Browse
Recent Submissions
Item فواعل الشراكة المجتمعية والسلامة المرورية في الجزائر(2019-06) بوفروخ, فاتحليكون المجتمع قوياً وفعالا يحتاج إلى صحافة حرة مستقلة تدعمه وتنشر أفكاره بين الجماهير، وإلى مجتمع مدني يعمل ليمده بالأخبار، والأفكار، والحلول لمشكلات هذا المجتمع، والتي من أهمها وأخطرها على النفس البشرية اليوم ما يعرف: بحوادث المرور. نلقي في هذا العرض الضوء على جزء من تلك المهام الموكلة لهذين المتغيرين ــ الإعلام والمجتمع المدني ــ إلى جانب مختلف فواعل الشراكة المجتمعية الأخرى، من خلال مدى فعاليتهم فيما تعلق بالسلامة المرورية، مؤكدين على أهمية المسؤولية والشراكة المجتمعية إلى جانب الإعلام والمجتمع المدني، من أجل تحقيق الهدف الأسمى الماثل في السلامة والحفاظ على الأرواح والممتلكات من خطر حوادث المرور في الجزائر، خاصة وأن العامل الأول لتلك الحوادث كان دائما الإنسان بالدرجة الأولى، مما جعل تظافر الجهود والتحام مختلف الفواعل الاجتماعيةـ التي يشكلها ويمثلها الإنسان ــ ضرورة لابد منها من أجل الحد من المشكلة والوصول بالإنسان إلى بر الأمان. .................................................................................................................................................................... Pour qu’une société civile soit forte et efficace, nous avons besoin d'une presse libre et indépendante, qui soutient et diffuse ses idées parmi les masses. Et nous avons besoin d’une société civile, qui travaille parmi les masses pour leur fournir des informations, des idées et des solutions aux problèmes qui affectent la société, parmi lesquels les plus importants et les plus dangereux pour la vie humaine : «les accidents routiers". Dans cette présentation, nous aborderons le rôle important de la société civile et des médias, ainsi que les autres diverses initiatives de partenariat social dans la sensibilisation à la sécurité routière, pour préserver la vie et la propriété humaines. ..................................................................................................................................................................... For a strong and effective civil society, we need a free and independent press, which supports and disseminates its ideas among the masses. we need also a civil society, which works among the masses to provide them with information, ideas and solutions to the problems that affect the society, among which the most important and most dangerous for human life: "traffic accidents". In this paper, we will discuss the important role of civil society and media, as well as other various social partnership initiatives in traffic safety awareness, to preserve human life and property.Item الإستراتجية الأمريكية لمواجهة نفوذ حزب الله اللبناني في منطقة الشرق الأوسط(2019-06) حداد, محي الدينتسعى هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على المقاربة الأمريكية لمواجهة واحتواء طموحات حزب الله اللبناني في منطقة الشرق الأوسط في فترة ما بعد أحداث 11 سبتمبر2001، وذلك من خلال تحليل مسارات الإستراتجية الأمريكية متعددة الأبعاد سياسيا وماليا وقانونيا واستخباراتا، وهي ترتيبات اشتغلت عليها كثيراً الإدارات الأمريكية المتعاقبة، الهدف منها تأسيس لأرضية ملائمة لتقويض أذرع حزب الله اللبناني ومحاصرة تحركاته وتمدده في الإقليم الشرق أوسطى، ومن ثمة تفكيك علاقاته الاستراتيجية / الأيديولوجية التي توفر له الدعم السياسي والمالي والعسكري والأمني، بالإضافة إلى زيادة الضغط على حلفائه الإقليميين من أجل قطع إمداداته الإستراتجية التي تعتبر عوامل قوة حزب الله اللبناني . .............................................................................................................................................................................. Ce document cherche à faire la lumière sur l’approche américaine pour contrer et contenir les ambitions du Hezbollah libanais au Moyen-Orient après le 11 septembre 2001 et ce en analysant les stratégies stratégique, financière, juridique et de renseignement de la stratégie américaine. Voulant préparer un terrain approprié pour saper les bras du Hezbollah libanais et limiter ses mouvements et son expansion au Moyen-Orient et ainsi démanteler ses relations stratégiques / idéologiques qui lui procuraient des soutiens politique, financier, militaire et sécuritaire. Aussi, cela augmentera la pression sur ses alliés régionaux et limitera ses approvisionnements qui sont considérés comme des facteurs de la force du Hezbollah libanais ................................................................................................................................................................... This Research paper seeks to highlight the American strategy to confront and contain the Lebanese Hezbollah's ambitions in the Middle East region in the post-9/11/2001 period events, by analyzing the strategic, financial, legal and intelligence strategies of the US strategy, these arrangements that the successive US administrations have worked on to establish a suitable ground to undermine Hezbollah's arms and block its movements in the Middle East. Hence, it dismantles its strategic / ideological relations, which provide political, financial, military, and security support, as well as increasing pressure on its regional allies In order to disconnect its strategic supplies, which are the Lebanese Hezbollah's strongholdsItem المسؤولية الجزائية للشخص المعنوي في التشريع الجزائري(2019-06) فرحاوي, عبد العزيزلم تعرف المسؤولية الجزائية إلا للشخص الطبيعي لمدة طويلة من الزمن إلى أن ظهر جدل فقهي بين مؤيد ومعارض لإقرار المسؤولية الجزائية للشخص المعنوي، فتنوعت التشريعات بذلك إلى معترفة صراحة بإمكانية قيام هذه المسؤولية، وأخرى منكرة ومستبعدة لإمكانية مساءلة الشخص المعنوي جزائيا. تشريعنا الوطني أخذ بالاتجاه المؤيد للمسؤولية الجزائية للشخص المعنوي، وقد جاء ذلك بالتدريج انطلاقا من الاستبعاد الكلي، مرورا بالإقرار الجزئي بها، وذلك بالتنصيص على شروط إذا ما توافرت قامت مسؤولية الشخص المعنوي الجزائية، ومنه يترتب للدولة الحق في عقابه بعقوبات نص عليها المشرع الجزائري. ...................................................................................................................................................................... Pour une longue durée, la responsabilité pénale n’a été connue que pour la personne physique jusqu’au jour ou est apparu le débat de jurisprudence entre partisan et opposant pour édicter la responsabilité pénale de la personne moral. A cet égard, les législations ont été diverses, entre celles qui reconnaissent expressément la possibilité de l’existence de cette responsabilité et d’autres qui nient et écartent la possibilité de poursuivre la personne morale en matière pénale. Notre législation nationale a adopté le courant partisan pour la