Browsing by Author "Senouci, Madiha"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Learner Autonomy: English Teachers’ Beliefs and Practices(2018) Senouci, MadihaCet article vise à explorer les croyances des enseignants d’Anglais de l'autonomie de l'apprenant et de leurs pratiques pédagogiques pour promouvoir l'apprentissage autonome dans la classe. Les participants sont 33 enseignants d'Anglais à l'université de Setif2. Pour la collecte des données, un questionnaire adapté est utilisé et analysé quantitativement et qualitativement. Les résultats révèlent que la majorité des enseignants comprennent le concept de l'autonomie de l'apprenant et son rôle dans l'apprentissage des langues. Cependant, ils ont émis des réserves sur l'utilité de certains principes de l'autonomie de l'apprenant, comme la participation des apprenants à la prise de décisions sur les objectifs du cours, l'évaluation de l'apprentissage et la gestion de la classe. En outre, les enseignants affirment fournir aux apprenants des stratégies visant à améliorer leur apprentissage autonome. Certains défis pour la promotion de l'autonomie de l'apprenant sont également abordés, ainsi que certaines des implications pédagogiques pour les enseignants, les apprenants et les décideurs. ........................................................................................................................................................ This paper aims to explore EFL teachers’ beliefs of learner autonomy and their teaching practices to promote autonomous learning in the classroom. The participants are 33 English teachers at Setif2 University. For data collection, an adapted questionnaire is used and analyzed quantitatively and qualitatively. The findings reveal that the majority of teachers understand learning autonomy and its influential role in language learning. However, they are negative about the feasibility of some of learning autonomy principles such as involving students in decision-making about objectives of the course, learning assessment and classroom management. Although teachers are cautious about their roles in promoting learning autonomy, they report that they actually provide learners with a range of opportunities to enhance their autonomous learning inside and outside the classroom. The paper reveals and discusses some of the challenges for promoting learning autonomy along with the pedagogical implications for teachers, learners and policy makers ........................................................................................................................................................... لقد أصبح دور الأستاذ في تطوير استقلالية المتعلم مجالا مهما من مجالات البحث في تعليم اللغة وتعلمها. تهدف هذه المقالة إلى استكشاف معتقدات اساتذة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية حول استقلالية المتعلم وممارساتهم التعليمية لتعزيز التعلم المستقل في اللغة الانجليزية. تحقيقا لهذا الغرض، تم اخذ عينة مكونة من 33 أستاذا في قسم اللغة والأدب الانجليزي بجامعة محمد لمين دباغين سطيف-2. لجمع البيانات، تم استخدام استبيان وتحليله كميا وكيفيا. وقد كشفت النتائج أن غالبية اساتذة الانجليزية على دراية بمفهوم استقلالية المتعلم ودورها المؤثر في تعلم اللغة. غير انهم اظهروا تحفظهم حول جدوى بعض مبادئ استقلالية التعلم، مثل مشاركة الطلاب في اتخاذ القرارات حول أهداف الدرس وتقييم التعلم وإدارة الصف. وقد جاءت الدراسة بنتيجة ان الاساتذة يقدمون للمتعلمين مجموعة من الفرص لتعزيز التعلم المستقل داخل وخارج الفصول الدراسية. كما تم الكشف عن بعض التحديات التي تواجه تطوير استقلالية المتعلم، بالإضافة الى بعض النصائح التربوية للأساتذة والطلبة لتعزيز التعلم المستقل.Item A Tutoring Course to Enhance English Language Learning Autonomy within the LMD System:Case of first Year Students at the Department of English at Setif2 University(2019) Senouci, MadihaWithin the License- Master- Doctorate (LMD) system, learning autonomy (LA) is crucial but shaped by English as a foreign language (EFL) teacher and learners’ misconceptions that it is synonymous with self-instruction, and that it requires little control from teachers. First year undergraduate EFL learners display a low level of LA. Therefore, this study attempted to investigate the role of a strategy-based instruction (SBI) tutoring course in promoting language LA level with 51 first year undergraduate EFL learners at Mohammed Lamine Debaghine- Sétif 2 University, Algeria. A quasi-experimental design was followed; participants were divided into a control group (n=26) and an experimental group (n=25). Over a period of eleven weeks, the experimental group received an SBI tutoring course adapting a model of Chamot et al. (1999). Qualitative data were gathered from an adapted questionnaire (Tassinari, 2010) as a pre-/posttest and a satisfaction scale; and quantitative data were collected using a post-reflection survey. The obtained data were analyzed with SPSS.22 and document analysis. After the interventional course, the experimental group showed significant improvements in LA in comparison to the control group in the cognitive/metacognitive, action oriented, affective and social aspects. Besides, learners showed positive attitudes towards integrating the intervention to enhance their autonomous learning. This study suggests the incorporation of SBI into EFL classrooms as a pedagogical accompaniment course towards promoting language LA within the LMD system. In addition, the study’s SBI tutoring course can help teachers to design tasks and lessons that enable learners to make decisions and be independent. .....................................................................................................................بالرغم من الأهمية التي يوليها نظام (ل.م.د) لاستقلالية التعلم، إلا أن هذه الأخيرة تترجم خطأ كنوع من أنواع التعلم الفردي من دون أي دعم أو تدخل من طرف الأستاذ. الدافع وراء هذه الدراسة الشبه التجريبية هو ضعف مستوى استقلالية التعلم لدى متعلمي السنة الاولى لغة إنجليزية كلغة أجنبية. حيث يهدف هذا البحث إلى دراسة تأثير المرافقة البيداغوجية؛ القائمة على تلقين استراتيجيات التعلم المستقل، لتعزيز استقلالية التعلم لدى عيّنة ضمت واحدا وخمسين طالبا وطالبة من طلاب السنة الأولى قسم اللّغة الانجليزية بجامعة محمد لمين دباغين سطيف 2. قُسِّمت العيّنة إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية تتكون من خمس وعشرين طالبا، ومجموعة ضابطة تضم ستة وعشرين طالبا. استفاد طلاب المجموعة التجريبية من دورة مرافقة بيداغوجية، دامت إحدى عشر أسبوعا. تمّ استخدام استبيان كمي مكيف كقياس قبلي وبعدي لمستوى استقلالية التعلم لدى الطلبة، بالإضافة إلى استبيان نوعي لمعرفة اتجاهات الطلبة فيما يخص الدورة التدريبية المقترحة. وبعد جمع وتحليل المعطيات، بيّنت نتائج البحث تحسنا ملحوظا في مستوى استقلالية التعلم لدى طلبة المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة فيما يخص الجانب المعرفي والوراء معرفي والعملي والعاطفي والاجتماعي. كما أبدى طلاب المجموعة التجريبية اتجاهات إيجابية حول دور المرافقة البيداغوجية في تعزيز استقلالية التعلم لديهم. يوصي هذا البحث بإدراج دورات مرافقة بيداغوجية قائمة على تلقين استراتيجيات التعلم في أقسام اللّغة الانجليزية لتعزيز استقلالية التعلم فيها. بالإضافة إلى ذلك، يمكن للأساتذة الاستفادة من هذه الدراسة لتصميم تمارين ونشاطات تساعد في حث الطلبة على التعلم المستقل.