Vol 18 N°1
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Vol 18 N°1 by Title
Now showing 1 - 20 of 26
Results Per Page
Sort Options
Item Algerian Higher Education Instructors’ Perceptions towards Incorporating Global Citizenship Education in ELT Courses(2021) khaldi, ZeynebThis study investigates Algerian EFL university instructors’ attitudes towards incorporating Global Citizenship Education (GCE) into ELT courses. The data were collected using a semi-structured interview from 15 university teachers working the academic year 2018-2019. Opinions were taken regarding how instructors described GCE, their responsibilities, the way of practicing GCE, and the challenges faced while doing so. Findings revealed that participants mostly focused on the “value” dimension of GC such as sensitivity. The instructors deemed their roles as guides and mediators. While most of them stated they did not involve techniques in their courses, addressing global issues was conducted by few to promote GC. Consequently, it was concluded that ELT instructors have insufficient levels of knowledge and skills related with GCE.///////////////////////////////////////////////////////////////////Cette étude examine les attitudes des enseignants universitaires algériens vis-à-vis de l’intégration de l’éducation à la citoyenneté mondiale dans les cours d’anglais. Les données ont été collectées suite à un entretien semi-structuré avec 15 enseignants (A.U. 2018-2019). Des avis sont exprimés sur leur conception de la citoyenneté mondiale, sur leurs pratiques, sur les défis rencontrés et les responsabilités dont ils se sont sentis investis.Selon les résultats, les enseignants se concentraient sur ‘‘le sens des valeurs’’ de la citoyenneté telle la ‘‘conscience’’. Par ailleurs, ils se considéraient comme guides ou médiateurs, même si, majoritairement, ils ne s’y étaient pas consacrés. Seuls quelques-uns parmi ont essayé de promouvoir la citoyenneté mondiale. Conclusion : les enseignants d’anglais n’auraient pas des niveaux de connaissances et de compétence suffisants pour la promotion de la citoyenneté mondiale.//////////////////////////////////////////////////////////////////تستقصي هذه الدراسة مواقف أساتذة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL) في الجامعة الجزائرية نحو دمج تعليم المواطنة العالمية GCE)) في أقسام اللغة الانجليزية. تم جمع البيانات باستخدام مقابلة شبه منظمة من 15 أستاذا جامعيًا عاملين في العام الدراسي 2018-2019. تم أخذ الآراء حول كيفية وصف الأساتذة للمواطنة العالمية، ومسؤولياتهم، وطريقة ممارستها في أقسامهم، والتحديات التي تواجههم أثناء القيام بذلك. كشفت النتائج أن المشاركين ركزوا في الغالب على بعد "القيم" لـ لمواطنة العالمية مثل الحساسية. اعتبر الأساتذة أدوارهم كمرشدين ووسطاء. في حين صرح معظمهم أنهم لم يستعملوا أي تقنيات في أقسامهم، إلا أن معالجة المشكلات العالمية أجريت من طرف الأقلية للترويج لـمواطنة العالمية. وبالتالي، نستنتج أن أساتذة الانجليزية لا يتمتعون بمستويات كافية من المعرفة والمهارات المتعلقة بـالمواطنة العالمية.Item Atheism in Emily Dickinson Selected Poems(2021) Nouari, WafaIn brief, this paper aims to show the seriousness of Dickinson as a poetess and her thoughtful mood a woman to deal with such important issue as divinity and the existence of God. When her peers were busy with their families and social life she had been reading and writing about what was restricted and hardly dicussed in such conservative community a hers. Throughout philosophical approach we are going to analyze certain selective representative poems to show how could she pave the way for existentialist pessimist responses against the world and state major principals of Theater of the Absurd based of meaningless of life.////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////Cet article vise à montrer le sérieux de Dickinson en tant que poétesse et son humeur réfléchie en tant que femme pour traiter d'un problème aussi important que la divinité et l'existence de Dieu. Quand ses pairs étaient occupés de leur famille et de leur vie sociale, elle lisait et écrivait sur ce qui était restreint et peu discuté dans une communauté aussi conservatrice. Tout au long de notre approche philosophique, nous allons analyser certains poèmes représentatifs sélectifs afin de montrer comment elle pourrait ouvrir la voie à des réponses pessimistes existentialistes contre le monde et aux principes majeurs du Théâtre de l’Absurde fondés sur le non-sens de la vie./////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////باختصار، تهدف هذه الورقة إلى إظهار مدى جدية ديكنسون كشاعرة ومزاجها كامرأة في التعامل مع قضية مهمة مثل الألوهية ووجود الله. عندما كان أقرانها مشغولين بعائلاتهم وحياتهم الاجتماعية، كانت تتابع القراءة والكتابة حول ما كان مقيدًا ونادراً في مجتمع المحافظين. هذا وسنقوم طوال المقاربة الفلسفية، بتحليل بعض القصائد التمثيلية الانتقائية لإظهار كيف يمكن أن تمهد الطريق للنظريات والوجودية التشاؤمية ضد العالم ورواد مسرح العبثية القائم على معنى الحياة اللامحدد.Item Est-il temps pour une Cour internationale des conflits : Un œil sur les différends liés au Droit de la Mer ?(2021) Guermache, KatyaLe système judiciaire international a connu depuis une vingtaine d’années une multiplication des juridictions internationales, spécialement en Droit de la mer, sujet de notre étude. Le Droit de la mer a vu naitre un Tribunal international du Droit de la mer et des Tribunaux d’arbitrage (général et spécial), sans pour autant éliminer les juridictions internationales traditionnelles telles que la Cour internationale de justice et la Cour permanente d’arbitrage. La multiplication des juridictions internationales en Droit de la mer est due à diverses raisons, en l’occurrence la volonté des États, la nature des différends liés au Droit de la mer et la diversité de ses sources, spécialement les sources conventionnelles. Cette multiplication offre, d’un côté, un choix immense de moyens de résolution des différends et pose, d’un autre côté un problème de conflit de compétence et de jugements contradictoires, problème auquel le Droit international en général et le Droit de la mer, plus spécialement, doivent faire face et d’où se pose la question de la nécessité d’une Cour internationale des conflits./////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////The international legal system has known, for about twenty years, a multiplication of the international jurisdictions, especially in the Law of the sea that is the subject of our study. The Law of the sea witnessed a birth of an International tribunal for that end, in addition to Arbitral Tribunals (general and special arbitration), without eliminating the traditional international jurisdictions such as the International Court of Justice and the Permanent Court of Arbitration. The multiplication of the international jurisdictions in the Law of the sea is due to varied reasons, such as the will of the countries, the nature of disputes related to the Law of the sea and the diversity of its sources, especially the conventional sources. This multiplication offers not only an immense choice of means of resolution, but, also, poses a problem of conflict of competence and contradictory judgments, a problem that International Law, in general, and the Law of the sea, in particular, must face. The question of the need for an International Court of the Conflicts arises then.