responsabilité pénale de la personne morale, chose qui est venue progressivement procédant de l’écart total passant par sa déclaration partielle, et ce en citant des conditions. et si ces dernières existent, la responsabilité pénale de la personne morale y est, sur ce, l’état peut le condamner à des pénalités édictées par le législateur Algérien ................................................................................................................................................................. For a long period of Time , criminal liability had been known only for the natural person, until debate arose between partisans and opponents to enact the criminal liability of the moral person. In this respect the legislations were diverse, between those who expressly recognize the possibility of existence of this liability and others who deny and dismiss the possibiliy of prosecuting the moral person in criminal matters. Our national legislation has adopted the partisan current for the criminal liability of the moral person, by stipulating the required conditions for the criminal responsibility of the of the moral person. If these conditions are met, the state may condemn it to penalties enacted by the Algerian legislator.Item آليات تفعيل الرقابة على دستورية القوانين في الجزائر في ظل التعديل الدستوري لسنة 2016(2019) خرشي, الهامتميزت الرقابة على دستورية القوانين في الجزائر في ظل التعديل الدستوري لسنة 1996 بالضعف، نظرا لجمود عمل المجلس الدستوري بسبب تضييق آلية الإخطار. لذلك اتجه المؤسس الدستوري بموجب التعديل الدستوري لسنة 2016، إلى وضع آليات جديدة تضمن تفعيل هذه الرقابة، والتي تتمثل في: ضمان استقلالية المجلس الدستوري كونه كهيئة وضمان استقلالية أعضائه، بفرض شروط تتعلق بالسن، والخبرة والتخصص في مجال القانون وتمتعهم بالحصانة القضائية، توسيع ممارسة حق الإخطار إلى الوزير الأول، نواب وأعضاء غرفتي البرلمان والأفراد من خلال الدفع بعدم الدستورية، والمعروفة في الفقه المقارن "بمسألة الأولوية الدستورية". يمكن أن نعتبر هذا التعديل نقلة نوعية وخطوة هامة نحو تدعيم مبدإ المشروعية وحماية الحقوق والحريات إذا تم تفعيله على المستوى العملي، خصوصا بعد صدور القانون العضوي رقم 18-16 المحدد لشروط وكيفيات تطبيق الدفع بعدم الدستورية....................................................................................................................................Le contrôle de la constitutionnalité des lois en Algérie s'est caractérisé, en vertu de la révision constitutionnelle de l’année 1996, par le laxisme, compte tenu du fonctionnement rigide du conseil constitutionnel résultant du rétrécissement du mécanisme de saisine. C'est la raison pour laquelle le législateur constitutionnel a développé, en vertu de la révision constitutionnelle de 2016, de nouveaux mécanismes pour assurer l’effectivité de ce contrôle : En garantissant l'indépendance du conseil constitutionnel en tant qu'organisme et en garantissant l'impartialité de ses membres en imposant des conditions d'âge, d'expérience et de spécialité dans le secteur juridique ainsi qu'en leur accordant l'immunité judiciaire. En élargissant l'exercice du droit de la saisine au premier ministre, aux députés et aux membres des deux chambres du Parlement ainsi qu’aux individus, en invoquant l’exception de l’inconstitutionnalité, connu dans la jurisprudence comparative par : « la question prioritaire de la constitutionnalité ». Nous pouvons considérer que cette révision constitue un saut qualitatif et un pas important en avant, vers le renforcement du principe de légalité et la protection des droits et libertés, si elle est activée aux niveaux pratique, surtout après la promulgation de la loi organique 18-16..............................................................................................................................................The control of the constitutionality of laws in Algeria was characterized by weakness after the 1996 constitutional amendment, given the stagnation in the action of the constitutional council, which resulted from the restriction of the mechanism of seisin. This is the reason why the constitutional founder decided under the constitutional amendment of 2016 to devise new mechanisms to ensure the activationof this control: - By guaranteeing the independence of the Constitutional Council as an organization and by guaranteeing the impartiality of its members by imposing conditions of age, experience and specialty in the legal sector as well as by granting them the judicial immunity. - By extending the exercise of the right of seisin to the Prime Minister, the Members of Parliament and the Members of both Chambers of Parliament and to individuals, on the exception of unconstitutionality, which is known in the comparative jurisprudence by: the question of constitutional priority. We can consider that this change represents a qualitative leap and a significant step towards the reinforcement of the principle of legality and the protection of rights and freedoms if it is activated at the practical level, especially after the promulgation of the organic law 18-16.Item الاتصال العمومي وإدارة الفضاء العام(2019-06) رغيس, اناسيعتبر الاتصال العمومي كآلية أساسية لإدارة الفضاء العام الذي يتيح لأفراده فرصا للتحاور والتعايش من أجل تحقيق الإجماع والتفاهم والاتفاق ضمن الفضاء العمومي الذي من المفترض أن يبنى ويدار على أسس وقيم المشاركة ، الشفافية، التداول، الشرعية، الحق في الحصول على المعلومة بين كافة أطياف هذا الفضاء، في الوقت الذي عرف هذا الأخير تحولات بنيوية جعلته ينحرف عن وظائفه النقدية التي تأسس من أجلها لصالح وظائف تخدم جماعات المصالح بعد أن كان يمثل دور الوسيط بين حاجات المجتمع- الدولة، سيطرت عليه أنماط اتصالية مؤدلجة تفتقد للخلفيات الأخلاقية على غرار الاتصال السياسي والإشهاري التي حولت هذا الفضاء إلى حلبة خاضعة لقوى المال والسلطة. في هذا الإطار يمكن أن يمثل الاتصال العمومي مقاربة متكاملة المعالم تتيح بدائل للممارسات الاتصالية السابقة من خلال المبادئ الحاكمة له على غرار الشفافية والمشاركة، وهو ما سنحاول الوقوف عليه من خلال هذا المقال. .................................................................................................................................................................. La communication publique –ou en tant que service public- est considérée comme outil essentiel de gestion de l’espace public qui offre des possibilités de dialogue, de coexistence et d’intercompréhension. Elle est censée être construite et gérée sur la base de valeurs de participation, de transparence, de légitimé et du droit à l’information pour tous. Alors qu’elle connait des changements structurels provoquant son éloignement de sa fonction