول عليها سوف تظهر استعمال أو عدم استعمال الاساتدة لمعدات تكنولوجيا المعلومات والاتصالات و ﻛﺬا العقبات التي يمكن أن تواجههم. وسوف ينتهي المقال بتقديم بعض التوصيات والحلول للمعلمين والسلطات العليا. .............................................................................................................................................. One of the key successes in university education reform process is the link between ICT and methodological strategies for teaching and learning. Nowadays, nobody doubts the integration of ICT in the learning process. In university context, for instance, ICTs are very relevant because it is expected that they encourage a culture of self- and lifelong- learning. Moreover, ICTs are crucial for achieving not only these goals, but also for enabling freedom of expression and communication. There is no best way to learn a foreign language. This is because learners vary both in how they learn and what they need and want to learn. It follows therefore that ICT do not perform magical results in teaching. However looking at the current ways of language teaching, and at the future teaching strategies, there are a number of key roles that ICTs have the potential to fulfil in teaching and learning. My paper was built on a theoretical base which was developed specifically to account for the mediating impact of ICT on teaching and learning. After briefly defining and introducing the different types that ICT encompasses, along with some of their benefits; my paper will then focus on the impact of ICT on education. ICT can be used in education in two different ways: as a subject (learning to use ICT) and as a tool (using ICT to learn). The use of ICT is seen as supporting a shift from teacher-centric to learner-centric education, an important learning in research and higher education. However, the marriage between higher education and ICT cannot be celebrated on an infertile ground. This brings me to the next point, i.e. the different barriers that prevent effective ICT use and integration. My paper will also offer background research findings about the current state of ICT in Sétif. Results obtained will show teachers’ accessibility to ICT equipment, knowledge, use, integration, training needs, attitudes towards ICT and obstacles. I will end up with providing some recommendations and substantial solutions for teachers and policies.