//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////عرف التنظيم القضائي الدولي منذ حوالي عشرين سنة تعددا في المحاكم الدولية خاصة في: مجال قانون البحار؛ موضوع دراستنا، إذ شهد القانون الدولي للبحار؛ ميلاد المحكمة الدولية لقانون البحار، ومحاكم التحكيم (العام و/الخاص)، إلى جانب المحاكم التقليدية كمحكمة العدل الدولية، والمحكمة الدائمة للتحكيم. إن تعدد المحاكم الدولية في مجال قانون البحار ناتج عن أسباب عدة منها: رغبة الدول في إنشاء محاكم جديدة، طبيعة منازعات قانون البحار وتعدد مصادره-خاصة-الاتفاقية منها، وإن هذا التعدد -وإن كان من جهة-يمنح خيارا واسعا لوسائل التسوية إلا أنه -من جانب ثان-يطرح مسألة تنازع الاختصاص، وتناقض الأحكام بين هذه المحاكم، وهي ظاهرة يتعين على القانون الدولي عموما، والقانون الدولي للبحار-خصوصا-مواجهتها، ومن ثم تطرح مسألة مدى الحاجة لمحكمة تنازع دولية.Item Formulaic Sequences Difficulties in Affecting Communicative Competence: The Case of Master One EFL Learners in Biskra(2021) Raihana Fourar, Ahmed Chaouki HoadjliThe present study aimes to pinpoint one of the encountered difficulties by Master one students at the Section of English in the foreign language Department in Biskra University where in only one group was taken as a sample. In addition, it seeks to evaluate its effect on learners’ communicative competence, mainly on the oral and written levels. this study is a qualitative research approach and a case study design. With regard to the research tools, a semi-structured classroom observation and document analysis were employed respectively. The findings revealed that semantic opaqueness stands as a major difficulty to EFL learners as they showed a poor level when dealing with formulaic sequences that hold a non-literal meaning even though they were directly and explicitly instructed in the assigned area. Moreover, the effect of this difficulty was negatively reflected on EFL learners’ communicative competence./////////////////////////////////////////////////////////////////////////////La présente étude vise à identifier l'une des difficultés rencontrées par les étudiants de Master 1 d’anglais de l'Université de Biskra (un seul groupe a été pris comme échantillon) : l'opacité sémantique L’étude cherche à évaluer son effet sur la compétence communicative des apprenants, à l’oral et à l’écrit. Pour mener à bien cette étude, la méthode qualitative est adoptée et un plan d'étude de cas est établi. En ce qui concerne les outils de collecte de données, une observation en classe semi-structurée et une analyse de documents sont respectivement effectuées. Les résultats ont révélé que l'opacité sémantique représente une difficulté majeure pour les apprenants car ils ont montré un niveau insatisfaisant en traitant les expressions non littéralement chargées. De plus, l'effet de cette difficulté s'est répercuté négativement sur la compétence communicative des apprenants EFL.///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد إحدى الصعوبات التي يواجهها طلاب ماستر في قسم اللغة الإنجليزية بجامعة بسكرة حيث تم أخذ مجموعة واحدة فقط كعينة. بالإضافة إلى ذلك، سعى هذا البحث إلى تقييم تأثير هذه الصعوبة على الكفاءة التواصلية للمتعلمين، ولا سيما على المستوى الشفوي والكتابي. لإجراء هذه الدراسة، تم اعتماد نهج بحث نوعي، واستخدام تصميم دراسة الحالة. فيما يتعلق بالوسائل البحثيّة، تم إدراج الملاحظة وتحليل المستندات على التوالي. كشفت النتائج أن الغموض الدلالي يمثل صعوبة كبيرة أمام متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لأنهم أظهروا مستوى ضعيفًا عند التعامل مع الصيغ النمطية التسلسلية التي تحمل معنى غير حرفي على الرغم من أنهم تلقوا تعليمات مباشرة في مجال الدراسة. علاوة على ذلك، انعكس تأثير هذه الصعوبة سلبًا على الكفاءة التواصلية لمتعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية.Item L’Image de la femme orientale dans Léon l’Africain d’Amin Maalouf : entre mémoire, politique, religion et… vengeance !(2021) Semaane, Djellal EddineLa présente contribution se propose d’étudier le tout premier roman de l’écrivain franco-libanais Amin Maalouf, Léon l’Africain (1986), tout en tâchant d’y voir comment la femme orientale, en particulier la musulmane, est représentée et comment elle est vue par un écrivain oriental, de religion chrétienne, d’une culture et d’une éducation très marquées par les valeurs occidentales. Une approche descriptive du roman ainsi qu’un recours aux outils de l’imagologie nous ont permis de constater l’objectivité avec laquelle Amin Maalouf a abordé le thème de la femme, notamment dans son lien avec la mémoire de la société, son rôle dans la politique ainsi que ses rapports à la religion à travers la question du voile. Une constante revient dans toutes ces relations : la vengeance. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////The present contribution aims to study the first novel written by the French-Lebanese writer Amin Maalouf, Léon l’Africain (1986), by trying to see how the oriental woman, in particular the Muslim one, is represented and how she is seen by a Christian oriental writer, known for his marked influence by Western culture and education. The use of a descriptive approach as well as the tools of imagology enables us to note the objectivity with which Amin Maalouf approched the theme of the woman; in particular, her link with the memory of society, her role in politics as well as her relationship to religion (the question of veil). The study concludes that the constant aspect in all these relationships is revenge. ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////تهدف هذه الورقة إلى دراسة أولى روايات الكاتب الفرنكو-لبناني أمين معلوف، ليون الإفريقي (1986). حاولنا أن نرى من خلالها كيف يتمّثل المرأة المشرقية – وبخاصة المرأة المسلمة – وكيف ينظر إليها هذا الكاتب المشرقي المسيحي والمشبّع بثقافة وتربية جدّ متأثرة بالقيّم الغربية. المقاربة الوصفية للرواية واستعانتنا بترسانة أدوات علم الصّورية مكنتنا من ملاحظة الموضوعية التي حلّل بها معلوف صورة المرأة وخاصة علاقتها مع الذاكرة، دورها السياسي بالإضافة إلى علاقتها مع الدين من خلال مسألة الحجاب. الثابت في كل هذه العلاقات هو: الانتقام.Item Preliminary Analysis of Management Master’s Students English Needs: Considerations for English for Specific Purposes Problem Based Course Design(2021) Soumia Boudinar, Said KeskesThis study aims at analysing the English language needs of 45 Master’s Management students in the Department of Management, Faculty of Economics, Commerce and Management at Farhat Abbes University –Setif 1-. To meet the research aim, a questionnaire was designed according to the needs analysis framework suggested by Dudley-Evans and St John (1998) focusing on target needs analysis, present situation analysis, and learning situation analysis. In the light of results, the majority of Master’s students noted that ESP course is significant and beneficial for both their academic studies and for their professional future careers. However, the results revealed the participants’ dissatisfaction with the different ESP course components due to the absence of clear course objectives in addition to the mismatch between course content and learners’ needs. Therefore, students’ low proficiency level in English productive skills, especially speaking skills, necessitates reconsideration of the instructional practices of the ESP