critique et de son rôle de médiateur entre la société et de l’état, ces changements la mettent au service de groupes d’intérêts qui ont transformé son espace en une arène soumise aux forces de l’argent et du pouvoir. De fait, elle se retrouve empreinte de modes communicationnels dénués de vertus morales à l’instar de la communication politique ou de la publicité. Dans ce contexte, la communication publique peut représenter, à travers les principes de transparence, de participation et d’intercommunication, une approche à fonctionnalités intégrées qui fournirait des alternatives aux pratiques communicatives désuètes. C’est ce que nous allons essayer de montrer à travers cet article. ............................................................................................................................................................................. Public communication is considered as an essential mechanism for managing public space which allows for its member’s opportunities for dialogue and coexistence in order to achieve consensus, understanding and agreement within the public space that is supposed to build and run the bases and values of participation, transparency, legality, and the right to obtain information. However, this space has known structural transformations which help in deviating it from its established critical functions in favor of serving interest groups. In other words, dialectical communication patterns which lack moral backgrounds along the lines of political and advertisement communication turned this space into an arena subject to money and power forces. Thus, this paper seeks to highlight the way public connection can represent an approach with integrated features that provides alternatives to communicative practices through the governing principles such as transparency and participation.Item القناصل والتمثيل القنصلي بين الدولة الحفصية والقوى المسيحية في الغرب الأوروبي فيما بين القرنين الرابع عشر والسادس عشر الميلاديين، الثامن والعاشر الهجريين من خلال وثائق فلورنسا ووثائق أرغونة(2019-06) جبار, عبد الناصريدرس هذا البحث، كما هو ظاهر من العنوان التمثيل القنصلي للتجار والدول المسيحية في المدن والموانئ في دول الغرب الإسلامي. ويركز بصفة خاصة على الدولة الحفصية لأنها تمثل بامتياز النموذج الذي تتوفر فيه الوثائق التي تسمح لنا بدراسة هذا الموضوع. تعتمد الدراسة في أساسها على الوثائق وهي في مجملها المعاهدات المبرمة بين أطراف العلاقات، مسلمين من جهة ومسيحيين من جهة أخرى، والمراسلات المتبادلة بينهم على اختلاف وتنوع مواضيعها واغراضها. وهي وثائق تزخر بالمعلومات التي تخص الموضوع بالدرجة الأولى ............................................................................................................................................................. titre, le présent travail tourne autour des consuls et des représentations consulaires des commerçants ainsi que des Etats chrétiens dans les ports et les villes du Maghreb, spécialement à l’époque de l’Etat Hafside. Notre étude aspirait à couvrir une période plus longue, toutefois, en raison du manque de documentation, nous nous sommes limités à cette période de l’Histoire. En ce sens, le présent travail repose sur des documents de deux types ; d’une part, les accords consignés passés entre les musulmans et les chrétiens. D’autre part sur les échanges épistolaires entre ces deux protagonistes dont les sujets sont aussi riches que variés et qui ont surtout pu nous renseigner sur le thème abordé par ce travail. .............................................................................................................................................................................. As it is indicated in the title, this research is a study of the consular representations of the merchants and the Christian states in the cities and ports of the western Islamic states. It focuses on the State of the Hafsid as it is the best case where historical documents are most available to support any scientific claims in this area of investigation. The study relies on documents, which consist of treaties concluded between the diplomatic parties of the time, i.e. the Muslims, on the one hand, and the Christians, on the other hand, as well as the exchange of official letters between them with various topics and aimsItem دراسة الفروق في الذكاء المنطقي /الرياضي لدى عينة من التلاميذ العلميين في المرحلة الثانوية وفقا لبعض المتغيرات(2019) سامية مهداوي, صيفية جدوالهدفت الدراسة إلى الكشف عن الفروق الموجودة في الذكاء المنطقي/الرياضي لدى عينة من التلاميذ العلميين في المرحلة الثانوية، وفقا لمتغير الجنس (ذكور/إناث) والمستوى الدراسي (أولى ثانوي/ثالثة ثانوي)، تكونت عينة الدراسة من (94) تلميذ وتلميذة بثانوية المجاهد: قاضي عثمان -بجاية، تم استخدام مقياس الذكاء المنطقي/الرياضي من إعداد الباحثتين، توصلت الدّراسة في نتائجها إلى: - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الذكاء المنطقي/الرياضي لدى التلاميذ العلميين في المرحلة الثانوية تعزى لمتغير الجنس (ذكور/إناث) وكذلك لمتغير المستوى الدراسي (أولى ثانوي/ثالثة ثانوي)........................................................................................................................................L’étude vise à détecter les différences d’intelligence logique / mathématique chez un échantillon d’élèves scientifiques du secondaire, selon la variable de sexe (masculin/féminin) et le niveau d’étude (première année secondaire / troisième année secondaire). L’échantillon de l’étude compte en tout (94) élèves du lycée El Moujahid: kadi Athmane – Bejaia. L’outil de recherche utilisé pour cette étude est le questionnaire de l'intelligence logique / mathématique élaboré par les deux chercheures. - Les résultats de cette étude démontrent L’inexistence des différences statistiquement significatives dans l'intelligence logique / mathématique chez les élèves scientifiques du secondaire selon la variable de sexe (masculin/féminin) et la variable du niveau d’étude (première année secondaire / troisième année secondaire)...............................................................................................................................The study aims at detecting the differences in logical / mathematical intelligence in a sample of scientific students in the secondary school, according to the gender variable (male / female) and the level of education (First secondary / third secondary), The study sample consisted of (94) students of SecondarySchool Moujahid: kadiAthmane - Bejaia, The study uses the logical / mathematical intelligence measure, prepared by the researchers, The results of the study