Thèses Doctorat
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Thèses Doctorat by Title
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
Item أثر برنامج بالألعاب المصغرة في تطوير بعض القدرات العقلية لتلاميذ الطور الإبتدائي(2022) صياد, حمزةهدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر الألعاب الصغيرة في تطوير بعض القدرات العقلية المتمثلة في الذكاء الوجداني والإنتباه الانتقائي لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية [07ـ08] سنوات، واشتملت عينة الدراسة على تلاميذ الطور الأول إبتدائي وعددهم (26) تلميذ، موزعين على مجموعتين (13) تجريبية و(13) ضابطة، من المدرسة الإبتدائية مهناري عمر أزغار بولاية بجاية، حيث تم إعداد برنامج الألعاب الصغيرة اشتمل على (16) وحدة تعليمية، موزعة على القدرات العقلية المحددة، وتم الإعتماد على أداة لقياس هذه القدرات والمتمثلة في مقياس الذكاء الوجداني لـ '' يوسف عيد''، وإختبار "ستروب" لقياس الإنتباه الإنتقائي. في ضوء النتائج المتحصل عليها أظهرت الدراسة على فعالية البرنامج المقترح بالألعاب الصغيرة في تطوير بعض القدرات العقلية (الذكاء الوجداني والإنتباه الانتقائي) لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية [07ـ08] سنوات. ............................................................................................................................................... ....... The aim of this research is to study the effect of small games in developing some mental abilities represented in emotional intelligence and selective attention among primary school students [07-08] years. The sample of the study consisted of twenty-six (26) primary school students, distributed into two groups: thirteen (13) for experimental and thirteen (13) for control, from the elementary school of M.Omar Azaghar in the state of Bejaia. A program of small games was prepared that included sixteen (16) educational units distributed on specific mental abilities. To measure these abilities, we have used the emotional intelligence scale of “Youssef Eid'' and the Strobe test to measure the selective attention. In light of the obtained results, the study showed the effectiveness of the proposed program with small games in developing some mental abilities (emotional intelligence and selective attention) among primary school students [07-08] years.Item أثر مواقع التواصل الاجتماعي في ترسيخ الهوية البصرية لمؤسسة أوريدو لدى جمهورها(2023) بوالصوف, مريمتهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر مواقع التواصل الاجتماعي في ترسيخ الهوية البصرية لمؤسسة أوريدو لدى جمهورها وتحديدا زبائن المؤسسة المستخدمين لصفحتها الرسمية عبر الفيسبوك، خصوصا في ظل سعي المؤسسات إلى التواجد في الوسط الافتراضي واستغلالها لمختلف مواقع التواصل الاجتماعي لتنفيذ استراتيجياتها الاتصالية والتواصل مع جماهيرها المختلفة إضافة إلى أهمية الهوية البصرية في بناء تموقع العلامة التجارية وتمييزها عن المنافسين. حيث انطلقت الدراسة من تساؤل رئيسي مفاده: ما أثر مواقع التواصل الاجتماعي في ترسيخ الهوية البصرية لمؤسسة أوريدو لدى جمهورها؟ ومن أجل بلوغ الهدف السالف الذكر وللإجابة على التساؤل الرئيسي للدراسة تم الاستناد على نظرية الاستخدامات والاشباعات ونظرية الاعتماد على وسائل الإعلام كمدخلين نظريين للدراسة، وتم الاعتماد على المنهج الوصفي واستخدم الاستبيان كأداة لجمع البيانات، وبلغت عينة الدراسة 500 مفردة تم اختيارهم على مرحلتين. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: -لمواقع التواصل الاجتماعي وخاصة الفيسبوك أهمية كبيرة بالنسبة لمؤسسة أوريدو وتعتبر ركيزة أساسية في إستراتيجيتها الاتصالية وتساهم في التعريف بالمؤسسة وإيصال قيمها وخصائصها ومميزاتها إضافة إلى ترسيخ مكونات هويتها البصرية لدى زبائنها. - إن الاعتماد على مواقع التواصل الاجتماعي يساهم في تفعيل علاقة المؤسسة مع جمهورها وتقربهم منها إضافة إلى خلق جو من التقارب والألفة والثقة بينهما من خلال التركيز على الجوانب الوجدانية وتعد الهوية البصرية من المصادر التي لها القدرة على التأثير العاطفي على الجمهور. - إن معرفة الجمهور بالهوية البصرية للمؤسسة واتجاهاتهم الايجابية نحوها يجعلها قادرة على التأثير في سلوكه نحو المؤسسة. ....................................................................................................................................................... This study aims at revealing the effect of social media on the installation of the visual identity of Ooredoo Company in the minds of its public, mainly its customers who use its Facebook page in the light of the companies’ efforts to exist in the social media and take advantage of them to execute their communicative plans with their different audience. Moreover, the study aims at showing the importance of the visual identity in building the position of the trademark and its distinctness. The study started from the main question that says: what is the effect of social media on the installation of the visual identity of Ooredoo Company in the minds of its audience? To reach the objectives of the study and answer the main question, we relied on the theory of uses and gratifications and the media system dependence theory as two theoretical introductions to the study. Then, we relied on the descriptive method and the questionnaire for data collection. The study sample included 500 members who had been chosen in two phases. Main findings show that: - Social