course and requires considerable focus on the students’ needs and spoken communicative aspects of the target language. //////////////////////////////////////////////////L'analyse des besoins d'apprenants est une étape essentielle dans l'enseignement de l'anglais pour buts spécifiques (ESP). Cette étude cherche à examiner les besoins en langue anglaise de 45 étudiants de Master en Management au Département de Gestion de la faculté d'Economie, de Commerce et de Gestion de l'Université Farhat Abbas - Setif -1. Un questionnaire a été conçu selon l’approche développée par Dudley Evans et St John (1998) couvrant des aires comme : Analyse de la Situation Cible (TSA) ; Analyse de la Situation Présente (PSA) ; et Analyse des besoins d’apprentissage (LSA). L’analyse des données a indiqué que la plupart des étudiants ont noté l'importance de l'anglais dans leur domaine d’étude académique et leur future carrière, cependant, les résultats obtenus ont aussi révélé l’insatisfaction des participants au programme d’anglais et ses composants à cause de l’inadéquation entre le contenu du cours et les besoins des apprenants. Par conséquent, le faible niveau des étudiants dans les compétences de production, en particulier les compétences d'expression orale, nécessite de repenser des pratiques éducatives et une attention particulière aux aspects communicatifs des compétences ciblées./////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////يعتبر تحليل احتياجات المتعلمين خطوة أولى وأساسية في تدريس اللغة الانجليزية لأغراض خاصة. وتهدف هذه الدراسة إلى تحليل احتياجات تدريس اللغة الإنجليزية لـ 45 طالب ماستر تخصص إدارة الأعمال في قسم الإدارة، كلية الاقتصاد، التجارة والإدارة في جامعة فرحات عباس - سطيف - 1. وقد تم تصميم الاستبانة وفقًا لإطار تحليل الاحتياجات التي اقترحها دادلي إيفانز وسانت جون (1998) مع التركيز على تحليل الاحتياجات المستهدفة وتحليل الوضع الحالي، وتحليل حالة التعلم. في ضوء ما تم العثور عليه، وقد نوّه معظم الطلاب بأهمية اللغة الانجليزية في مجال دراستهم الأكاديمية ومستقبلهم المهني، ومع ذلك كشفت النتائج عن عدم رضا المشاركين عن البرنامج ومحتوياته المختلفة بسبب عدم وجود أهداف واضحة، بالإضافة إلى عدم التوافق بين محتوى الدروس واحتياجات المتعلمين. ولذلك فإن مستوى الكفاءة المنخفضة للطلاب في مهارات الإنتاج، وخاصة مهارات التحدث يستلزم إعادة النظر في الممارسات التعليمية ويحتاج إلى تركيز كبير على الجوانب التواصلية للمهارات المستهدفة.Item الجهود الدولية لمواجهة الغازات الدفيئة: (بين المسؤولية عن غازات الرفاه والحق في غازات النجاة)(2021) عليوي, فارستثير مسألة المسؤولية حول الغازات الدفيئة في القانون الدولي للبيئة العديد من الإشكاليات نظرا لارتباطها بالمصالح الاقتصادية للدول. فإرساء قواعد الإنصاف في العلاقات الدولية أصبح ضروريا لتمتع الدول بنفس الظروف لتحقيق تنميتها، ولتحمل كل دولة مسؤوليتها بحسب مساهمتها في التلوث وبحسب إمكانياتها المادية والتكنولوجية. فمن غير الممكن المساواة بين الغازات المنبعثة حاليا من الدول المتقدمة وتلك الغازات المنبعثة من الدول النامية، فظروفها الاقتصادية والاجتماعية تجعل مستقبلها يتوقف على الزيادة في هذه الانبعاثات. وقد بذلت العديد من الجهود الدولية لتحديد مسؤولية الدول حول الغازات الدفيئة، وتقوم كل هذه الجهود على مبدأ أساسي وهو مبدأ المسؤولية المشتركة والمتباينة./////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// La question de la responsabilité sur les gaz à effet de serre dans le droit international de l’environnement soulève de nombreux problèmes car elle est liée aux intérêts économiques des états. L’établissement de l’équité dans les relations internationales est essentiel pour que les états jouissent des mêmes conditions pour leur développement. Chaque pays est responsable en fonction de sa contribution à la pollution et de ses capacités financières et technologiques. Il n’est pas possible d’égaliser les gaz émis par les pays développés et ceux émis par les pays en développement, leurs conditions économiques et sociales rendent leur avenir dépendant de l’augmentation de ces émissions. De nombreux efforts internationaux ont été déployés pour déterminer la responsabilité des états en matière de gaz à effet de serre, tous ces efforts sont fondés sur un principe fondamental, le principe de responsabilité commune mais différenciée. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////The issue of liability for greenhouse gases in international environmental law raises many problems because it is linked to the economic interests of states. The establishment of justice and morals in international relations is essential for states to enjoy the same conditions to achieve the development. Each country is responsible according to its contribution to pollution and its financial and technological capabilities. It is not possible to equate the gases emitted from developed countries and those emitted from the developing countries, their economic and social conditions make their future dependent on the increasing in these emissions. Many international efforts have been made to determine the responsibility of states for the greenhouse gases. All these efforts are based on a fundamental principle; common but differentiated responsibility.Item الجهود الدولية والجزائرية لحماية الطفل الشغيل من الاستغلال الاقتصادي(2021) بلعيفة, عبد العالييهدف هذا المقال إلى تسليط الضوء على الجهود الدولية والجزائرية لحماية الأطفال العاملين من الاستغلال الاقتصادي، وتوضيح الفرق بين " عمالة الأطفال" والحالة الاستثنائية التي يسمح فيها المشرع لهؤلاء بالولوج إلى عالم الشغل، مع الإشارة إلى الإطار القانوني الإقليمي والدولي الذي وضع لدعم جهود الدول في هذا الصدد. وقد اعتمد المشرّع في قبول تشغيل الطفل على مرافقة المنظمات الدولية والإقليمية المهتمة بحقوق الطفل المشغل بما تصدره في مواثيقها وتطرحه في اتفاقياتها؛ لتوجيه جهود الدول الوطنية لضمان حقوق الطفل من استغلال مشغليه. ورغم ذلك فالواقع يبين مدى الضعف في ضمان هذه الحقوق؛ لأسباب ذكرت في المقال. والهدف من المقال هو رفع الغموض عن مفهومي "شغل الطفل" و"استغلال الطفل اقتصاديا" ونشر الوعي بخطورة الاستغلال الاقتصادي للأطفال؛ لتوجيه أنظار الأوصياء على الأطفال بمشكلة الاستغلال، وتبيان مدى الضمانات القانونية الموفرة لحماية حقوق الأطفال؛ بالمرافقة الدولية والإقليمية والوطنية لهم. والمنهج المتبع هو: المنهج الوصفي. يستهلّ هذا البحث بتقديم صورة عن واقع " الطفل العامل" وذلك عبر ابراز اهم الأسباب التي دفعت به إلى الإلتحاق بالعمل وكذا تأثيره عليه، ثم ينتقل إلى تقديم المنظمات الاقليمية والدولية العاملة في الميدان، وكذا الآليات المستخدمة من قبل هذه المنظمات لحماية الأطفال العاملين من الاستغلال الاقتصادي. أخيرا تمت الإشارة إلى الجهود الدولية والجزائرية في الميدان مع الإشارة إلى الإطار التشريعي الجزائري والدولي المتعلق بحماية الأطفال العاملين من الاستغلال الاقتصادي. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Cet article tente de mettre en lumière les efforts algériens et internationaux qui visent à protéger les enfants travailleurs de l’exploitation économique. Nous essayons de souligner la différence entre “ le travail des enfants “ interdit par la loi et le cas exceptionnel où la loi permet aux enfants d’accéder au marché du travail. Pour faire cette étude, nous nous reposerons sur la méthode descriptive car elle sensibilise les gens sur l’exploitation de l’enfant et les informe sur les mesures législatives mises en place pour faire face à toutes les formes d’exploitation économique des enfants travailleurs. Dans cette recherche, nous commençons par décrire la réalité de l’enfant travailleur à travers les raisons qui le poussent à faire ce choix et aussi les effets de ce dernier sur sa vie. Puis nous étudions les mécanismes utilisés par les organisations régionales et internationales pour protéger les enfants contre l’exploitation économique. Finalement, nous révélons les efforts algériens et aussi internationaux dans le domaine juridique en étudiant les lois algériennes et les conventions internationales en relation avec la protection des enfants dans le monde du travail//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////The present article aims at shedding light at the Algerian as well as the international efforts to protect the working children from economical exploitation, and providing a clear distinction between “child labor “and the exceptional case in which children are legally allowed to join the workforce with a reference to the regional and international framework that was put in place to support the efforts of the national states. Thereby, the reliance on the descriptive method is justified by the need to raise awareness about “child labor “and “economical exploitation “and about the existing ad hoc legislative arsenal that was put in place to protect the working children from any form of economical exploitation. This research begins with depicting the reality of the working child through tackling the reasons that led him to work and it’s impact on his life, then it moves to the presentation of the regional and the international organizations working in the field, and the mechanisms used by these organizations to protect children from economical exploitation, and finally, revealing the international as well as the Algerian efforts in the area with a reference to the national and international ad hoc acts and conventionsItem الجيش الروماني في إفريقيا البروقنصلية ونوميديا خلال زيارة الإمبراطور "هادريانوس" لبلاد الـمغرب سنة 128م(2021) بقار, أسامةدافع عن الاحتلال الروماني لمقاطعة إفريقيا البروقنصلية-نوميديا جيش مُشكّل من وحدة نظامية ودائمة عُرفت باسم "الفيلق الأوغسطي الثالث" والذي عاضدته مجموعة من الوحدات الـمساعدة. هذا الجيش بفضل الوثائق النقائشية تعرفنا على تركيبته، رجاله، أدوراه وإسهاماته، ومن بين أكثر تلك الوثائق أهمية وشهرة نجد نقيشة الخطاب الـمُوجّه من الإمبراطور "هادريانوس" لمختلف الوحدات خلال زيارته لبلاد الـمغرب في جويلية 128م. هذه النقيشة بقدر ما وضّحت لنا جوانب مختلفة حول هذا الجيش؛ القيادة العليا والضباط، التدريبات والانضباط، فإنها حرمتنا من التعرف على جزئيات أخرى نظرا لتعرضها لكسور بالغة صعّب جمعها وتصويبها ومن أبرزها معرفة وحدات الـمساعدين الـمتواجدة أثناء الزيارة، هذا الجهل زال اليوم نتيجة اكتشاف شهادات عسكرية مؤرخة بسنة الزيارة والتي وضحّت لنا الوضعية العسكرية وزادت من حجم معرفتنا بجيش الـمقاطعة.///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////L’occupation romaine de la province de l’Afrique proconsulaire-la Numidie, été défendue par une armée constituée d’une unité régulière et permanente connue sous le nom de «Legio III Augusta», qui a été soutenue par des unités auxiliaires. Grâce aux documents épigraphiques on a pu connaitre de quoi se composait cette armée « ses hommes, ses rôles et ses apports ». Parmi les documents les plus importants et les plus fameux « l’inscription du discours de l’empereur Hadrien adressée aux troupes de cette armée d’Afrique durant sa visite Africaine en juillet 128 ». Une inscription qui nous a tant éclairé sur nombreux aspects de l’armée : le commandement général et les officiers, les exercices militaires et la discipline. Cependant, nous a privé de connaitre les noms des unités auxiliaires durant la visite à cause d’une fâcheuse cassure qui a emporté avec elle toutes ces informations. Aujourd’hui avec les nouvelles découvertes telles que les diplômes militaires datés du temps de la visite, on a pu enrichir nos connaissances sur l’armée de la province.///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////The Roman occupation in the province of Africa proconsularis-Numidia was defended by an army consisting of a regular and permanent unit known as the "Legio III Augusta", which was supported by auxiliary units. Thanks to the epigraphic documents, we know what this army was composed of; his men, his roles and his contributions. Among the most important and famous documents is the inscription of the speech of the Emperor Hadrian addressed to the troops of the African army during his visit to the Maghreb in July 128. An inscription that enlightened us so much on many aspects of the army: general command and officers, trainings and disciplines. However we were deprived of knowing the names of the auxiliary units during the visit because of loss of significant parts of the speech. Today, with new discoveries such as military diplomas dated from the year of the visit we have been able to enrich our knowledge of the provincial army.Item الكلمة المنقولة وتأثيرها على كسب ولاء المستهلكين - دراسة ميدانية لعينة من مستهلكي وكالة موبيليس بالجزائر العاصمة –(2021) يوسف مريخي, رابح أوكيلتعالج الدراسة أثر الكلمة المنقولة في المجتمع التي هي عبارة عن نقل انطباعات إيجابية عن المؤسسة أو المنتج إلى مختلف أفراد المجتمع، إذ هدفت الدراسة إلى معالجة إشكالية مدى أهمية الكلمة المنقولة وأثرها في كسب ولاء المستهلكين، من خلال الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، وتصميم استبيان وتوزيعه على عينة عشوائية من مستهلكي وكالة مؤسسة موبيليس في ولاية الجزائر العاصمة متمثلة في 120 شخص، وقد خلصت الدراسة إلى وجود أثر إيجابي ذو دلالة إحصائية عند مستوى معنوية 0.05 للكلمة المنقولة المعتمدة من طرف مؤسسة موبيليس على كسب ولاء المستهلكين وخلصت الدراسة أيضا إلى وجود اختلاف ذو دلالة إحصائية بين تأثير الكلمة المنقولة المعتمدة من طرف مؤسسة موبيليس على كسب ولاء المستهلكين يعزى لاختلاف خصائصهم الديمغرافية (الجنس، العمر، المستوى التعليمي، الدخل). كما خلصت الدراسة إلى أن الكلمة المنقولة الإيجابية تحافظ على سمعة المؤسسة من جهة وتعتبر قناة إتصال ترويجية مجانية للمؤسسة من جهة أخرى./////////////////////////////L'étude porte sur l'effet du bouche à oreille dans la société, qui a pour sens de transmettre des impressions positives sur l'institution ,ou le produit, aux différents membres de la société, car l'étude visait à résoudre la problématique de l'importance du bouche à oreille et de son impact sur la fidélisation des consommateurs, en s'appuyant sur l'approche analytique descriptive, en concevant un questionnaire et en le distribuant sur un échantillon aléatoire de consommateurs de l'agence Mobilis dans la wilaya d'Alger, d’un nombre de 120 personnes. L'étude a conclu qu'il y avait un effet positif d’une signification statistique au niveau de signification 0,05 de la bouche à oreille par l’institution Mobilis pour gagner la fidélité des consommateurs. L'étude conclut également qu’il y a une différence d’une signification statistique entre l’effet de la bouche à oreille approuvé par l’institution Mobilis pour gagner la loyauté des consommateurs en raison des différences dans leurs caractéristiques démographiques (sexe, âge, niveau d'éducation, revenu). L'étude a également conclu que le bouche à oreille positif préserve la réputation de l'institution d'une part et est considéré comme un canal de communication promotionnel gratuit pour l'institution d'autre part./////////////////The study deals with the effect of the word of mouth in society, which