Browsing by Author "HADDAOUI, Soumia"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Cultivating EFL Learners' Intercultural Communicative Competence through a Culture-based Syllabus: the Case of First Year Students at Setif 2 University(2018) HADDAOUI, SoumiaIntercultural communicative competence is considered a key element in foreign language learning that allows learners to reflect upon the world around them, be aware of their own cultural values, respect others’ cultures, and express themselves appropriately. The aim of this study is to cultivate learners’ intercultural communicative competence through a culture-based syllabus with a sample of fifty two junior students of English at Setif2 University, following a quasi-experimental mixed method design. Both experimental and control group took a pretest of intercultural sensitivity; subsequently, the experimental group participated in a twelve week treatment phase. Afterwards, a post test was administrated to both groups and a post treatment questionnaire for the experimental one. To delve into participants’ opinions of the experiment, a focus group discussion took place with eight purposefully chosen students. Pretest’s findings indicated that both groups have a low intercultural sensitivity level, especially when it comes to interaction engagement, enjoyment and confidence. Although participants showed respect for others’ cultural values, they also showed an ethnocentric attitude of their own culture. These results revealed a low level of intercultural communicative competence in both experimental and control group. Results of the posttest showed a significant difference in students’ intercultural communicative competence. A positive change in students’ interaction confidence, and engagement was noticed; while their ethnocentric attitude has decreased in comparison with the control group. Additionally, focus group discussion findings revealed how the experiment impacted students’ view of their own culture, and raised their understanding of the other. It is recommended that culture should be given more importance in syllabi design. An intercultural approach would be useful in generating an intercultural atmosphere where students can develop their intercultural communicative competence. ................................................................................................................................................................. تعتبر الكفاءة التواصلية بين الثقافات عنصراً أساسياً في تعلم اللغات الأجنبية حيث تسمح للمتعلمين بالتأمل في العالم الذي حولهم، الوعي بقيمهم الثقافية، احترام ثقافات الآخرين، والتعبير عن أنفسهم بشكل مناسب. للأسف، يتم تجاهل هذه الكفاءة في مناهج الانجليزية. تهدف هذه الدراسة إلى تنمية الكفاءة التواصلية بين الطلبة من خلال منهاج قائم على الثقافة مع عينة من اثنين وخمسين طالباً في السنة الأولى للغة الإنجليزية بجامعة سطيف 2، وذلك باتباع تصميم شبه تجريبي كمي و كيفي في آن واحد ساعدت المرحلة الاستكشافية على تحديد العناصر الثقافية المسؤولة عن تعزيز الكفاءة التواصلية بين الثقافات، والتحقيق في الوعي الثقافي للطلبة .اجاب كل من المجموعتين التجريبية والضابطة عن الاختبار القبلي للحساسية بين الثقافات؛ و في وقت لاحق، شاركت المجموعة التجريبية في التجربة لمدة اثني عشر أسبوعًا، والتي من خلالها تطرق الباحث للقيم والمعتقدات والسلوكيات الثقافية لكل من الثقافة المستهدفة و الأصلية. اتبع منهج المثاقفة لتنفيذ الدروس. ومن ثم، تم إجراء اختبار ما بعد التجربة على كلا المجموعتين واستبيان ما بعد البحث الخاص فقط بالمجموعة التجريبية. بهدف التعمق في آراء المشاركين في التجربة وتأثيرها، تم إجراء مقابلة جماعية مع ثمانية طلبة تم اختيارهم بعناية. أشارت نتائج الاختبار التمهيدي إلى أن طلبة كلا المجموعتين لديهم بمستوى منخفض من الحساسية بين الثقافات، خاصة فيما يتعلق بمشاركة التفاعل؛ التمتع بالتفاعل، والثقة أثناء التفاعل؛ على الرغم من أن المشاركين أظهروا احترامًا للقيم الثقافية للآخرين، إلا أنهم أظهروا أيضًا توجهًا عرقيًا لثقافتهم الخاصة. هذه النتائج جنبا إلى جنب مع تلك من استبيان الوعي الثقافي أشارت إلى مستوى منخفض من الكفاءة التواصلية بين الثقافات في كل من المجموعة التجريبية والضابطة . أظهرت نتائج الاختبار البعدي اختلافًا كبيرًا في الكفاءة التواصلية بين الثقافات طلبة ، على مستوى الحساسية بين الثقافات. أظهر طلبة المجموعة التجريبية تغييرًا إيجابيًا في المشاركة و الثقة بالتفاعل؛ بينما انخفض موقفهم العرقي مقارنة مع المجموعة الضابطة .بالإضافة إلى ذلك، كشفت نتائج المقابلة الجماعية كيف أثرت التجربة على نظرة الطلبة لثقافتهم، ورفعت مستوى فهمهم للآخر. إعطاء الثقافة أهمية أكبر في تصميم المناهج الدراسية؛ وأنه ينبغي التركيز أكثر عل كل من الثقافة الأصلية والمستهدفة. اتباع نهج المثاقفة في التعليم قد يساهم في توليد جو مشترك بين الثقافات حيث يمكن للطلاب تطوير كفاءاتهم