media, mainly Facebook, have a big importance for Ooredoo Company and are a fundamental pillar for its communicative strategy because they contribute to the promotion of the Company and spreading its values, characteristics, and features, and install the components of its visual identity in the minds of its customers. - Reliance on social media contributes to the efficiency of the relation between the company and its audience and makes them closer. In addition, it creates an atmosphere of rapprochement and trust through focusing on the spiritual sides. The visual identity is among the sources that can emotionally affect the audience. - The audience’s knowledge about the visual identity and their positive orientations towards it enable the Company to affect their behaviors towards it.Item إقتراح شبكة ملاحظة للكشف عن بعض الذكاءات المتعددة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية من خلال حصة التربية البدنية والرياضية(2023) بوزغران, نعيمةهدفت الدراسة الحالية إلى اقتراح شبكة ملاحظة للكشف عن بعض الذكاءات المتعددة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية من خلال حصة التربية البدنية والرياضية ببعض ابتدائيات بلديتي - بسكرة- و - سطيف - ، قامت الباحثة بالاستناد على الدراسات السابقة التي اهتمت بقياس الذكاءات المتعددة و تطبيق الملاحظة بصفة عامة ، كما اطلعت الباحثة على الأدبيات التي تناولت موضوع الذكاءات المتعددة و الملاحظة ، حيث قامت خلال هذه الدراسة بتعديل شبكة الملاحظة المقترحة على مراحل وذلك بتحديد الذكاءات الأساسية لشبكة الملاحظة ، والتي تم توزيعها على المجالات السبعة: الذكاء الاجتماعي ، الشخصي، المنطقي الرياضي، اللغوي، المكاني ، الجسمي – حركي – الطبيعي ، حيث تمت صياغتها في ظل مؤشرات إجرائية .وطبقت على عينة أساسية مكونة من 133 تلميذ من الجنسين مقسمين على بعض الابتدائيات التابعة لمختلف المدارس بولايتي بسكرة و سطيف ، وقد أسفرت النتائج عن معاملات صدق وثبات مقبولة تجعل من شبكة الملاحظة الذكاءات المتعددة أداة تقويمية مقبولة خلال حصة التربية البدنية و الرياضية. ...................................................................................................................................................................... The current study aimed to propose an observation grid to detect some of the multiple intelligences among primary school students through the physical and sports education class in some municipal elementary schools - Biskra and Setif -. The researcher relied on the literature that dealt with the issue of multiple intelligences and observation. During this study, she modified the observation grid in stages by identifying the basic intelligences of observation grid, which were distributed on the seven domains: social, personal, logical-mathematical, linguistic, spatial, physical and kinesthetic. - Natural, which was formulated in procedural indicators. It was applied to a basic sample of 133 students of both sexes divided into some elementary schools belonging to the various educational districts in the wilayats of Biskra and Setif, The results revealed very acceptable validity and reliability coefficients that make the multiple intelligences observation grid an acceptable evaluation tool during the physical education sessionItem جودة التكوين الجامعي وعلاقتها بتقدير الذات لدى طلبة ميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية(2024) يوسف عبابسةمشكلة الدراسة: - هل توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين جودة التكوين الجامعي و تقدير الذات لدى طلبة السنة أولى ماستر بميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية؟ التساؤلات الجزئية: - ما مستوى جودة التكوين الجامعي من وجهة نظر طلبة السنة أولى ماستر بميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية؟ - هل توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين جودة برامج التكوين الجامعي وتقدير الذات لدى طلبة السنة أولى ماستر بميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية؟ - هل توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين جودة الكفاءة التدريسية للأستاذ الجامعي وتقدير الذات لدى طلبة السنة أولى ماستر بميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية؟ - هل توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين جودة الوسائل البيداغوجية والمنشآت الرياضية وتقدير الذات لدى طلبة السنة أولى ماستر بميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية؟ أهداف الدراسة: - معرفة مستوى جودة التكوين الجامعي من وجهة نظر طلبة السنة أولى ماستر بميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية. - معرفة طبيعة العلاقة بين جودة برامج التكوين الجامعي و تقدير الذات لدى طلبة السنة أولى ماستر بميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية. - معرفة طبيعة العلاقة بين جودة الكفاءة التدريسية للأستاذ الجامعي وتقدير الذات لدى طلبة السنة أولى ماستر بميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية. - معرفة طبيعة العلاقة بين جودة الوسائل البيداغوجية والمنشآت الرياضية و تقدير الذات لدى طلبة السنة أولى ماستر بميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية. منهج الدراسة: المنهج الوصفي الارتباطي مجتمع وعينة الدراسة: يتمثل مجتمع وعينة الدراسة الحالية في طلبة السنة أولى ماستر بأقسام ومعاهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بمختلف جامعات الشرق الجزائري وهي (سطيف2، باتنة2، أم البواقي، قسنطينة، سوق