is to transmit positive impressions about the institution or product to different members of society. The study aims to address the problematic of the importance of the: word of mouth and its impact on gaining consumer loyalty. The study uses the descriptive analytical approach. A questionnaire was designed and distributed to a random sample of Mobilis agency consumers in the wilaya of Algiers, represented by 120 people. The study concluded that there was a positive effect of statistically significance at the level of implication 0.05 of the word of mouth by the Mobilis Foundation to gain the loyalty of consumers. The study concluded that there is a difference between a statistically significant effect of movable floor approved by Mobilis Foundation to earn the loyalty of consumers due to the different demographic characteristics as well (sex, age, educational level, income). The study also concluded that the positive transmitted word preserves the reputation of the institution on the one hand; and is considered a free promotional communication channel for the institution on the other hand.Item المهن الإعلامية الجديدة في ظل الويب 0,2 مهن التحرير الإعلامي الالكتروني والتواصل الإجتماعي نموذجا(2021) شفيقة مهري, أمال مهريبظهور خدمات الويب 0.2 وتطوراتها حدثت جملة من التطورات في سوق العمل، فظهرت مهن جديدة في قطاع الإعلام والاتصال؛ حيث بدأت تفرض نفسها على المنصات والمواقع الإلكترونية من مدونات وشبكات تواصل اجتماعي، ومواقع تفاعلية ذكية، وهو الأمر الذي أدى إلى استحداث مهن تستجيب لمتطلبات التحرير الإعلامي الإلكتروني والتواصل الاجتماعي، في هذا الإطار سلط هذا المقال الضوء على هذه المستجدات في مجالات التوظيف في قطاع الإعلام والاتصال في ظل تطورات العالم الرقمي، بالإضافة إلى التعرف على المهن التي ولدت وسوف تولد ، ورصدت الدراسة ملاحظة استطلاعية لعينة من إعلانات التوظيف في الجزائر للتعرف على واقع هذه المهن فيها، كما حددت هذه الدراسة مقترحات لتطوير أداء المؤسسات الإعلامية في ظل هذه التحولات.///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////Avec L'émergence et l’évolution des services Web intelligents 0.2, de nouveaux métiers de médias et de la communication ont commencé à s'imposer sur les plateformes et les sites Web tels que les blogs, les sites de réseaux sociaux et les sites interactifs intelligents. Cette réalité a conduit à la création de professions répondant aux exigences de l'édition de médias et de la communication sociale. Cet article met en évidence les derniers développements dans les domaines de l’emploi dans les médias et la communication. En plus de découvrir les métiers qui sont nés à la lumière des évolutions du monde numérique, l'étude a noté une enquête d'observation d'un échantillon d'annonces d'emploi en Algérie pour connaître la réalité de ces métiers. Cette étude a également identifié des propositions pour améliorer la performance des organisations de médias à la lumière de ces transformations///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////With the emergence of Web 0.2 services, a number of developments occurred in the labor market and new professions emerged in the media and communication sector; which began to impose themselves on platforms, websites, blogs, social networks, and smart interactive sites. This led to the creation of professions that respond to the requirements of electronic media editing and social communication. In this context, this article sheds light on the developments in the field of employment in media and communication sector in light of the evolution of the digital world. The study monitored an exploratory observation of a sample of employment’s advertisements in Algeria to know the reality of these professions in the country. The study also identified proposals to develop the performance of media institutions in light of these changesItem آليات التأويل في الخطاب النقدي العربي القديم ابن جني والعكبري أنموذجا(2021) الزهرة لونيس, عبد الملك بومنجلالتأويلية العربية القديمة هي إستراتيجية قرائية بارزة في التراث العربي، تشتغل عَلَى مسارين أساسيين فِي بناء المعنى؛ أولهما: الاشتغال عَلَى البنى النسقية، وهي مجموعة مواد النّص وأبنيته الداخلية مِنْ كلمات وتراكيب نحوية وصرفية وبلاغية...الخ. وثانيهما: الاشتغال عَلَى البنى الخارجية السياقية مِنْ مقامات الخطاب والمناسبات والموازيات النصية، كالنصوص القرآنية والشعرية والأمثال...الخ. وفِي مقاربتنا للآليات التأويلية فِي الخطابين التأويليين لابن جني والعُكبري رصدنا أنَّ هذه الآليات النسقية والسياقية مفاتيح أساسية لبناء المعنى المُؤَوَل، وأنَّ الآليات النسقية تنفتح عَلَى الآليات السياقية، وهذه الأخيرة بدورها تساهم فِي اتساع المعنى وتأطير الفهم والتأويل. كما بيّنت هذه المقاربة بين الخطابين التأويليين وظيفة هذه الآليات فِي فهم المعنى، ووضحت أنَّ عملها يكمن فِي تساندها لِأجل قراءة سليمة.////////////////////////////////////////////////////////////////////////////L’interprétation arabe classique est une stratégie de lecture très prisée dans le patrimoine arabe. Elle s’oriente vers deux voies principales dans la construction du sens. La première est axée sur les structures thématiques, à savoir la collecte de structures matérielles intérieures des mots et des structures grammaticales et rhétoriques.... La seconde se focalise sur les constructions du contexte, les tons et les occasions des discours, ainsi que sur les événements et les textes parallèles, tels que les textes coraniques, la poésie, les proverbes... Dans notre approche des mécanismes d’interprétation des deux discours d’interprétation ; celui d’Ibn Jinni et celui d’Al-Ukbarï, nous avons remarqué que ces mécanismes sont les principales clés de la construction du sens, du fait que les structures morphologiques s’ouvrent aux mécanismes contextuels, contribuant à leur tour à l’étendue du sens tout autant qu’à l’encadrement de la compréhension et de l’interprétation (des textes ou des discours). Cette approche entre les deux discours d’interprétation nous a permis de montrer la fonction de ces mécanismes dans la compréhension du sens et le rôle qu’ils jouent dans une lecture appropriée. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// The ancient Arabic interpretation is a prominent reading strategy in the Arab heritage, which is based on two main paths in the construction of meaning, the first of which is the work on the theme structures, namely the collection of material and interior structures of words and grammatical structures, purely rhetorical... Etc. Secondly, working on the external contextual structures of speech, events and parallel textual, such as Qur'anic texts, poetry, proverbs... Etc In our approach to the interpretive mechanisms in the two interpretations of Ibn Jinni and Al-Ukbarï, we have observed that these mechanisms are the main keys to building the meaning, as well as that the mechanisms of the format open to the contextual mechanisms, the latter in turn contributing to the breadth of meaning and the framing of understanding and interpretation. This approach between the two interpretive discourses demonstrated the function of these mechanisms in understanding the meaning, and made it clear that their work lies in supporting them for a proper reading.Item آلية التنازل عن العقار غير المبني الموجه لإنجاز السكن الجماعي في القانون الجزائري(2021) شمام, فتيحةمن بين ما يشتمل عليه نشاط الترقية العقارية حسب أحكام القانون رقم 11/04 المؤرخ في المؤرخ في 17 فيفري 2011 الذي يحدد القواعد التي تنظم نشاط الترقية العقارية، اقتناء المرقي العقاري للأراضي التي سينجز فوقها مشروعه العقاري بموجب عقود يتم إعدادها في الشكل الرسمي وطبقا للأحكام التشريعية السارية المفعول. خروجا عن القاعدة العامة المتعلقة بآلية البيع بالمزاد العلني للأملاك العقارية التابعة للأملاك الخاصة للدولة. أقر المشرع الجزائري آلية التنازل عن القطع الأرضية التابعة للأملاك الخاصة للدولة والموجهة لإنشاء برامج السكنات المدعمة، بهدف تذليل الصعوبات التي تعترض المرقين العقاريين عند البحث عن أرضية مناسبة، بسند ملكية ثابت لإنجاز المشاريع السكنية الجماعية المدعمة من طرف الدولة والتي ستخضع لقواعد الملكية العقارية المشتركة عند شغلها من طرف الملاك الشركاء.