Numéro 20 Juin 2015
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Numéro 20 Juin 2015 by Author "عنيات, عبد الكريم"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item النيتشوية كسعي دؤوب لقلب الأفلاطونية.(2015) عنيات, عبد الكريمموضوعهذاالمقالمخصصلإبرازتفاصيلملحمةتاريخية- فلسفية مشهورةباسمقلبالأفلاطونية، قادهاأولاًفريدريكنيتشهوتوالتالحملاتاللاحقةمُستلهِمةًمنهالمناهجوالموادوالطرائق. وإنكانالعملالفلسفيفيعمومهيختزلالمتعدِّدفيالواحد، والكثيرفيالمركز، فإنناهنانختزلدونإقصاءالمشروعالنيتشويفيكونهسعياًدؤوباًلقلبالأفلاطونيةالتيشكلتالتاريخيالغربيفلسفياًودينياًوأخلاقياً...الخ. قلبيبغيإعادةتنصيبالصيرورةالهيراقليطسيةالمضطهدةمنخلالاستبرائهاوتطبيعها، وبعدذلكتنصيبهاعلىرأسكلالحقائقالجزئية، منخلالتكييفهامعخصوصياتالفكرالحديث....................................................................................................................Nousdisons«platonisme», nousnedisonspasPlaton, parcequenousneréféronspasoriginalementniintégralementàl’œuvredePlaton surlaconceptiondelaconnaissance, maisnedégageonsquegrossomodountraitdéterminédelapenséeplatonicienne. Nietzscheleditdansunebrèveremarquequel’onrelèvedanslestravaux, datésde1870-1871, quipréparentsonpremierouvrage : « Maphilosophieestunplatonismeinversé : plusons’éloigneduvéritablementétat, pluspur, plusbeau, meilleurilsera. Lavieapparenteentantquebut » (IX,190). ............................................................................................Thetopicofthisarticleistoshed light on anoutstandingphilosophicaltopic knownasdeconstructing and/subvertingPlatonian philosophyundertakenfirst byFrédericNietzsche. Then itwasfollowedbyanumberofphilosophical studies that had taken cue of hismethodsandmaterials. Ifthephilosophicalworkinthewholeis tolump up the macro into the micro and the many into the center, we shall resume without excluding the Nietzshian project as it continuously strives to deconstruct Platonian philosophy that had shaped historical Western philosophy in terms of religion, ethics, and philosophy.This deconstruction aims at the normalization of the oppressed Heraclusian’s continuity through redemption and reinstallation and therefore putting it ahead of partial truths through a process of adjustment with the main characteristics of contemporary thought.