أهراس، تبسة) والبالغ عددهم 201 طالبا تم اختيارهم بطريقة عشوائية من مجتمع أصلي متكون من 421 طالب. أدوات الدراسة: قام الباحث بتطبيق أداتين في الدراسة الحالية هما: أ- مقياس جودة التكوين الجامعي بميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية: من تصميم الباحث وقد تم اعداده في صورته الأولية واخضاعه للتحكيم بالاستعانة على مجموعة من الأساتذة المختصين في ميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضة، بالإضافة للتحقق من خصائصه السيكو مترية بطرق مختلفة حيث أصبح المقياس في صورته النهائية يتكون من 40 بندا موزعين على ثلاثة أبعاد (جودة برامج التكوين الجامعي، جودة الكفاءة التدريسية للأستاذ الجامعي، جودة الوسائل البيداغوجية والمنشآت الرياضية). ب- مقياس تقدير الذات لدى الطالب الجامعي: أعده بروس آهير 1985 وقام الباحث مجذوب أحمد محمد أحمد قمر 2015 بتطويره وتعديله ليتماشى مع طبيعة البيئة العربية، حيث أصبح يتكون من 29 فقرة موزعة على ثلاثة أبعاد (تقدير الذات العائلي، تقدير الذات الجامعي، تقدير الذات الرفاقي). نتائج الدراسة: - مستوى جودة التكوين الجامعي مرتفع من وجهة نظر طلبة السنة أولى ماستر بميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية. - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين جودة برامج التكوين الجامعي و تقدير الذات لدى طلبة السنة أولى ماستر بميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية. - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين جودة الكفاءة التدريسية للأستاذ الجامعي و تقدير الذات لدى طلبة السنة أولى ماستر بميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية. - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين جودة الوسائل البيداغوجية والمنشآت الرياضية و تقدير الذات لدى طلبة السنة أولى ماستر بميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// the Problem of the study: - Is there a statistically significant relationship between the quality of university training and self-esteem among first-year master’s students in the field of science and technology of physical and sports activities? Partial questions: - What is the quality level of university training from the point of view of first-year master’s students in the field of science and technology of physical and sports activities? - Is there a statistically significant relationship between the quality of university training programs and the dimensions of self-esteem under study among first-year master’s students in the field of science and technology of physical and sports activities? - Is there a statistically significant relationship between the quality of the university professor’s teaching competence and the self-esteem of first-year master’s students in the field of science and technology of physical and sports activities? - Is there a statistically significant relationship between the quality of pedagogical methods and sports facilities and the dimensions of self-esteem under study among first-year master’s students in the field of science and technology of physical and sports activities? Objectives of the study: - Knowing the quality level of emerging projects from the point of view of first-year master’s students in the field of technical and mathematical sciences and technologies. - Knowing the nature of the relationship between the quality of university training programs and the dimensions of self-esteem under study among first-year master’s students in the field of science and technology of physical and sports activities. - Knowing the nature of the relationship between the quality of the university professor’s teaching competence and the dimensions of self-esteem under study among first-year master’s students in the field of science and technology of physical and sports activities. - Knowing the nature of the relationship between the quality of pedagogical methods, sports facilities, and the dimensions of self-esteem under study among first-year master’s students in the field of science and technology of physical and sports activities. Study method: the descriptive, correlative approach. Starting population and sample: visitors to the population and sample of the current study of first-year master’s students in the departments and institutes of science and technology of direct sports activities in the universities of eastern Algeria, namely (Setif 2, Batna 2, Oum El Bouaghi, Constantine, Souk Ahras, Tebessa), amounting to 201 students who were selected in a way from an original population consisting of 421 students. Study tools: Two tools were effective in the current study A - A measure of the quality of university training in the field of science and technology of physical activities and sports: Designed by the researcher, it was prepared in its initial form and subjected to arbitration with the help of a group of professors specialized in the field of science and technology of physical activities and sports, in addition to verifying its psychometric properties in various ways, as the measure became in I final form consisting of 40 items divided into three categories (quality of university training programs, quality of university professor’s teaching competence, quality of pedagogical methods and sports facilities). B- Self-esteem