//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////Selon les dispositions de la loi 11/04 du 17 février 2011 fixant les règles régissant l’activité de promotion immobilière, qui comprend, entre autres, l’acquisition des terrains par le promoteur immobilier destinés à la réalisation de son projet, se fait sur la base de contrats officiels et conformément aux dispositions législatives en vigueur. En s’écartant de la règle générale relative au mécanisme de la vente aux enchères des biens immobiliers relevant du domaine privé de l’état, le législateur algérien a approuvé le mécanisme de cession de terrains relevant du domaine privé de l’état et destinés à l’implantation de programmes de logements, aidés par l’état afin de surmonter les difficultés rencontrées par les promoteurs immobiliers à la recherche d’un terrain approprié avec titre de propriété approuvé pour la réalisation des projets de logements collectifs aidés par l’état, lesquels seront soumis aux règles de copropriété immobilière une fois occupés par les copropriétaires. ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////According to the provisions of the law 11/04 of 17 February 2011 that defines the rules governing the real estate development activity, the developer acquires lands for the realization of his real estate project through formal contracts in accordance with the current legislative provisions. In contravention to the general rule of public auction sale of real estate belonging to the state private property, the Algerian legislator approved a mechanism for assigning these land plots, which are directed to the establishment of housing programs, to the real estate developer in order to overcome the difficulties encountered by the latter while searching for a suitable land with approved title of property for the realization of collective housing projects; that are supported by the state and subjected to real estate co-ownership rules, once occupied by the co-owners.Item أساليب تربية الطفل في الأسرة من منظور الإسلام(2021) كتفي, ياسمينةالتربية هي العلم الذي يهتم بإعداد النشء للحياة المستقبلية، حيث يكون هذا الإعداد منذ اللحظات الأولى من عمر الفرد، والأسرة كمؤسسة قاعدية تساهم بجزء كبير في بناء شخصية الفرد وتقويم سلوكه حيث تمثل الرقيب على كل ما يتلقاه الطفل من المؤسسات الاجتماعية الأخرى، وقد تختلف أساليب التربية الأسرية من أسرة إلى أخرى، حسب اتجاهات ومعتقدات وأفكار الوالدين على وجه الخصوص، هذا ما دفعني لإثارة الموضوع، وتسليط الضوء على أساليب تربية الطفل في الأسرة من المنظور الإسلامي، إذ إن الأسرة تقوم بعملية التربية لأطفالها من خلال إكسابهم العادات، والقيم، والأخلاق الإسلامية؛ مما يؤثر على سلوك الفرد في الحياة الاجتماعية./////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// L’éducation est cette science qui s’occupe de la préparation des enfants pour l’avenir. Elle commence dès le premier âge et la famille, en tant qu’institution de base, contribue largement à former la personnalité de l’individu et à transformer son comportement. Elle joue le rôle du contrôleur sur tout ce qu’il reçoit de la part des autres institutions sociales. Les méthodes d’éducation diffèrent d’une famille à une autre, selon les orientations, les croyances et les idées des parents en particulier. C’est ce qui m’a poussée à invoquer le sujet et à mettre en lumière les méthodes d’éducation pour l’enfant au sein de la famille du point de vue Islamique, puisque c’est la famille qui mène le processus de l’éducation de ses enfants, en leur faisant acquérir les coutumes, les valeurs et l’éthique islamiques. Cela affecte le comportement de l'individu dans la vie sociale. ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////The education is a science that interests in raising children for the future. This raising starts from the early age. The family, as a basic institution, participates in forming one’s personality and in strenghtening their behaviors. The family always supervises what individual receives from the other social institutions. Education methods are different among families according to the parents’ concepts, ideas and beliefs. Therefore, I raise this topic to highlight the children education methods in the family in the Islam point of view. In fact, it’s the family who processes the children raising; it makes them acquire the Islamic costumes, values and morals so that it influences the individual in the societyItem أسس النفاذ المباشر لاتفاقيات حقوق الإنسان(2021) مهني, هيبةلتطبيق اتفاقيات حقوق الإنسان من طرف القاضي الداخلي، وتمسك الأفراد بالحقوق المقررة فيها يجب أن تكون هذه الاتفاقيات مدمجة في القانون الداخلي للدول الأطراف فيها. إلا أن الإدماج وحده غير كاف لترتب هذه الاتفاقيات آثارها على المستوى الداخلي، بل يتطلب ذلك أيضا أن تكون ذات تنفيذ مباشر. ويتوقف تحديد النفاذ المباشر لاتفاقيات حقوق الإنسان على نية أطراف المعاهدة وهو ما يعبر عنه بالأساس الذاتي، وعلى مدى دقة النصوص الاتفاقية وكفايتها بحد ذاتها، ويعبر عنه بالأساس الموضوعي. وقد كشفت الدراسة أن العمل بالأساس الذاتي شكل عائقا أمام فعالية اتفاقيات حقوق الإنسان، في حين فتح الأساس الموضوعي آفاقا جديدة على صعيد التطبيق المباشر لها، كإمكانية تطبيق الحقوق الاقتصادية والاجتماعية والثقافية.//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////Pour une application des traités relatifs aux droits de l’homme par le juge interne et pour que les individus adhèrent à ces droits qui y sont établis, il faut que ses traités soient incorporés dans le droit interne des États parties. Mais l’incorporation seule n’est pas suffisante pour qu’ils aient leurs effets au niveau interne, ils exigent, également, d’être directement applicables. L’exécution directe des traités relatifs aux droits de l’homme dépend de l’intention des États parties de la convention exprimée par le fondement individuel, dépend aussi de la précision des dispositions et de son autosuffisance exprimés dans le fondement objectif. L’étude a révélé que le travail avec le fondement subjectif était un obstacle devant l’efficacité des traités relatifs aux droits de l’homme, alors que le fondement objectif ouvrait de nouveaux horizons en terme d’application directe, comme la possibilité d’appliquer des droits économiques, sociaux et culturels /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////For the implementation of human rights treaties by the internal judg and the individual’s adherence to the rights established therein, these treaties must be incorporated into the internal law of the state’s party to them. However, incorporation alone is not sufficient for these treaties to have their effects at the internal level, it requires that they must be implemented directly. The