were as follows: There were no statistically significant differences in logical / mathematical intelligence among secondary school students due to the variable genders (male / female) as well as the variable of the academic level (first secondary / third secondary).Item مقالة في اللاّ منهج مقاربة بول فيرابند(2019-06) بن ولهة, توفيقلقد شكل البحث في المنهج مادة اشتغال كثير من الفلاسفة، بل إن الفلسفة كانت دائمًا تحلم بأن تسود العلوم من خلال المناهج التي توفرها لها، لكن مع انفصال مختلف العلوم عنها وتشكيلها لمناهجها المختلفة، طرحت مسألة المنهج الأكثر ملائمة للوصول إلى الحقيقة للنقاش، بل هناك من دعا إلى التخلي عنها جميعًا لصالح اللا منهج، ومن هؤلاء "بول فيرابند" الذي عمل على تثبيط الزعم بضرورة الاعتماد على منهج محدد في العلم، وذلك بالرجوع إلى تفحص تاريخ العلم، حيث تبين له بأن لا وجود ثمة (لمنهج علمي) إذ لا يوجد إجراء وحيد، أو مجموعة من القواعد تشكل أساسًا ثابتًا لكل نموذج بحث، وضمانًا لأن يكون بحثًا علميًا، ومن ثم، لأن نضع ثقتنا فيه، فكل مشروع وكل نظرية وكل إجراء إنما يخضع في الحكم عليه إلى أهليته الخاصة، عن طريق معايير لابد وأن تكون متكيفة مع العمليات التي يبحث فيها، فلا وجود لمنهج واحد يمكن للعلم الاعتماد عليه من أجل ضبط موضوع بحثه. ........................................................................................................................................................................... La recherche dans la méthode a été l'œuvre de nombreux philosophes. En effet, la philosophie a toujours rêvé que la science prévaudra à travers le processus qu'elle fournit. Cependant, avec la séparation des différentes sciences et la formation de ses différentes approches, la question de l'approche la plus appropriée pour atteindre la vérité a été soulevée. Être abandonné pour le bénéfice de la méthodologie, y compris Paul Feierabend, qui a découragé l'affirmation que la nécessité de s'appuyer sur une approche spécifique de la science, en référence à l'examen de l'histoire de la science, où il a trouvé qu'il n'y a pas d’ approche) car il n'y a pas de procédure unique, ou de groupe de règles à la base de chaque modèle de recherche, et une garantie d'être une recherche scientifique, puis, parce que nous y mettons notre confiance, chaque projet et chaque théorie et chaque procédure est soumise au jugement de sa propre éligibilité, et par des critères doivent être adaptés aux processus dans lesquels il regarde, il n'y a pas une seule approche sur laquelle la science peut compter pour ajuster le sujet de sa recherche. ............................................................................................................................................................. The research in the methode has been the work of many philosophers. Indeed, philosophy has always dreamed that science will prevail through the process it provides. However, with the separation of different sciences and the formation of its different approaches, the question of the most appropriate approach to reach the truth has been raised. To be abandoned for the benefit of the methodology, including Paul Feierabend, who discouraged the claim that the need to rely on a specific approach to science, by reference to the examination of the history of science, where he found that there is no (scientific approach) as there is no single procedure, or group of the rules that form the basis of each research model, and a guarantee to be a scientific research, and then, because we put our confidence in it, every project and every theory and every procedure is subjected to the judgment to his own eligibility, and by criteria must be adapted to the processes in which he is looking, there is no one approach that the science can rely on in order to adjust the subject of his researchItem ملامح إيديولوجية ماركس ونفسانية فرويــد في تحليل واقع المجتمع العربي الراهن: دراسة في النقد الحضاري عند هشام ملامح إيديولوجية ماركس ونفسانية فرويــد في تحليل واقع المجتمع العربي الراهن: دراسة في النقد الحضاري عند هشام شرابي. شرابي.(2019) ثابت, سلطانتعدّ مسألة النقد الحضاري من أبرز وأهم القضايا الفكرية التي عالجها المفكر هشام شرابي طوال عقود من حياته الفكرية والأكاديمية، متناولا أساسا في هذا النوع من النقد معضلات وأسباب تخلف المجتمع العربي، منتهجا منهجا مميزا مستعملا فيه مقولات الإيديولوجية الماركسية ومفاهيم المدرسة التحليلية لفرويد ومؤسسا على ضوء هذا مقاربة فريدة تدعى المقاربة الفرويدية / الماركسية، ومستنتجا من خلال هذا النهج أو الرؤية أن النظام الأبوي (البطركي) المتغلغل داخل منظومات المجتمع العربي الاجتماعية والثقافية والاقتصادية والسياسية هو المكرس لقيم التخلف والعجز فيها. ومنه فإن السبيل لتغيير هذا الواقع-حسبه -هو خلخلة وإعادة بناء هذا المفهوم.....................................................................................................La question de la critique civilisée est considérée comme l’une des questions intellectuelles les plus importantes traitées par le penseur palestinien Hicham CHARABI durant des décennies de sa vie intellectuelle et académique. Il a pris essentiellement dans ce genre de critique les contraintes et les causalités du sous-développement de la société arabe, et ce, en suivant une méthode spécifique faisant appel à des dictons idéologico-marxistes ainsi qu’aux concepts fondamentaux de l’école de la psychanalyse de Freud, en baptisant à la lumière de cela une approche unique en son genre, appelée ‘’ l’approche freudienne / marxiste’’. Il déduit à la suite de cette méthode ou vision, c’est que le « système "Patriarcal » circule à l’intérieur des systèmes arabes sur tous les plans ; social, culturel, économique et politique. Ces facteurs favorisent les principes du sous-développement et de le handicap de es peuples. A cet effet, et afin de changer cette réalité, selon le penseur en question, la voix serait donc la destruction puis la reconstruction de ce concept...........................................................................................................................The issue of the civilizational criticism is one of the most visible and intellectual issues handled by the thinker “Hisham Charabi” throughout his intellectual and academic life, addressing mainly in this type of criticism dilemmas and the reasons behind the backwardness of Arab society. He adopted a special approach using the ideological Marxist quotes and the concepts of the analytical school of Freud and founding a unique approach called Freudian/Marxist approach. He concluded through this approach that the Patriarchal system embedded inside the social, cultural, economic and political systems of the Arab society is dedicated