scale for university students: prepared by Bruce Aher in 1985 and developed and modified by researcher Majzoub Ahmed Mohamed Ahmed Qamar in 2015 to be in line with the nature of the Arab environment, as it now consists of 29 items distributed over three dimensions (family self-esteem, university self-esteem, self-esteem Al-Rafaqi). Results: - The level of quality of university training from the point of view of first-year master’s students in the field of science and technology of physical and sports activities. - There is a statistically significant correlation between the quality of university training programs and the dimensions of self-esteem under study among first-year master’s students in the field of science and technology of physical and sports activities. - There is a statistically significant correlation between the quality of the university professor’s teaching competence and the dimensions of self-esteem under study among first-year master’s students in the field of science and technology of physical and sports activities - There is a statistically significant correlation between the quality of pedagogical methods and sports facilities and the dimensions of self-esteem under study among first-year master’s students in the field of science and technology of physical and sports activities /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// la problèmatique de l’étude : - Existe-t-il une relation statistiquement significative entre la qualité de la formation universitaire et l’estime de soi chez les étudiants de première année de master dans le domaine des sciences et technologies des activités physiques et sportives ? Questions partielles : - Quel est le niveau de qualité de la formation universitaire du point de vue des étudiants de première année de master dans le domaine des sciences et technologies des activités physiques et sportives ? - Existe-t-il une relation statistiquement significative entre la qualité des programmes de formation universitaire et les dimensions de l’estime de soi étudiées chez les étudiants de première année de master dans le domaine des sciences et technologies des activités physiques et sportives ? - Existe-t-il une relation statistiquement significative entre la qualité de la compétence pédagogique du professeur des universités et les dimensions de l’estime de soi étudiées chez les étudiants de première année de master dans le domaine des sciences et technologies des activités physiques et sportives ? - Existe-t-il une relation statistiquement significative entre la qualité des méthodes pédagogiques et des installations sportives et les dimensions de l’estime de soi étudiées chez les étudiants de première année de master dans le domaine des sciences et technologies des activités physiques et sportives ? les objectifs de l’étude: - Connaître le niveau de qualité de la formation universitaire du point de vue des étudiants de première année de master dans le domaine des sciences et technologies des activités physiques et sportives. - Connaître la nature de la relation entre la qualité des programmes de formation universitaire et les dimensions de l'estime de soi étudiées chez les étudiants de première année de master dans le domaine des sciences et technologies des activités physiques et sportives. - Connaître la nature de la relation entre la qualité de la compétence pédagogique du professeur universitaire et les dimensions de l’estime de soi étudiées chez les étudiants de première année de master dans le domaine des sciences et technologies des activités physiques et sportives. - Connaître la nature de la relation entre la qualité des méthodes pédagogiques, des installations sportives et les dimensions de l'estime de soi étudiées chez les étudiants de première année de master dans le domaine des sciences et technologies des activités physiques et sportives. Méthodologie de d'étude : approche corrélative descriptive. Population et échantillon de l'étude : La population et l'échantillon de la présente étude sont des étudiants de première année de master dans les départements et instituts des sciences et technologies des activités physiques et sportives des universités de l'Est Algérien à savoir (Sétif 2, Batna 2, Oum El Bouaghi, Constantine, Souk Ahras, Tébessa), soit 201 étudiants sélectionnés au hasard parmi une population originale composée de 421 étudiants. Qutils d'étude : Le chercheur a appliqué deux outils dans la présente étude : A- L'échelle de qualité pour les débutants dans le domaine de la science et technologie du sport et des activités sportives : Conçue par le chercheur et elle a été préparée dans sa forme initiale et soumise à Al-Hakim avec l'aide d'un groupe de professeurs spécialisés dans le domaine de la science et de la technologie du sport et des activités sportives, outre ses propriétés psychométriques de diverses manières, de sorte que l'échelle dans sa forme est composée de 40 répartiteurs. Un item sur trois dimensions (qualité des programmes de formation universitaire, qualité de la compétence