Département d'histoire et archéologie
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Département d'histoire et archéologie by Subject "tribe, Ottoman power, French power, 19th century, Setif."
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item القبيلة و السلطة في الجزائر القرن 19(2021) عبد الغفور, نصر الدينقمنا في هذا العمل بدراسة العلاقة بين القبيلة والسلطة في الجزائر خلال القرن التاسع عشر متخذين من منطقة سطيف عينة للدراسة، حيث وضحنا أنها كانت منطقة قبلية، وقد قامت هذه القبائل على مجموعة من الأسس التي لا يمكن الاستغناء عنها، كالأرض والعصبية القبلية. وقد تتبعنا القبائل التي سكنت مجال سطيف خلال الفترة الحديثة ووضحنا نوعية العلاقة التي ربطتها بالسلطة العثمانية، هذه العلاقة التي تأسست على البعد والقرب من السلطة دون العوامل الأخرى، مما أوجد أربعة أنواع من القبائل وهي: القبائل المخزنية، والممتنعة، والرعية، والحليفة، وقد لعبت الضرائب دورا كبيرا في رسم حدود هذه العلاقة، ولكن على العموم بقيت العلاقة علاقة تعايش رغم الثورات التي قامت كثورة ابن الأحرش. وفي عام 1830 تغيرت السلطة بقدوم الاحتلال الفرنسي الذي كانت له نظرة أخرى للقبيلة والتي بدورها استعدت للمقاومة ومواجهة الأخطار التي أحدقت بها وهددت وجودها، وبدورها السلطة الجديدة أدركت أنه لا يكمن القيام بأي عمل لتثبيت الاحتلال ما دامت القبيلة موجودة تدافع عن مصالح الفرد، فقامت بتفكيكها مثلما حدث لقبيلة عامر ، فما إن اُحْتُلّت المنطقة حتى بدأت هذه العملية، مما جعل قبائل منطقة سطيف تشارك في مختلف المقاومات التي اندلعت كمقاومة الأمير عبد القادر والمقراني، كما انتهجت قبائل منطقة سطيف طرقا أخرى للمقاومة كالشكايات والتمسك بالقبيلة وقتل المتعاونين مع الاحتلال، وهذه علاقة صراع. ولما تمكن الاحتلال من السيطرة والقضاء على المقاومات، بدأ في تنفيذ المرحلة الثانية من التفكيك ممثلة في الاستحواذ على الأرض وتأسيس المراكز الاستيطانية، في قلب القبائل كي يمنع اتحادها مرة أخرى وإلى الأبد، فبدأ بتشريع القوانين العقارية وأدخل مختلف الزراعات التي تخدمه، ثم بدأ في تأسيس المراكز الاستيطانية كخطوة أخيرة للإجهاز على القبيلة، فما إن حل القرن العشرين حتى اختفت معظم القبائل./////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////In this work, we studied the relationship between the tribe and power in Algeria during the 19th century, taking the Setif region as a sample to study, because we specified that it was a tribal region, and these tribes were built on a set of indispensable foundations, which are: land and tribal solidarity. We traced the tribes that inhabited the Setif region in modern times and showed their relationship with Ottoman power, that relationship based on the dimension and proximity of power without other factors, which created four types of tribes, namely: Makhezen, abstinent tribes, parish and privileges, and she played the taxes. A great role in delineating the boundaries of this relationship, but the relationship remained a coexisting relationship despite the revolutions that took place like the Ibn Al-Ahrach revolution. In 1830, power changed with the advent of the French occupation, which had a different vision of the tribe, which in turn was preparing for confrontation because of the dangers that threatened its existence, and the new power knew that any work it wanted to do in the occupation of Algeria would not take place as long as the tribe existed to defend it. The interests of the individual, then they dismantled them, as happened to the Amer tribe, as soon as the area was occupied, this process began, which has involved the tribes of the Setif region in the various resistances that it has led to resistance such as Emir Abdelkader, Moulay Mohamed and el-Moukrani, and the tribes of Setif have taken other means to resist the new power. Rejection expressed, as not conceding the land, killing collaborators with the French authority, and here is a confrontational relationship. And when the French occupation was able to control and eliminate the resistance, it began to implement the second phase of dismantling, represented by the acquisition of land and the establishment of settlement centres in the heart of the tribes in order to prevent them from being taken over forever. By establishing centres as the last step in disintegrating the tribe, by the turn of the 20th century most of the tribes had disappeared.