to the backwardness values. The way to change this reality, he thought, is to break up and rebuild this concept.Item مأزق تأسيس التّجريبية المعاصرة: أنموذج راسل(2019-06) قريسي, لخضربدأ راسل (برتراند) مثالياً، ثمّ انتقد المثاليّة، ليعود إلى التّقليد الانجليزي، فتبنّى الاستقرائية، ومذهب ((المطابقة)) في المعرفة، من زاوية ذريّته المنطقيّة، وصاغ ((نظرية الأوصاف)). وردّ المعرفة إلى المعرفة بالاتصال المباشر، والتي تتأسّس عليها المعرفة بالوصف. ويستهدف هذا البحث تبيين أنّ: أهمّ ما تنتهي إليه هذه المحاولة التّجريبية لا يزيد على كشف نقيصتين:1- ضعف هذا التأسيس وصعوباته، على الرّغم من تعدّد وتنوّع محاولاتها، 2- ضيق مذهب هذه التّجريبيّة الأحاديّة التّفسير، ممّا يجعل مخرجها في نقر قوقعتها. ..................................................................................................................................................................... Bertrand Russell a commencé comme idéaliste, puis a critiqué l’idéalisme pour revenir à la tradition anglaise, et adopter l’inductivisme, et la doctrine de “la correspondance” dans la connaissance, selon sa vision de l’atomisme logique. Puis, Russel a formulé “la théorie des descriptions”, et a réduit la connaissance à ‘‘la connaissance directe’’ qui est la base de ‘‘la connaissance par description”. Cet article vise à montrer que cette tentative empiriste ne dépasse pas la démonstration de deux défauts : 1- La faiblesse de son fondement, et ses difficultés, malgré la multiplicité et la diversité de ses tentatives, 2 - La réticence de la doctrine de cette interprétation unilatérale, ce qui l’oblige à briser sa coquille. .............................................................................................................................................................................. Bertrand Russell began as an idealist, and then criticized idealism for returning to the English tradition, and adopting inductivism, and the doctrine of "correspondence" in knowledge, according to his vision of logical atomism. Then, Russell formulated "the theory of descriptions", and reduced Knowledge to "direct knowledge" which is the basis of "knowledge by description". This article aims to show that this empiricist attempt does not go beyond the demonstration of two defects: 1- The weakness of its foundation, and its difficulties, despite the multiplicity and diversity of its attempts, 2 - The reluctance of the doctrine of this unilateral interpretation, which forces him to break his shell.Item إشكالية تجنيس قصيدة النثر في النقد العربي(2019-06) صالحي, صفينازستبقى إشكالية التجنيس قائمة في ميادين النقد الأدبي، بفعل الممارسة الإبداعية الحديثة المستمرّة، المتفاعلة مع محيطها العالمي، ففي كل مرة يظهر نوع أدبي جديد، يظهر معه تعريف جديد للنوع يتجاوز القديم إن لم يلغه كلية، لذا يغدو الأمر أكثر تقبلا باقتراح نظرية أدبية تستوعب الاندماج والاختلاط والولادة الجديدة في مجال تفاعل الأجناس والأنواع الأدبية. وهذا ما يحاول هذا البحث طرحه، بحثا في الإشكاليات التي أحاطت بمسألة (قصيدة النثر)، ومن أبرزها نذكر إشكالية الرفض بحجة النشأة الغربية بشكل عام، وإشكالية وضع المصطلح، ثم إشكالية التصنيف وتحديد الهوية النصية، فضلا عن التطرق إلى طرح الآراء النقدية العربية المتفاعلة مع ظهورها ايجابيا وسلبيا. ................................................................................................................................................................. Dans le domaine de la critique littéraire, la problématique des genres est toujours d’actualité et cela suite à l’interminable processus créatif moderne et universel. Cela engendre à chaque fois de nouveaux genres qui impliquent de nouvelles définitions dépassant ou annulant les anciennes. Il est donc souhaitable de proposer une théorie littéraire qui englobe ces nouvelles créations issues des intégrations, du mélange et de l’éclatement des genres. Et c’est ce que nous tentons de faire dans cette étude où nous développons les questions posées à propos du « Poème en prose » et nous nous intéressons aux opinions critiques, positives ou négatives, émises là-dessus. .......................................................................................................................................................... In the field of literary criticism, the issue of gender is always of topicality and this result to the endless of the creative process modern and universal. This creates each time new genres which involve new definitions exceeding or rescinding the old ones. It is therefore desirable to propose a literary theory which encompasses these new creations of integrations, and mixture and the breakdown of the genera. Thus the aim of this study is to develop a problematic question about the "prose poem" in order to shedlight the investigations between genres in terms of qualities and characteristics, and how genres can take advantages from each other. Then we are also interested in the critical views about the interaction between genres either positive or negative.Item ظاهرة التّرادف في اللغة العربية بين التّأييد والإنكار(2019-06) مذكور, نورالدّينإنّ اللّغة العربيّة لغة ترادف، حيث شاع للمسمّى الواحد أسماء كثيرة، ولكن هناك مَن أنكر وجود هذه الظّاهرة (التّرادف)، وذهب إلى أنّ هذه الأسماء وإن كانت تظهر أنّها مترادفة، فكلّ اسم منها يدلّ على معنى لا يوجد فيما يظنّ أنّه مرادف له. وممّا تهدف إليه هذه الدّراسة محاولة معرفة حجج القائلين بوجود التّرادف، وأقوال المنكرين له، مع التّركيز على أقوال أبي هلال العسكريّ من خلال كتابه الفروق اللّغويّة. ................................................................................................................................................................. La langue arabe est connue pour être la langue de la synonymie. Tout mot a la possibilité d’avoir plusieurs mots équivalents. Cependant, nombreux sont les lexicologues qui rejettent et nient l'existence de ce phénomène qu’est la synonymie. Ces derniers affirment qu’il existe toujours de légères nuances entre les mots et que la synonymie vraie et parfaite n’existe pas. À ce sujet, la présente étude tente de confronter deux points de vue soutenus par les deux antagonistes ; ceux qui sont pour l'existence de synonymie, et ceux qui sont contre, tout en mettant l’accent sur Abu Hilal El Askari et principalement sur son livre intitulé Différences linguistiques. .......................................................................................................................................................................... The Arabic language is known for being one of synonymy. It has been known that one word has many equivalent