pédagogique du professeur d’université, qualité des équipements pédagogiques et sportifs). B- Échelle d'estime de soi pour les étudiants universitaires : préparée par Bruce Aher en 1985 et développée et modifiée par le chercheur Majzoub Ahmed Mohamed Ahmed Qamar en 2015 pour être en adéquation avec la nature de l'environnement arabe, puisqu'elle est désormais composée de 29 items répartis sur trois dimensions (estime de soi familiale, estime de soi universitaire, estime de soi amitie). Résultats de l’étude: - Le niveau de qualité de la formation universitaire est élevé du point de vue des étudiants de première année de master dans le domaine des sciences et technologies des activités physiques et sportives. - Il existe une corrélation statistiquement significative entre la qualité des programmes de formation universitaire et les dimensions de l’estime de soi étudiées chez les étudiants de première année de master dans le domaine des sciences et technologies des activités physiques et sportives. - Il existe une corrélation statistiquement significative entre la qualité de la compétence pédagogique du professeur d’université et les dimensions de l’estime de soi étudiées chez les étudiants de première année de master dans le domaine des sciences et technologies des activités physiques et sportives. - Il existe une corrélation statistiquement significative entre la qualité des méthodes pédagogiques et des installations sportives et les dimensions de l’estime de soi étudiées chez les étudiants de première année de master dans le domaine des sciences et technologies des activités physiques et sportives.Item دراسة تحليلة نقدية لبرامج التكوين الجامعي على مستوى ميدان علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية(2023) هنوس عمادهدفت الدراسة الحالية لمعرفة مدى استجابة برامج التكوين الجامعي في ميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية لمتطلبات معاهد وأقسام علوم الرياضة من وجهة نظر الاساتذة في ظل جودة التعليم، وانطلقت من سؤال عام مفاده: هل تستجيب برامج التكوين الجامعي في ميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية لمتطلبات معاهد علوم الرياضة من وجهة نظر الاساتذة في ظل جودة التعليم. وللإجابة عن التساؤل اخترنا عينة قوامها 360 أستاذ من أصل 11 جامعة تابعة للندوة الجهوية لجامعات الشرق، وقد تم اختيارها بطريقة المسح الشامل، واعتمدنا على المنهج الوصفي، وقد تم بناء استبانة كأداة لجمع البيانات، واعتمدنا في المعالجة الاحصائية على برنامج spss 24 لنتوصل من خلال هذه الدراسة الى: تخصص التدريب الرياضي يحوز على اهتمام أكبر في انتقاء مقاييس التخصص دون غيره من التخصصات في مرحلة الليسانس. برامج ميدان علوم وتقنيات الأنشطة البدنية والرياضية تهدف إلى تكوين طلبة لهم رصيد معرفي مشترك، في حين مقاييس التخصص لا يتجاوز محتواها 21% وهي أكبر نسبة لتخصص التحضير النفسي الرياضي في مرحلة الماستر. إن متطلبات واحتياجات وضع برامج التكوين في ميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية لا تختلف حسب أهميتها بميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية لكن بدرجات حيث يأتي التدريس بالمرتبة الاولى يليه الاشراف في المرتبة الثانية ثم المرافقة وأخيرا التقويم. إن برامج التكوين تساهم في تنمية كفاءات أعضاء هيئة التدريس. إن برامج التكوين تساهم في تنمية كفاءات الطلبة. لا يوجد تنسيق فعلي بين المقاييس النظرية والتطبيقية ما أثر إلى حد ما سلبا على مخرجات ميدان علوم وتقنيات الأنشطة البدنية والرياضية. المنشآت الرياضية غير كافية وتعاني من نقص العتاد وطبيعتها لا تتوافق وغايات الميدان ما يؤثر على برامج التكوين ومخرجات معاهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية. تغطي برامج التكوين الحالية احتياجات ميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بدرجة ضعيفة. تستجيب برامج التكوين الجامعي للتطور التكنولوجي بدرجة ضعيفة. لا يوجد اختلاف في إجابات الأساتذة حول برامج التكوين الجامعي في ميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية من وجهة نظرهم تعزى لمتغير الدرجة العلمية والخبرة المهنية. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// The current study aimed to find out the extent to which university training programs in the field of science and technology of physical and sports activities respond to the requirements of institutes of sports sciences from the point of view of teachers in light of the quality of education; And it started from a general question: Do university training programs in the field of science and technology of physical and sports activities respond to the requirements of sports science institutes from the point of view of teachers in light of the quality of education? To answer the question, we chose a sample of 360 professors out of 11 universities belonging to the regional symposium of Eastern universities, and they were selected using a comprehensive survey method, and we relied on the descriptive approach, and a questionnaire was built as a data collection tool, and we relied on statistical treatment on spss 24 to reach through this study to: The specialty of sports training has more interest in selecting than others majors at the bachelor's level. Programs in the field of science and technology of physical and sports activities aim to form students with a common knowledge balance, while the specialization standards