direct application of human rights treaties depends on the intention of parts of the treaty which is called the subjective foundation, on the preciseness of the treaty’s texts and on its satisfaction which is called the objective foundation. The study has revealed that working with the subjective foundation constitutes an obstacle in front of the effectiveness of human rights treaties. On the other hand, the objective foundation has opened a new horizon on its direct application, like the possibility of applying economic, social and cultural rights.Item أسماء الإله في اليهودية والمسيحية(2021) موقاري, فطوممما لا شك فيه أن كل ديانة تطمح لتقرير وجود الإله وكل القضايا المتعلقة به من أسماء وصفات، وإن المتمعن لأسماء الله في الكتب المقدسة التناخ والأناجيل المسيحية يكتشف العدد الكبير لأسماء الله مثل: إلوهيم إيل، عليون، شداي يهوه.. وغيرها كثير، وقد حاول بعض فلاسفة الفكر اليهودي والمسيحي مثل فيلون السكندري وكلمنت السكندري والفيلسوف وعالم اللاهوت المسيحي أوريجينشرح هذه الأسماء وتأويلها وفق منهج توفيقي بين الدين والفلسفة. ومن هنا نروم من خلال هذا البحث الكشف عن معان أسماء الإله في الكتب المقدسة للديانة اليهودية والمسيحية، من خلال عرض أسماء الإله الواردة في الديانتين اليهودية والمسيحية ومقاربتها مع آراء بعض فلاسفة ورواد الفكر اليهودي والمسيحي.///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////Il ne fait aucun doute que chaque religion aspire à déterminer l'existence de Dieu et toutes les questions qui lui sont liées, y compris les noms et les attributs, et une personne qui examine les noms de Dieu dans les livres saints, le Tanakh et les évangiles chrétiens, découvre un grand nombre de noms de Dieu, tels que : Elohim El, Elion, les afflictions de Jéhovah ... et bien d'autres. Certains philosophes de la pensée juive et chrétienne, tels que Philon d'Alexandrie, Clément d'Alexandrie, philosophe et théologien chrétien, Origène, ont tenté d’expliquer ces noms et de les interpréter selon une approche de compromis entre religion et philosophie. Par conséquent, à travers cette recherche, nous visons à analyser les significations des noms de Dieu dans les livres sacrés du judaïsme et du christianisme, en présentant les noms de Dieu contenus dans le judaïsme et le christianisme et en les comparant avec les vues de certains philosophes et pionniers de la pensée juive et chrétienne///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////There is no doubt that every religion aspires to determine the existence of God and all the issues related to him, including names and attributes. A person who examines the names of God in the holy books, the Tanakh and the Christian Gospels, discovers the great number of the names of God, such as: Elohim El, Elion, Jehovah's affliction, and many others. Some philosophers of Jewish and Christian thought, such as Philon of Alexandria Clement of Alexandria tried to explain these names and interpret them according to a compromise approach between religion and philosophy. Hence, through this research, we aim to reveal the meanings of the names of God in the sacred books of Judaism and Christianity, by presenting the names of God contained in the Judaism and Christianity and comparing them with the views of some philosophers and pioneers of the Jewish and Christian thought.Item أهمية الوعي الصحي وممارسة النشاط الرياضي لدى الراشد المصاب بالسمنة(2021) شيباني, ليلىتعتبر صحة الفرد والمحافظة عليها من المطالب الأساسية التي اهتم بها العديد من الباحثين من خلال العديد من الدراسات التي كانت ولا تزال تركز على العوامل المسببة للمرض والوقاية منه، ولذلك تضاعفت مسؤولية الباحثين في التركيز على نواحي الارتقاء بالصحة في ظل ارتفاع حصيلة الأمراض النفسية والجسدية وتبرز قضية الوعي الصحي واكتسابه ونشره كإحدى الأولويات والأهداف الرئيسية للحفاظ على الصحة في هذا العصر الذي توحي فيه الكثير من المؤشرات بتدني الصحة العامة وانتشار الأمراض والتي من بينها انتشار السمنة. وهذا ما جعلنا نركز على عوامل الوقاية من السمنة من خلال توجيه اهتمام الأفراد إلى تبني سلوك صحيّ يصبح عادات صحية من شأنها تدعيم الجانب الصحي وتطوره وأهم هذه الممارسات الصحية ممارسة النشاط الرياضي الذي يعدّ سلوكا صحيا وقائيا يساعد على تخفيف الأعراض المرضية الناجمة عن السمنة، لذلك تأتي هذه المقاربة لمحاولة تسليط الضوء على ظاهرة السمنة لدى الراشد وأهمية متغير الوعي الصحي كمتغير وقائي وممارسة النشاط الرياضي كسلوك صحي فعّال للتخفيف من الآثار الناجمة عن السمنة لدى الراشد./////////////////////////////////////////////////////////////////////////// La santé individuelle et la préservation sont l’une des exigences fondamentales de nombreux chercheurs dans le cadre de nombreuses études axées sur les causes de la maladie et de la prévention. Il incombe donc aux chercheurs de se concentrer sur les aspects de la promotion de la santé compte tenu des conséquences néfastes des maladies mentales et physiques et de sensibiliser à la santé, son acquisition et sa diffusion, en tant que l’une des principales priorités et objectifs de la préservation de la santé à cette époque, où de nombreux indicateurs montrent le déclin de la santé publique et la propagation des maladies, y compris la propagation de l’obésité. Cela nous conduit à nous concentrer sur les facteurs de prévention de l'obésité en attirant l'attention des individus sur l'adoption de comportements sains qui deviennent des habitudes saines qui favorisent la santé et son développement. Cette approche vise à mettre en évidence le phénomène de l'obésité chez les adultes et l'importance de la variable de sensibilisation à la santé en tant que variable préventive et du sport en tant que comportement sanitaire efficace pour atténuer les effets de l'obésité chez les adultes.///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////Individual health and health preservation are among the basic demands that many researchers focus on. Due to the high rate of both physical and mental diseases, many studies shed light on the causative factors of the disease and the ways of prevention. Therefore, the researchers’ responsibility stems in rising health promotion and highlighting the issue of health awareness, acquisition and dissemination as the main priorities and objectives for health preservation in this era, which is characterized by the decline of public health and the spread of diseases including obesity. This research focuses on the factors that prevent obesity by enhancing individuals’ adoption of healthy behaviors as healthy habits. For instance, the practice of sports activity is one of the most important health practices, which is considered as a preventive behavior that helps alleviate the symptoms of obesity. Therefore, this study seeks to highlight the phenomenon of adults’ obesity and the importance of health awareness variable as a preventive variable, and the practice of sports activity as an effective health behavior to reduce the effects of adults’ obesity.Item إشكالات ترجمة المصطلحات السياسية المستحدثة من اللغة الإنجليزية إلى اللغة العربية-إجراءات بيتر نيومارك أنموذجا-(2021) عياط, حفيظةتعتبر ترجمة المصطلحات السياسية المستحدثة واحدة من أكثر المهمات التي يواجهها المترجم تعقيدا أثناء ترجمته للنصوص السياسية بوصفها نصوصا متخصصة؛ فترجمتها ليست بالسهولة التي يظنها البعض أي مجرد عملية إيجاد مقابلات جاهزة متفق عليها سلفا في اللغة المنقول إليها. لذلك نحن نسعى من خلال هذا المقال إلى تسليط الضوء على إشكالات ترجمة هذا النوع من المصطلحات من الإنجليزية إلى العربية، وبالتحديد تلك التي ظهرت في الفترة ما بين سنة 2001 إلى غاية 2018، ودراسة مختلف الإجراءات المتبعة لترجمتها ومدى نجاعتها في ذلك. والأهم من كل ما سبق، نسعى لاقتراح ترجمة لبعض المصطلحات المستحدثة التي لم تترجم ولم تدرج في القواميس بعد. ولقد انطلقنا في دراستنا هذه من الإشكالية التالية: ما هي الإشكالات والتحديات التي يواجهها المترجمون العرب أثناء ترجمتهم للمصطلحات السياسية المستحدثة؟