synonyms. However, there are many people who reject and deny the fact that all the words have true synonyms. These (lexicologists) claim that there are always slight nuances between the words and true and perfect synonymy do not exist. This study attempts to know the evidence given by both sides with focus on Abu HIlal El Askari and mainly his book entitled “Linguistic differences”.Item باطولوجيا1 الإنسان وتأسيس الوضع الأنثروبولوجي عند جورج غوسدورف2-رُؤية بينتخصصيّة-(2019) جلالي, محمد الأمينلطالما شكّل الإنسان محور اهتمام الإنسان ذاته، وسيبقى سُؤاله، أكبر مُشكلة واجهته، وهاجسه الذّي عجز الفلاسفة والعلماء عن فكّ شفرته وخبر كُنهه الحقيقي والكامل، لتأتي مُحاولة غوسدورف، والمُعزّزة بقراءات مُكثّفة ومُتنوعة، لمجالات معرفيّة عديدة، لتأسيس علم الإنسان بوصفه مركزاً إبيستيميّاً، يُشكّل الموضوع الأجدر والحقيقي لكلّ العلوم والمعارف، عن طريق تطبيق رُؤية بينتخصُصيّة كاملة، تُحاول الجمع بين جُهود العلماء والفلاسفة للإجابة عن سُؤال الإنسان، الأنطولوجي، المعرفي، والأكسيولوجي..............................................................................................................La question de l'homme, a été toujours, le plus grand problème auquel L'homme est confronté et son obsession, que les philosophes et les scientifiques n’aient pu déchiffrer sa vérité complète, c'est alors qu'apparait la tentative de Gusdorf, renforcée par des lectures étendues et variées de nombreux domaines épistémologiques. L'homme est Le sujet le plus vrai de toutes les sciences et de toutes les connaissances, en appliquant une vision Interdisciplinaire, tente de combiner les efforts des scientifiques et des philosophes pour répondre à la question de l'homme, ontologique, cognitif et axiologique Qui constitue le véritable sujet de toutes les sciences...................................................................................The question of man, is the greatest problem that faces man himself and his true obsession remains unable to decipher by both philosophers and scientists. for this reason, Georges Gusdorf’s attempt, reinforced by intensive and varied readings of various fields of knowledge to establish the science of man as an epistemological center is the best and real subject of all science and knowledge by applying a full-fledged vision which tries to combine scientists’ and philosophers’ efforts to answer the question of man ontologically, cognitively, and axiologically.Item إستراتيجية روسيا الاتحادية تجاه الحرب في سوريا (2011 – 2018).(2019-06) محمد بهلول, حكيم غريبتهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على إستراتيجية روسيا الاتحادية في سوريا بعد الأحداث التي شهدتها هذه الأخيرة، وذلك بالتركيز على الجهود والمساعي التي تبذلها لإنهاء الحرب في سوريا على إثر التحالف الدولي لمحاربة الإرهاب الذي تقوده الولايات المتحدة الأمريكية، والبحث في الدوافع وراء تدخل روسيا عسكريا، وسعيها لإنهاء الحرب دبلوماسيا بعد عدة جولات من المفاوضات بين أطراف الحرب السورية، منذ بداية الحراك في 2011 إلى غاية 2018 وتطوره إلى حرب تعددت فيها الأطراف والفواعل وتضاربت فيها المصالح. كما تظهر هذه الدراسة أهمية سوريا لدى القوى الكبرى، التي يسعى كل منها لإنهاء هذه الحرب بما يخدم مصالحه ويحقق أهدافه، على غرار روسيا التي أظهرت تمسكا بالإبقاء على نظام بشار الأسد. .................................................................................................................................................................... Cette étude met la lumière sur la stratégie de fédération adoptée par la Russie qui a conjugué tous ses efforts en vue de mettre fin à la guerre en Syrie après les événements qu’a connu ce pays ces dernières années. Et ce après la coalition internationale pour la lutter contre le terrorisme, une initiative investie par les Etats-Unis d'Amérique. Nous dévoilons, par la suite, les motivations de cette intervention de la Russie sur le plan militaire, puis dans ses démarches de négociation entre les protagonistes de la guerre en Syrie Depuis le début du mouvement en 2011 jusqu'en 2018 où elle est devenue une guerre d’intérêt plus qu’un soulèvement contre un régime. Cette étude montre également l'importance de la Syrie aux yeux des grandes puissances, ainsi que les enjeux et l’intérêt qui se cache derrière le désir de ces puissances de mettre fin à cette guerre, notamment pour la Russie premier soutient du régime el-Assad. ............................................................................................................................................................... This study aims to highlight the strategy of the Russian Federation in Syria in the light of the events witnessed by this country. on the one hand, we focuse on the efforts made by Russia to end the war in Syria especially after the establishment of the international coalition led by the United States of America to fight terrorism. on the other hand, we look at the motives Behind Russia's military intervention, and its quest to end the war diplomatically after several rounds of negotiations between the parties of the war.this quest started From the beginning of the movement in 2011 until its development into a war characterized by conflicting parties and interests. This study also shows the importance of Syria to major powers, each seeks to end this war to serve its interests and achieve its objectives. Russia showed great commitment to maintain the regime of bashar Al Assad.Item Communication Strategies among EFL Learners: Frequency of Use and Type of Strategies(2019-06) Douadi, FatimaThe present study aims at investigating the type of speaking communication strategies and their frequency of use by 107 second year EFL undergraduates at Al Bachir Al Ibrahimi University, Bordj Bou Arreridj. The participants were asked to fill in Nakatani’s Oral Communication Strategy Inventory questionnaire, which consists of two parts and the students were just concerned with its first part, to collect the quantitative data. The results showed the students’ use of achievement strategies, such as accuracy-based strategies, social affective strategies and fluency-oriented strategies, to overcome the difficulties they coped with when performing speaking tasks. .............................................................................................................................................................. Le présent travail a pour objectif d’examiner la stratégie de la communication orale et sa fréquence d’utilisation par 107 étudiants inscrits en deuxième année, langue et littérature anglaises à l’Université AlBachir AlIbrahimi, province