do not exceed 21%, which is the largest percentage for the specialization of psychological and sports preparation at the master’s level The requirements and needs of developing training programs in the field of science and technology of physical and sports activities do not differ according to their importance in the field of science and technology of physical and sports activities, but with degrees, where teaching comes in the first place, followed by supervision in the second place, then accompaniment and finally evaluation. The training programs contribute to the development of the competencies of faculty members. Training programs contribute to the development of students' competencies. There is no actual coordination between theoretical and applied standards, which to some extent negatively affected the outputs of the field of science and techniques of physical and sports activities Sports facilities are insufficient and suffer from equipment, and their nature does not correspond to the objectives of the field, which affects the training programs and the outputs of the institutes of science and technology of physical and sports activities. The current training programs cover the needs of the sciences and techniques of physical and sports activities to a weak degree. University training programs respond to the technological development and knowledge explosion with a weak degree. There are no statistically significant differences in the answers of professors about university training programs in the field of science and techniques of physical and sports activities from their point of view due to the variable of academic degree and professional experience.Item دور ممارسة الأنشطة الرياضية الترويحية في زيادة الدافعية الرياضية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة(2022) نظور, عيسىهدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور الأنشطة الرياضية الترويحية في زيادة أبعاد الدافعية الرياضية (الحافز، الهادفية الرياضية، المسؤولية الرياضية، القيادة الرياضية، الثقة بالنفس، الانفعالية) لتلاميذ المرحلة المتوسطة ، حيث أجريت الدراسة على عينة عشوائية شملت (300 فرد) من ممارسي الأنشطة الرياضية الترويحية، كما تم استخدام المنهج الوصفي من خلال توزيع استمارات استبيان على أفراد العينة، وتم الاعتماد على النسب المئوية (%) و التكرارات والمتوسطات الحسابية والانحراف المعياري واختبار test، كوسائل إحصائية لتحليل نتائج الدراسة. وفي الأخير أسفرت نتائج الدراسة عن صحة الفرضيات المقترحة وكشف تعن الدور الحقيقي والانعكاس الإيجابي للأنشطة الرياضية الترويحية في زيادة أبعاد الدافعية الرياضية لأفراد عينتنا، وعليه أوصى الباحث بالاهتمام أكثر بالأنشطة الرياضية الترويحية وتخصيص وقت كافي لممارستها، غرس الثقافة الرياضية في أوساط هذه الطبقة الخاصة والحساسة من المجتمع(فئة المراهقين)، كذلك إقامة منافسات رياضية بين هذه الفئة. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////This study aims at knowing the role of the recreational sport activities in increasing the sport motivation (incentive, sport purposefulness, sportive responsibility, sportive leadership, self-confidence, and emotionality) of the middle education pupils. The study was conducted on a random sample of 300 individuals who do the recreational sport activities. We used the descriptive method through distributing questionnaires. Percentages, arithmetic means, standard deviations, and T.test were used as statistical tools to analyze the results. Findings confirm the suggested hypotheses and revealed the real role and the positive reflection of the recreational sport activities in increasing the sport purposefulness of the individuals of the sample. The author recommends giving more attention to the recreational sport activities through devoting more time, spreading the sport culture amid this sensitive category (adolescents), and organizing sport competitions between them.Item فاعلية برنامج مقترح في التربية الحركية في تنمية الادراك الحسي حركي لدى أطفال الروضة بولاية سطيف(2023) مرقصي, أمنةهدفت الدراسة الحالية الى التعرف على فاعلية برنامج مقترح في التربية الحركية في تنمية الادراك الحسي حركي لدى أطفال الروضة بولاية سطيف، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدت الباحثة على المنهج التجريبي لملائمته لطبيعة الموضوع مستخدمة بذلك تصميم المجموعتين المتكافئتين (الضابطة والتجريبية) ذات الاختبارين القبلي والبعدي. وأجريت الدراسة الحالية على ثلاث روضات وقع اختيارهم بشكل مقصود، وتم اختيار عينة الدراسة من كل روضة بطريقة عشوائية، حيث تم أخذ عينة مكونة من 40 طفل فئة (4 – 5) سنوات من كل روضة (20 مجموعة ضابطة و20 مجموعة تجريبية)، وتمثلت العينة الكلية للدراسة الأساسية في (120) طفلا من أصل 165 طفل بنسبة مؤوية قدرت ب 73%. واستخدمت الباحثة اختبار دايتون للإدراك الحسي حركي ومجموعة من الوحدات التعليمية شملت (27) وحدة تعليمية تم بنائها اعتمادا على عدد من الألعاب والقصص الحركية. وتم معالجة البيانات باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss)، توصلت الباحثة الى النتائج التالية: 1. للبرنامج المقترح فاعلية في تنمية الإدراك الحسي حركي لدى أطفال الروضة. 2. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية على اختبار الإدراك الحسي حركي في القياسين القبلي والبعدي ولصالح القياس البعدي. 3. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة الضابطة على اختبار الإدراك الحسي حركي في القياسين القبلي والبعدي. 4. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية على اختبار الإدراك الحسي حركي ومتوسطات درجات المجموعة الضابطة بعد تطبيق البرنامج المقترح ولصالح المجموعة التجريبية. الكلمات المفتاحية: البرنامج المقترح، التربية الحركية، برنامج التربية الحركية، الادراك الحس حركي، رياض الأطفال. ..................................................................................................................................................................... The current study aimed to identify the effectiveness of a proposed program in movement education in developing kinesthetic perception among kindergarten children in Setif town. The current study was conducted on three kindergartens that were deliberately chosen, and the study sample was chosen from each kindergarten in a random manner, where a sample of 40 children (4-5 years) was taken from each kindergarten (20 control groups and 20 experimental groups), the total sample for the basic study was (120) children out of 165 children, with a percentage rate of 73%. The researcher used the Dayton test for kinesthetic perception and a set of educational units that included (27) educational units that were built based on a number of kinetic games and stories. The data was processed using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program, the researcher reached the following results: 1. The proposed program is effective in developing the kinesthetic perception of kindergarten children. 2. There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group members on the perceptual-motor test in the pre and post measurements in favor of the post measurement. 3. There are statistically significant differences between the mean scores of the control group members on the perceptual-motor test in the pre and post measurements. 4. There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group on the kinesthetic perception test and the mean scores of the control group after applying the proposed program in favor of the experimental group.Item " فعالية بطاقة ملاحظة مقترحة في الكشف عن الإنحناء الجانبي للعمود الفقري لدى تلاميذ الطور المتوسط(2024) رزاقي حمزةهدفت هذه الدراسة إلى تحري فعالية بطاقة ملاحظة مصممة تم اقتراحها للكشف عن الانحناء الجانبي للعمود الفقري لدى تلاميذ الطور المتوسط ببعض المتوسطات التربوية في بلدية العلمة _بولاية سطيف_، حيث تم اعتماد المنهج الوصفي المسحي الذي يتخلله كل من المنهج الوصفي المقارن ومنهج دراسة الحالة، على عينة قوامها 03 أساتذة في مادة التربية البدنية والرياضية يقابلهم 22 تلميذة من نفس الطور، بالإضافة لعينة طبقت عليها الدراسة المسحية قوامها 281 تلميذ(ة) منهم 166 أنثى بنسبة 59.1%، كما اعتمد الباحث كل من اختبار شاشة القوام وقياس الطول والوزن واختبار "الإنثناء الأمامي لأدم" ضمن بطاقة الملاحظة التي تم تصميمها، مع الإستعانة ببرنامج الـSPSS نسخة 22 لمعالجة بيانات الفرضيات الفرعية التالية: - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في معاينة أساتذة التربية البدنية والرياضية لفعالية بطاقة الملاحظة المقترحة في الكشف عن الإنحناء الجانبي للعمود الفقري لدى تلاميذ الطور المتوسط. - هناك بروز لظاهرة الإنحناء الجانبي للعمود الفقري بين تلاميذ الطور المتوسط في بعض المتوسطات ببلدية العلمة إستنادا على بطاقة الملاحظة المقترحة. حيث خلصت نتائج هذه الدراسة إلى: - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في معاينة أساتذة التربية البدنية والرياضية لفعالية بطاقة الملاحظة المقترحة في الكشف عن الإنحناء الجانبي للعمود الفقري لدى تلاميذ الطور المتوسط. - بطاقة الملاحظة أثبتت نتائج قوية وإيجابية في كل من معاملات الصدق والثبات ونتائج المقارنة بين الأساتذة الملاحظين. - أبرزت بطاقة الملاحظة إتجاها عاما لمدى بروز الانحناء الجانبي للعمود الفقري لدى التلاميذ بتقدير "طبيعي" مع نسبة 60.79% للجانب الأيمن، ونسبة 62.44% للجانب الأيسر. - أبرزت بطاقة الملاحظة عن وجود انحناء جانبي أيمن بدرجة طفيفة نسبته 19.44% وانحناء جانبي أيسر بدرجة متوسطة نسبته 18.11%، في اختلاف النسب في الدرجات الأخرى. ///////////////////////////////////////////////////////////// This study aimed to investigate the effectiveness of a proposed observation card in detecting lateral curvature of the spine among middle school students in selected educational institutions in El Eulma Municipality, Sétif Province. The research adopted a descriptive survey methodology, including comparative descriptive and case study methods. The sample consisted of 03 physical education teachers and 22 students from the same educational level. Additionally, a sample of 281 students (166 females, 59.1%) was surveyed. The researcher utilized body screening, height and weight measurements, and "Adams Forward Bend Test" within the designed observation card, along with SPSS version 22 for data analysis. Sub-Hypotheses: 1. There are no statistically significant differences among physical education teachers in assessing the effectiveness of the proposed observation card in detecting lateral curvature of the spine among middle school students. 