Thèses Doctorat
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Thèses Doctorat by Author "مرقصي, أمنة"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item فاعلية برنامج مقترح في التربية الحركية في تنمية الادراك الحسي حركي لدى أطفال الروضة بولاية سطيف(2023) مرقصي, أمنةهدفت الدراسة الحالية الى التعرف على فاعلية برنامج مقترح في التربية الحركية في تنمية الادراك الحسي حركي لدى أطفال الروضة بولاية سطيف، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدت الباحثة على المنهج التجريبي لملائمته لطبيعة الموضوع مستخدمة بذلك تصميم المجموعتين المتكافئتين (الضابطة والتجريبية) ذات الاختبارين القبلي والبعدي. وأجريت الدراسة الحالية على ثلاث روضات وقع اختيارهم بشكل مقصود، وتم اختيار عينة الدراسة من كل روضة بطريقة عشوائية، حيث تم أخذ عينة مكونة من 40 طفل فئة (4 – 5) سنوات من كل روضة (20 مجموعة ضابطة و20 مجموعة تجريبية)، وتمثلت العينة الكلية للدراسة الأساسية في (120) طفلا من أصل 165 طفل بنسبة مؤوية قدرت ب 73%. واستخدمت الباحثة اختبار دايتون للإدراك الحسي حركي ومجموعة من الوحدات التعليمية شملت (27) وحدة تعليمية تم بنائها اعتمادا على عدد من الألعاب والقصص الحركية. وتم معالجة البيانات باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss)، توصلت الباحثة الى النتائج التالية: 1. للبرنامج المقترح فاعلية في تنمية الإدراك الحسي حركي لدى أطفال الروضة. 2. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية على اختبار الإدراك الحسي حركي في القياسين القبلي والبعدي ولصالح القياس البعدي. 3. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة الضابطة على اختبار الإدراك الحسي حركي في القياسين القبلي والبعدي. 4. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية على اختبار الإدراك الحسي حركي ومتوسطات درجات المجموعة الضابطة بعد تطبيق البرنامج المقترح ولصالح المجموعة التجريبية. الكلمات المفتاحية: البرنامج المقترح، التربية الحركية، برنامج التربية الحركية، الادراك الحس حركي، رياض الأطفال. ..................................................................................................................................................................... The current study aimed to identify the effectiveness of a proposed program in movement education in developing kinesthetic perception among kindergarten children in Setif town. The current study was conducted on three kindergartens that were deliberately chosen, and the study sample was chosen from each kindergarten in a random manner, where a sample of 40 children (4-5 years) was taken from each kindergarten (20 control groups and 20 experimental groups), the total sample for the basic study was (120) children out of 165 children, with a percentage rate of 73%. The researcher used the Dayton test for kinesthetic perception and a set of educational units that included (27) educational units that were built based on a number of kinetic games and stories. The data was processed using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program, the researcher reached the following results: 1. The proposed program is effective in developing the kinesthetic perception of kindergarten children. 2. There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members on the perceptual-motor test in the pre and post measurements in favor of the post measurement. 3. There are statistically significant differences between the mean scores of the control group members on the perceptual-motor test in the pre and post measurements. 4. There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group on the kinesthetic perception test and the mean scores of the control group after applying the proposed program in favor of the experimental group.