، وما هي الإجراءات الترجمية التي يستعملونها لترجمتها بنجاح؟ وقد اعتمدنا على النظرية المزدوجة لبيتر نيومارك في المناهج الدلالية والتواصلية كإطار عمل نظري وتطبيقي للدراسة، بالإضافة إلى نموذجه لإجراءات الترجمة لترجمة أنواع مختلفة من المصطلحات والتعابير السياسية المستحدثة.////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////La traduction des néologismes politiques est une mission compliquée qui affronte le traducteur lors de la traduction des textes politiques spécialisés, certains considèrent la traduction comme un processus qui consiste à employer des facile correspondances déjà utilisées dans la langue cible. C'est pour cette raison que cet article vise à mettre en évidence les problématiques, de la traduction des néologismes politiques de l’Anglais à l’Arabe, notamment ceux qui sont apparus durant la période entre 2001 et 2018, Il vise également et spécialement à suggérer des traductions pour quelques néologismes qui ne sont pas encore traduits ni inclus dans les dictionnaires. Il s’articule autour de la problématique suivante : Quelles sont les problèmes et les défis que les traducteurs arabes affrontent lors de la traduction des néologismes politiques ? Quelles sont les procédures de traduction pour les traduire convenablement ? Pour ce faire, nous avons adopté la double théorie de Peter Newmark sur les méthodes sémantiques et communicatives de la traduction comme un cadre de travail théorique et pratique de l'étude, ainsi que son modèle procédural destiné à traduire de différents types d’expressions et néologismes politiques.////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////The translation of political neologisms is considered to be one of the most complicated tasks translators face while translating political texts as specialized texts; for it is not merely a process of finding pre-agreed upon and ready-made equivalents in the target language. Therefore, we seek through this article to shed light on the problematic of translating those terms from English into Arabic, especially the ones used during the period 2001 to 2018, and to study how well the procedures used in their translation succeeded in transferring them into Arabic. Most importantly, we will suggest a translation for those which have not been translated or included in dictionaries yet; departing from the following problematic: what are the problems faced by Arab translators in translating political neologisms, and what are the best translation procedures to successfully translate them? As a theoretical and practical framework of the study, Peter Newmark’s dual theory of semantic and communicative translation will be used, along with his procedures model.Item تحليل العملية التعليمية في تدريس الأنشطة البدنية والرياضية الجماعية للتعليم الثانوي(2021) جمال بختاوي, جمال مقرانينهدف من خلال بحثنا هذا إلى تحليل العملية التعليمية في تدريس الأنشطة البدنية والرياضية الجماعية للتعليم الثانوي، حيث تم استخدام منهج تحليل المضمون، وأجريت الدراسة على عينة مكونة من 50 أستاذ لمادة التربية البدنية والرياضية العاملين ببعض ثانويات الغرب الجزائري من طرف فريق بحث متدرب باستخدام شبكة ملاحظة مكونة من سبعة مجالات يضم كل مجال مجموعة من العبارات، وتوصلنا إلى القول انه بتحليل العملية التعليمية في تدريس الأنشطة البدنية والرياضية تصبح التربية البدنية والرياضية تلعب دور ريادي نتيجة تطوير أداء الأساتذة/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////Dans cette étude, nous cherchons à analyser le processus éducatif dans l’enseignement des activités physiques et sportives collectives au secondaire. L'étude a été menée sur un échantillon de 50 professeurs d'éducation physique et sportive travaillant dans quelques écoles secondaires de l'ouest algérien par une équipe de chercheurs qualifiés utilisant un réseau d'observation de 07 éléments, chacun contenant un ensemble de d’expressions. L’analyse du processus éducatif dans l'enseignement des activités physiques et les résultats obtenus montrent que l'éducation physique et sportive a un rôle primordial en raison du développement des performances des enseignants./////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////In this research we aim to analyze educational process in teaching the physical and sports activities Collectives of secondary school ,The study was conducted on a sample of 50 professors of physical and sports education working in some of the secondary schools of the Algerian west by a trained research team using an observation network formed from seven- fields, which of them contains phrases, after analyzing the educational process in teaching physical activities, thé results show that the physical education becomes a leading role as a result of developing teachers ’performanceItem تراتبيّة العقل في الممارسة الإسلامية عند طه عبد الرحمان(2021) جلال, سليمةيهدف المقال إلى عرض تصور طه عبد الرحمن لمفهوم العقل ومراتبه في الممارسة الإسلامية، ثم النظر في مدى التزامه بالشروط التي انبنى عليه هذا التصور وما أفضت إليه من نتائج، والتحقق من مدى توافقها مع واقع هذه الممارسة ؛التي انطلق منها ليؤسس فكرا إسلاميا جديدا يستند إلى مرجعية فكرية تلتزم بشروط المناهج العقلية الحديثة، وبالتنظير العلمي المحكم .لكنه لم يوفق في الوصول إلى مراده لأنه لم يكن موضوعيا في قراءته لواقع الممارسة الإسلامية، بل كان أقرب إلى وصف ممارسته الخاصة مقارنة بممارسات غيره ،لذا فإن النتائج التي توصل إليها تحتاج إلى مراجعة، وهذا ما سيوضحه المقال.//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////Le but de cet article est de présenter la conception de Taha Abdulrahman du concept de hiérarchie de l'esprit dans la pratique islamique. On y examinera le degré de sa conformité aux conditions qui fondent cette vision et sa compatibilité avec la réalité de cette pratique pour pouvoir évaluer résultats.On vérifiera si le présupposé et la perspective scientifique respectent, avec la rigueur requise, les termes du curriculum mental moderne. S’il n’avait pas réussi atteint l’objectif assigné, ce serait parce qu’il n’était pas objectif dans sa lecture de la réalité de la pratique islamique : il était plus proche de la description de sa propre pratique.//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////The purpose of the article is to present Taha Abdulrahman's conception of the concept of hierarchy of the mind in Islamic practice, and then to examine its commitment to the conditions on which this vision was based and its results, and to verify its compatibility with the reality of this practice; For an intellectual reference that respects the terms of the modern mental curriculum and the rigorous scientific perspective.But he did not succeed in reaching his goal because he was not objective in reading the reality of Islamic practice, but was closer to the description of his own practice compared to the practices of others, so the findings need to be reviewed, and this will explain the article.