2. The phenomenon of lateral curvature of the spine is prevalent among middle school students in selected educational institutions in El Eulma Municipality based on the proposed observation card. Results: 1. There are no statistically significant differences among physical education teachers in assessing the effectiveness of the proposed observation card in detecting lateral curvature of the spine among middle school students. 2. The observation card demonstrated strong and positive results in terms of validity, reliability, and comparison among observing teachers. 3. The observation card indicated a general tendency towards the occurrence of lateral curvature of the spine among students with an estimated "normal" estimation of 60.79% for the right side and 62.44% for the left side. 4. The observation card revealed a slight right-sided scoliosis at a rate of 19.44% and a moderate left-sided scoliosis at a rate of 18.11%, with variations in the degrees of curvature. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Cette étude visait à étudier l'efficacité d'une carte d'observation proposée pour détecter la courbure latérale de la colonne vertébrale chez les élèves du collège dans des établissements éducatifs sélectionnés de la municipalité d'El Eulma, dans la province de Sétif. La recherche a adopté une méthodologie d'enquête descriptive, comprenant des méthodes descriptives comparatives et des études de cas. L'échantillon se composait de 03 professeurs d'éducation physique et de 22 élèves du même niveau éducatif. De plus, un échantillon de 281 élèves (166 filles, soit 59,1 %) a été interrogé. Le chercheur a utilisé le dépistage corporel, les mesures de la taille et du poids, et le "test de flexion avant d'Adams" au sein de la carte d'observation conçue, avec le logiciel SPSS version 22 pour l'analyse des données. Sous-Hypothèses : 1. Il n'y a pas de différences statistiquement significatives entre les enseignants d'éducation physique dans l'évaluation de l'efficacité de la carte d'observation proposée pour détecter la courbure latérale de la colonne vertébrale chez les élèves du collège. 2. Le phénomène de la courbure latérale de la colonne vertébrale est courant chez les élèves du collège dans des établissements éducatifs sélectionnés de la municipalité d'El Eulma, selon la carte d'observation proposée. Résultats : 1. Il n'y a pas de différences statistiquement significatives entre les enseignants d'éducation physique dans l'évaluation de l'efficacité de la carte d'observation proposée pour détecter la courbure latérale de la colonne vertébrale chez les élèves du collège. 2. La carte d'observation a montré des résultats solides et positifs en termes de validité, de fiabilité et de comparaison entre les enseignants observateurs. 3. La carte d'observation a indiqué une tendance générale à l'apparition de la courbure latérale de la colonne vertébrale chez les élèves, avec une estimation "normale" de 60,79 % pour le côté droit et de 62,44 % pour le côté gauche. 4. La carte d'observation a révélé une scoliose légère du côté droit à un taux de 19,44% et une scoliose modérée du côté gauche à un taux de 18.11% avec des variations dans les degrés de courbure.Item مكانة ودور التربية العلمية في تكوين أساتذة التربية البدنية والرياضية(2022) بن حفاف, يحيتهدف هذه الدراسة إلى معرفة دور ومكانة التربية العملية في تحسين مستوى الكفايات التدريسية (الكفاية المعرفية ،الكفاية الادائية ، الكفاية الوجدانية، الكفاية الانتاجية) لدى طلبة قسم علوم وتقنيات الأنشطة البدنية والرياضية بجامعة محمد لمين دباغين سطيف 2،واستخدم الباحث المنهج الوصفي كونه انسب المناهج العلمية للوصول الى تحقيق اهداف الدراسة ، ولجمع البيانات حول هذا الموضوع تم توزيع الاستبيان على عينة متمثلة في في طلبة السنة الثانية ماستر (تخصص نشاط بدني رياضي تربوي) وتم اختيار عينة الطلبة بطريقة عشوائية بسيطة تمثلت في 70 طالب ، اما عن الشق الثاني المتمثل في أساتذة التربية البدنية والرياضية لتعليم الثانوي(المتعاونين) ، تم اختيار عينة الأساتذة المتعاونين بطريقة قصدية تمثلت في 30 استاذ متعاون ،وخلص الباحث ان التربية العملية لها مكانة ودور ايجابي في تحسين مستوى الكفايات التدريسية لدى طلبة قسم النشاطات البدنية والرياضية بجامعة سطيف 2 من وجهة نظر الطلبة ومن جهة نظر الأساتذة المتعاونين. ...................................................................................................................................... This study aims to know the role and status of practical education in improving the level of teaching competencies (cognitive sufficiency, performance sufficiency, emotional sufficiency, productive sufficiency) among students of the Department of Science and Techniques of Physical and Sports Activities at the University of Mohamed Lamine Dabbaghen Setif 2. The researcher used the descriptive approach as it is the most appropriate scientific method In order to achieve the objectives of the study, and to collect data on this subject, the questionnaire was distributed to a sample of all students of the second year of the Master (specializing in physical activity, sports and education). Physical and Sports Education for Secondary Education (cooperators), a sample of cooperating professors was selected in an intentional way, represented by 30 cooperating professors. point of view Collaborating professors.