de Bordj Bou Arreridj. Il a été demandé aux participants de remplir la première partie du questionnaire seulement pour collecter les données quantitatives. Les résultats montrent que les étudiants ont utilisé des stratégies de réalisation telles basées sur la précision, des stratégies sociales affectives et des stratégies axées sur la fluidité afin de surmonter les difficultés qu’ils rencontraient lorsqu’ils exécutaient des tâches d’expression .................................................................................................................................................................. تهدف الدراسة إلى معرفة تواتر استعمال استراتيجيات التواصل الناطقة من قبل 107 طلبة في السنة الثانية للغة الإنجليزية كلغة أجنبية في جامعة محمد البشير الإبراهيمي. حيث طُلب من المشاركين ملء استبيان إستراتيجية الاتصالات الشفهية، في جزئه الأول فقط لجمع البيانات الكمية. تبين النتائج استخدام الطلاب لاستراتيجيات الٳنجاز، مثل: استراتيجيات الدقة، والاستراتيجيات الاجتماعية العاطفية، واستراتيجيات الطلاقة، للتغلب على الصعوبات التي يواجهونها عند ممارسة تمرين شفهيItem L’analyse de la visée argumentative dans le discours oral de Tariq Ramadan Cas de la conférence La famille : de l’idéal à la réalité ; des étapes, des exigences, un djihad.(2019-06) Mohammed Mekhnache, Karima ZeroualiLe constat que l’on pourrait se faire est que l’étudiant de langue étrangère, le FLE en particulier, est parfois dans l’incapacité d’analyser un discours produit en situation réelle, sans recourir à des reformulations du même discours. Notre souci, à travers cette modeste contribution, est de permettre à l’étudiant d’exploiter ses acquis théoriques et ses compétences communicatives par le biais de l’analyse du discours. Afin de répondre aux questions de départ qui nous paraissent contemporaines, nous avons exploité un des discours de l’islamologue Tariq Ramadan, comme étant un corpus oral authentique, pour appliquer les techniques d’analyse du discours et étudier sa visée argumentative. Pour rendre à l’enseignement/apprentissage du français langue étrangère son utilité professionnelle et sociale, il nous parait que l’intégration de l’analyse du discours, dans ce processus, serait le moyen idéal qui favoriserait l’application de diverses théories, qui, s’intéressant à la langue comme objet d’étude, leur donnera du sens. .......................................................................................................................................................... We notice that the student of French as a foreign language is incapable to analyze a speech produced in a real situation, without resorting to reformulations of the same speech. Our concern, through this modest contribution, is to allow the student to exploit his theoretical knowledge and his communicative skills by means of discourse analysis. We make use of one of the speeches of the islamologue Tariq Ramadan, as being an authentic oral corpus, to apply the techniques of discourse analysis and to study its argumentative aim. To return to education/ learning of French as foreign language with its professional and social utility, it seems that the integration of discourse analysis into this process would be the ideal way since it promotes the application of various theories, which focus on the language as the main object of study, to give meaning .................................................................................................................................................................... نلاحظ أن متعلم اللغة الفرنسية كلغة أجنبية غير قادر على تحليل خطاب ينتج في واقع الأمر، دون اللجوء إلى إعادة صياغة نفس الخطاب. وغايتنا من خلال هذا العمل المتواضع هو السماح للمتعلم باستغلال معارفه النظرية ومهاراته التواصلية اثناء تحليل الخطاب. و للإجابة على (أسئلة المغادرة) التي تبدو لنا أنها معاصرة، سلطنا الضوء على واحد من خطابات الإسلامي طارق رمضان كخطاب شفهي سعيا منا الى تطبيق تقنيات تحليل الخطاب و دراسة هدفها الجدلي. وبهدف إعطاء لتعليم / تعلم اللغة الفرنسية كلغة أجنبية فائدة مهنية واجتماعية، ارتأينا بأن دمج تحليل الخطاب، في هذه العملية، سيكون الوسيلة المثلى التي تحفز تطبيق النظريات المختلفة، التي تهتم باللغة باعتبارها موضوع الدراسة، لأنها تعطي معنىItem The Gender Gap in the Algerian Learners’ Academic Achievements: The Case of the BEM Exam in Bordj Bou Arreridj(2019-06) Boukhetala, RiadhThe gender factor can be taken as a variable in comparative studies when dealing with students’ achievements at schools. This study aims, basically, at investigating the status of the gender gap in Algerian learners’ academic achievements. The present paper focuses on a population consisting of 32839 fourth year middle school pupils of the wilaya of Bordj Bou Arreridj in the official exam taken at the end of the middle school level (BEM) from 2015 to 2017. The results revealed that female learners outperform males in almost all subjects of study and in the overall success rates. This study, therefore, will serve as a cornerstone for further research seeking an understanding of the relationship between learners’ academic outcomes and learners’ gender in larger populations. ..................................................................................................................................................................... La question du sexe de l’apprenante est considérée comme l’un des paramètres primordiaux que l’on doit prendre en considération dans les études comparatives portant sur les résultats scolaires. Sur cette base, La présente recherche vise essentiellement l’étude de la situation de l’écart des résultats scolaires obtenus par les apprenants des deux sexes, à savoir ceux des filles et ceux des garçons. L’article en question tend à analyser les résultats d’un groupe-échantillon composé de 32839 apprenants des deux catégories de la 4e année moyenne dans la wilaya de Bordj Bou Arreridj (Algérie) lors du brevet (B.E.M) des années scolaires consécutives suivantes : 2014/2015, 2015/2016 et 2016/2017. En effet, Les résultats requis ont démontré que le taux de réssite chez les filles est plus élevé que celui des garçons, toutes matières confondues et de façon remarquable. De ce fait, ces résultats seront d’une importatance majeure dans les recherches à venir et qui viseront l’atteinte d’une compréhension meilleure de la relation unissant le sexe de l’apprenant aux résultats scolaires acquis, et ce, sur un public plus étendu. ................................................................................................................................................................ يُعدّ جنس المتعلّم واحدا من بين المعايير التي يمكن أخذها بعين الاعتبار في الدراسات المقارنة للنتائج الدراسية للتلاميذ. على هذا الأساس، يهدف هذا البحث الى دراسة وضعية الفجوة في النتائج الدراسية بين الجنسين. تستهدف هذه الورقة البحثية عينة تتكون من 32839 تلميذا وتلميذة في السنة الرابعة متوسط بولاية برج بوعريريج اجتازوا امتحان شهادة التعليم المتوسط لسنوات 2015-2016-2017 على التوالي. أظهرت نتائج الدراسة أنّ الإناث يتفوقن على الذكور على كل الأصعدة بنسب متفاوتة. هذه النتائج ستكون ذات أهمية كبيرة في دراسات قادمة تهدف الى التوصل الى طبيعة العلاقة بين جنس التلاميذ ونتائجهم الدراسية وذلك بدراسة الظاهرة لدى عينات أوسعItem Le dictionnaire, un réservoir éternel pour une liste de mots éphémères(2019-06) Slaim, LaidLe dictionnaire de langue française marque sa présence partout, même chez les lecteurs non avertis. Ce recueil de dictons englobe le lexique de cette langue, considéré instantanément comme son miroir, voire sa mémoire conservatoire contre sa disparition. Notre sujet serait peut-être une réponse à beaucoup de questionnements qui émergent au niveau lexicographique ou de la confection des dictionnaires. Pourquoi ce renouvellement permanent de ces livres, partout omniprésents ? Par le présent article, nous voudrions jeter la lumière sur deux concepts clés et apporter des éléments de réponse à ce sujet, en l’occurrence «néologisme(s)/archaïsme(s)"dans le français. Nous avons opté pour une approche descriptive du sujet en question, et ce en citant des exemples récents de mots disparus, en voix de disparition ou nouvellement nés. ....................................................................................................................................................................... The French-language dictionary marks its presence everywhere, even among non-specialist readers. This collection of sayings includes the lexicon of this language, considered instantaneously as its mirror, even its conservatory memory against its disappearance. Our topic may be an answer to many questions that emerge at the lexicographic level, where the ceaseless confection of the dicos. Why this constant renewal of such books ubiquitous everywhere? In this article, we would like to shed light on two key concepts that provide many answers to this question, in this case "neologism / archaism» in French. We have opted for a descriptive approach to the subject in question, citing recent examples of disappeared words, on the way of disappearence or newly born words. .................................................................................................................................................................. يسجل قاموس اللغة الفرنسية حضوره في كل مكان، حتى عند القراء غير المختصين. تتضمن هذه المجموعة من الأقوال معجم اللغة الفرنسية، التي تعتبر على الفور مرآة لها، وذاكرتها المحافظة على وجودها. قد يكون موضوعنا جوابا للكثير من التساؤلات البارزة على المستوى المعجمي، من حيث الإنتاج المستمر للقواميس فلماذا هذا التجديد المستمر لهذه الكتب الموجودة في كل مكان؟ في هذا المقال، نود تسليط الضوء على اثنين من المفاهيم الرئيسية التي تقدم العديد من الإجابات على هذا السؤال، فيما يخص "المستحدث/ الأثري" في اللغة الفرنسية. لقد اخترنا إتباع منهج وصفي لموضوع الدراسة، مستشهدين بأحدث الأمثلة على الكلمات الأثرية، في طريق الاندثار أو المولودة حديثًا.Item Les média sociaux dans l’apprentissage : explorer les expériences des étudiants Algériens(2019-06) Behdja, BoumarafiLes média sociaux revêtent aujourd’hui une place importante dans le quotidien de chacun. Ces outils du Web 2.0 conçus à l’origine pour garder le contact avec les amis et la famille, offrent aujourd’hui des opportunités réelles aux étudiants afin de participer à leur propre formation a travers l’apprentissage indépendant. Ils se sont tellement accrus dans l’environnement universitaire qu’ils ont provoqué des transformations dans le dispositif enseignement/ apprentissage. Ces transformations ont permis aux étudiants de s’engager dans un apprentissage enrichi par le partage et la collaboration. Cette étude vise à présenter les enjeux de l’utilisation des Média sociaux par les étudiants Algériens. Pour ce faire nous avons mené une enquête auprès de 140 étudiants de Master en bibliothéconomie à l’université de Constantine2 (Algérie). Les données recueillies par le questionnaire ont été analysées avec le tableur Microsoft office (MS) Excel pour calculer les occurrences et pourcentages. Les résultats ont démontré que les sujets interrogés utilisent ces outils pour des raisons et des activités diverses. ............................................................................................................................................................ Social media is an important part of everyone's daily life. These Web 2.0 tools, originally designed for keeping in touch with friends and family; now offer real opportunities for students to participate in their own learning. Their use has grown so much in the university environment causing transformations in the teaching / learning system. These transformations allowed students to engage in enriched learning through sharing and collaboration. This study aims to investigate the Algerian students’ use of social media. To do this, we conducted a survey with a sample of 140 master students in library science at the University of Constantine2 (Algeria). The data collected by the questionnaire was analyzed with the Microsoft Office (MS) Excel spreadsheet to calculate occurrences and percentages. The results showed that participants use these tools for various reasons and activities. .......................................................................................................................................................... أصبحت وسائل الإعلام الاجتماعية جزءا مهما من الحياة اليومية لكل فرد. فأدوات الويب 2.0 التي صممت أصلاً للبقاء على اتصال مع الأصدقاء والعائلة، توفر اليوم فرصًا حقيقية للطلاب للمشاركة في التكوين الذاتي من خلال التعلم المستقل. لقد انتشرت تلك الأدوات في الوسط الجامعي مما تسبب في حدوث تحولات في نظام التعليم والتعلم فسمحت هذه التحولات للطلاب بالاشتراك في التعلم الذاتي من خلال المشاركة والتعاون. تهدف هذه الدراسة إلى عرض استخدام وسائل الإعلام الاجتماعية من قبل الطلاب الجزائريين. ولتحقيق ذلك أجرينا مسحا على 140 طالبا في علم المكتبات بجامعة قسنطينة 2 (الجزائر). تم جمع البيانات بواسطة الاستبيان وتحليلها باستخدام جدول بيانات Excel لاحتساب التكرارات والنسب المئوية. وأظهرت النتائج أن المبحوثين يستخدمون هذه الأدوات لأسباب مختلفة وأنشطة متعددة.