Thèses Doctorat
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Thèses Doctorat by Author "هنوس عماد"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item دراسة تحليلة نقدية لبرامج التكوين الجامعي على مستوى ميدان علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية(2023) هنوس عمادهدفت الدراسة الحالية لمعرفة مدى استجابة برامج التكوين الجامعي في ميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية لمتطلبات معاهد وأقسام علوم الرياضة من وجهة نظر الاساتذة في ظل جودة التعليم، وانطلقت من سؤال عام مفاده: هل تستجيب برامج التكوين الجامعي في ميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية لمتطلبات معاهد علوم الرياضة من وجهة نظر الاساتذة في ظل جودة التعليم. وللإجابة عن التساؤل اخترنا عينة قوامها 360 أستاذ من أصل 11 جامعة تابعة للندوة الجهوية لجامعات الشرق، وقد تم اختيارها بطريقة المسح الشامل، واعتمدنا على المنهج الوصفي، وقد تم بناء استبانة كأداة لجمع البيانات، واعتمدنا في المعالجة الاحصائية على برنامج spss 24 لنتوصل من خلال هذه الدراسة الى: تخصص التدريب الرياضي يحوز على اهتمام أكبر في انتقاء مقاييس التخصص دون غيره من التخصصات في مرحلة الليسانس. برامج ميدان علوم وتقنيات الأنشطة البدنية والرياضية تهدف إلى تكوين طلبة لهم رصيد معرفي مشترك، في حين مقاييس التخصص لا يتجاوز محتواها 21% وهي أكبر نسبة لتخصص التحضير النفسي الرياضي في مرحلة الماستر. إن متطلبات واحتياجات وضع برامج التكوين في ميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية لا تختلف حسب أهميتها بميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية لكن بدرجات حيث يأتي التدريس بالمرتبة الاولى يليه الاشراف في المرتبة الثانية ثم المرافقة وأخيرا التقويم. إن برامج التكوين تساهم في تنمية كفاءات أعضاء هيئة التدريس. إن برامج التكوين تساهم في تنمية كفاءات الطلبة. لا يوجد تنسيق فعلي بين المقاييس النظرية والتطبيقية ما أثر إلى حد ما سلبا على مخرجات ميدان علوم وتقنيات الأنشطة البدنية والرياضية. المنشآت الرياضية غير كافية وتعاني من نقص العتاد وطبيعتها لا تتوافق وغايات الميدان ما يؤثر على برامج التكوين ومخرجات معاهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية. تغطي برامج التكوين الحالية احتياجات ميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بدرجة ضعيفة. تستجيب برامج التكوين الجامعي للتطور التكنولوجي بدرجة ضعيفة. لا يوجد اختلاف في إجابات الأساتذة حول برامج التكوين الجامعي في ميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية من وجهة نظرهم تعزى لمتغير الدرجة العلمية والخبرة المهنية. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// The current study aimed to find out the extent to which university training programs in the field of science and technology of physical and sports activities respond to the requirements of institutes of sports sciences from the point of view of teachers in light of the quality of education; And it started from a general question: Do university training programs in the field of science and technology of physical and sports activities respond to the requirements of sports science institutes from the point of view of teachers in light of the quality of education? To answer the question, we chose a sample of 360 professors out of 11 universities belonging to the regional symposium of Eastern universities, and they were selected using a comprehensive survey method, and we relied on the descriptive approach, and a questionnaire was built as a data collection tool, and we relied on statistical treatment on spss 24 to reach through this study to: The specialty of sports training has more interest in selecting than others majors at the bachelor's level. Programs in the field of science and technology of physical and sports activities aim to form students with a common knowledge balance, while the specialization standards do not exceed 21%, which is the largest percentage for the specialization of psychological and sports preparation at the master’s level The requirements and needs of developing training programs in the field of science and technology of physical and sports activities do not differ according to their importance in the field of science and technology of physical and sports activities, but with degrees, where teaching comes in the first place, followed by supervision in the second place, then accompaniment and finally evaluation. The training programs contribute to the development of the competencies of faculty members. Training programs contribute to the development of students' competencies. There is no actual coordination between theoretical and applied standards, which to some extent negatively affected the outputs of the field of science and techniques of physical and sports activities Sports facilities are insufficient and suffer from equipment, and their nature does not correspond to the objectives of the field, which affects the training programs and the outputs of the institutes of science and technology of physical and sports activities. The current training programs cover the needs of the sciences and techniques of physical and sports activities to a weak degree. University training programs respond to the technological development and knowledge explosion with a weak degree. There are no statistically significant differences in the answers of professors about university training programs in the field of science and techniques of physical and sports activities from their point of view due to the variable of academic degree and professional experience.